F
Har precis knappat igenom en beställning på en Nibe 1226 6kW och skall beställa fördelare till golvvärmen i morgon men funderar på hur det funkar och vad jag behöver för prylar.

Golvvärmen är ju lågtempererad, hur funkar det med bergvärmepumpens framledningstemperatur? Är det bara att slänga på en simpel fördelare på matning och retur eller måste jag ha fördelare med inbyggd shunt?

Om det nu är så (vilket jag hoppas på) att jag inte behöver shunta för att få lågtempererat vatten kommer det då att räcka med värmepumpens interna cirkulationspump? Jag skall ha ca 550m PEX slang 20x2 vilket jag får till ungefär 110 liter + framledning och
retur mellan värmepumpen och fördelaren vilket borde vara försummbart i sammanhanget.

Rysligt tacksam för ett raskt svar som tom en mekanist förstår.

/Fredrik
 
ja är ingen expert men ja har en 1225 6kw i vårt nya hus, man måste inte ha nån schunt då värme pumpen kör den temp du vill ha till fördelarna, när den sen gör varmvatten så stänger den till golvvärme o kör högre temp till beredarn.

däremot undrar jag om du verkligen behöver ha en 6 kw till så lite golvvärme?
ja har 900m slang tror jag på 200 m2 o de känns inte som de 6 kw kommer behövas i vinter direkt heller.. men är ingen expert som sagt

mvh daniel
 
F
Tycker att jag borde klara mig på en 5kW men Nibe tyckte att jag skulle ha en 8kW men kunde under protest acceptera en 6kW då jag skulle ha FTX ventilation. 148m2 boyta men då jag lägger flytande golvvärme ovanför betongplattan så väljer jag att skita i slang under köksskåp och garderober därför så lite slang.
 
Du behöver inte shunta. Man stället in pumpen så den levererar lagom varmt vatten....

Detta kanske ger en fingervisning om vad du ska ha, du ser ju vad som hör till själva fördelaren. Och innan någon annan börjar bråka om det så kan du strunta i bypassen om du vill, så länge någon slinga alltid är öppen.

Du får lägga till sådant som hör till rumstemperatur regleringen. Eller ännu hellre, ställ in slingorna rätt en gång och skippa termostater etc. Funkar det med.

rinka.jpg
 
fsn skrev:
Tycker att jag borde klara mig på en 5kW men Nibe tyckte att jag skulle ha en 8kW men kunde under protest acceptera en 6kW då jag skulle ha FTX ventilation. 148m2 boyta men då jag lägger flytande golvvärme ovanför betongplattan så väljer jag att skita i slang under köksskåp och garderober därför så lite slang.
Det är så konstigt att man får så olika svar hela tiden, förstår att det varierar mellan olika personer men till mig sa de på nibe ja absolut inte skulle ha mer än 6 kw på vårt hus på 230 m2 platta, 200 m2 boyta tillsammans med garage.

och den värmer just nu det tämligen lätt iaf, blir o se när det är ordentligt med minus ute man får se om det räcker till iof men tror nästan redan nu det hade räckt med 5 kw

mvh daniel
 
F
Tackar för svaren.... En bypass känns dock bra att ha tycker jag.

Med flytande golvvärme som förhoppningsvis blir snabbregerande vill vi nog ha termostater.


Tar några frågor till när jag ändå håller på:

Har handlat upp allt till golvvärmen från enskilda leverantörer för att hålla kostnaderna nere. Skall nu till att beställa fördelare. Utan att ha nån vidare koll på marknaden så antar jag att dom "stora" (men samtidigt dyra) är Uponor och och Termotech. Finns det nån fälla att gå i om man letar billiga fördelare och reglering och är det nån av dom billiga man skall undvika?
 
Ett råd:
Bestäm dig om du ska låta värmepumpens reglering styra värmen i hus eller om du vill sätta styrutrustning i rummen. Om du låter både värmepumpen och rumsreglering vara på så "bråkar de" med varandra. Den ena ökar och den andra minskar för att kompensera.
Du får då ett dyrt system med dålig funktionalitet.
Enklast är att låta EN rumsgivare styra värmepumpen (ev. tillsammans med en utegivare beroende på systemlösning). Justera in värmen rum för rum manuellt en gång för alla så får du ett system som fungerar väl.
Du måste dock ha en cirkulationspump som orkar driva runt vattnet i samtliga slingor. Håll så öppet som det bara går så får du ner driftkostnaderna ännu mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.