Givetvis måste man ha betalt för administration, inköp m.m.
Vad skulle han göra resten av dagen? Gick det att göra något annat som går att få betalt för?
Det är få hantverkare som jobbar deltid.
 
Om han hade något att göra resten av dagen är inte kundens problem. Skall det vara så måste man även förhandla med hantverkarna när på dagen de skall komma så att det inte blit någon spilltid.
 
Jag anser inte att man ska betala för administrativa kostnader eller tiden det tog för honom att införskaffa en beredare. Du betalar ju 9350 inkl moms och han har säkert redan en marginal som täcker in just ovanstående kostnader. Om han hämtar den från Norge eller får den fraktad till kund/sig är hans ensak. 11 mil tar maximalt 2 timmar att köra med släpvagn. 2 timmar körning + 3 timmars jobb är totalt 5 timmar, vilket borde vara det du ska betala. I detta fall verkar han debitera per mil? Det borde då motsvara de 2 timmar jag skrev innan. Det kan vara så att han skriver 8 timmar för att hela hans dag gick åt för ditt jobb, men det ska du inte stå för. Det är också hans ensak. Han kunde ha koordinerat det med ett annat jobb och kunnat debitera körsträckan 2 ggr istället, om han ville. Det tycker jag hade varit ok...
 
Redigerat:
Besserbosse, utför du tjänster på jobbet utan att ta betalt för detta?
 
Dr.L skrev:
Besserbosse, utför du tjänster på jobbet utan att ta betalt för detta?
Kan du precisera din fråga? Generellt nej, men det beror på vad det handlar om. Sen finns det 100 olika sätt att ta betalt för...
 
Redigerat:
Självklart ska hantverkare få betalt för administration, inköp men att svara "Vad skulle han göra resten av dagen?" förstår jag inte mig på.
Om jag på mitt jobb (kontor) arbetar åt en kund i tex 4 timmar är det ju mitt ansvar att fylla resterande timmar med något annat. Skulle jag inte ha något att göra under de resterande 4 timmarna sätter jag det på interntid. Jag kan ju inte fakturera 8 timmar bara för att jag börjat på med något.
Jag renoverar själv mitt hus och känner igen mig i frågeställningen när man läser fakturor. Det kämms ofte lite mycket men när man börjar räkna så brular det bli relativt rimligt. Det är dock viktigt att man granska fakturor lite kritiskt likadant som man granska övriga räkningar.

En murare fakturerade oss både för timmar och för insatsrör där montering redan ingick vilket resulterade i att fakturan var på ca 40 timmar förmycket. När jag hade lyckats bevisa för muraren att han inte på en normal arbetsvecka kunde fakturera 80 timmar räknades fakturan ner från 72.000 till 57.000. Bara på grund av en miss.

BAS skrev:
Givetvis måste man ha betalt för administration, inköp m.m.
Vad skulle han göra resten av dagen? Gick det att göra något annat som går att få betalt för?
Det är få hantverkare som jobbar deltid.
 
S
man brukar säga att det kostar ca.650 Kr/tim för bilen och sen runt 500 Kr/tim för mokaren så det blir ju endel pengar '1150 *3 =3450' sen är det matrial som går åt, endel saker går inte att återanvända så då får det bli nytt 'skit dyrt med VVS artiklar' så priset kanske var lite högt men inte åker.
 
sir X skrev:
man brukar säga att det kostar ca.650 Kr/tim för bilen och sen runt 500 Kr/tim för mokaren så det blir ju endel pengar '1150 *3 =3450' sen är det matrial som går åt, endel saker går inte att återanvända så då får det bli nytt 'skit dyrt med VVS artiklar' så priset kanske var lite högt men inte åker.
Nu är du väl ändå ute och cyklar, 1150 kr/tim :confused:
Finns nog ingen som skulle acceptera att betala det.
 
sir X skrev:
man brukar säga att det kostar ca.650 Kr/tim för bilen och sen runt 500 Kr/tim för mokaren så det blir ju endel pengar '1150 *3 =3450' sen är det matrial som går åt, endel saker går inte att återanvända så då får det bli nytt 'skit dyrt med VVS artiklar' så priset kanske var lite högt men inte åker.
Ska man alltså betala 1150 kr per timme för en röris sittandes i sin bil ? Hoppas jag har missförstått det hela..........
 
Mikael_L
sir X skrev:
man brukar säga att det kostar ca.650 Kr/tim för bilen ...
Men det gäller väl bara de VVS'are som kör leasad Ferrari till och från arbetsplatsen, va ...
 
Skriv ett brev och be honom specificera vad arbetstiden innehåller.. Vi hade en rörkrökare på ungarnas dagis (ett föräldrakooperativ) och jag var då fastighetsansvarig, han skulle dra rören och motera upp 2 st. handfat, vi hade förborrat alla hål som rören skulle gå i, den totala sträckan rören skulle dras var kanske 6 meter. På fakturan som kom några veckor senare hade han debiterat 24 (!!) timmars arbete + materialet..

Jag skrev ett brev där jag förklarade att det var fullständigt orimligt och att om han fortfarande stod fast vid den tiden så var han tvungen att speca exakt vad han gjort på dessa timmar. Sedan betalade jag in materialkostnaden + 12 timmars arbete. Han "överklagade" inte..
 
Nu är nog fakturan redan betald då frågan är från i Maj.

Men restiden har han nog även räknat in i arbete förutom de 3 timmar på plats.
 
S
först ska man kan´ske erkänna när man gkort fel.... så jag erkänner mitt klantiga fel... det är 650 /dag 'framkörning kostna'.
ber om ursäkt för att jag inte fixar att att göra det på en ggr ...

sir X
 
Mikael_L
sir X skrev:
... fel... det är 650 /dag 'framkörning kostna'.

sir X
np :)
Då känns det lite mer rimligt... :surprised:
Men fortfarande behöver VVS-killen ingen egen bil, kan ta taxi till de flesta jobben. :rolleyes:
 
BAS skrev:
Vad skulle han göra resten av dagen? Gick det att göra något annat som går att få betalt för?
Det är få hantverkare som jobbar deltid.
Tydligen hade han jobb dagen efter iaf, för annars hade han debiiterat 8 timmar till enligt ditt resonemang ;)
mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.