Här var det prepat in i minsta detalj... Tillräckligt med tvingar, limmet ok, sprayflaskan med vatten på plats, tvingar prepade, handspackel för spridning av lim, pappersbitar att lägga mellan klossar som klämmer i sidled så att inte allt glider (limmet är ju rackarns kletigt). En specialplanka att lägga mellan tving och översta brädan... upptäckte vid provklämmning att trycket från tvingen inte går ut till kanten så jag fick ta en spillbit i ek på 1000x55x6mm och fräsa ett 0,4mm djupt och 40mm brett spår för att få press i kanterna också. Sen var allt lugnt.
prep.jpg

Nu ligger den första böjda ledstången i press... man kände sig lite stressad då man väl börjat limma även om limmet har en rätt lång öppentid. Nu är det bara att slappa lite och låta denna ligga en dag eller två innan tillsågning och fräsning.
ipress.jpg
 
Ser spännande ut! Kan du ta lite mer bilder på din "form", fattar inte riktigt hur den ser ut och fungerar?
 
Ok, nu är råmaterialet till överliggaren/handledaren/ledstången klar. Lite sågning, slipning och fräsning skall nog få fason på denna styggelse. Var lite nervis när jag släppte på tvingarna, väntade mig lite knak och knarr men det var knäpptyst och den flexade inte tillbaka vad jag kunde se.

Daniel> Återkommer med bilder på "formen" och beskrivning

limmad.jpg
 
Så var handledaren sågad till på bredden, den blev något trevligare, ungefär som en massiv PLH ek fast kraftigt böjd
Image2 (20).JPG

Nu måste jag bara göra en liten specialgrej då det är svårt att fräsa spår i en handledare som inte är rak. Fräsbordet är ju bara att glömma. funderade på att fräsa från ovansidan men då är skaftet för kort och en förlängare hjälper inte. Så det blir att fräsa från rätt sida, dvs undersidan men då måste det bli en specialfräsning. Jag måste minimera anliggningen mot handledaren för att undvika att det blir skum fräsning då biten är som mest böjd. Där den är mest böjd skulle bredden på den vanliga fräsfoten medföra en höjdskillnad som mest på 3mm i fräsningen vilket inte kan tillåtas. Problemet löses med en 5x50mm skräpbit som fästes under fräsen för att ge ok anliggning för fräsning på fri hand men inte alltför stor höjdskillnad vid kraftig böjning vid fräsningen. Vet inte om ni fattade detta.
Image2 (18).JPG

Angående mallen nedan. Jag sågade ut med sticksåg och limmade/skruvade restbiten på undersidan för att tvingarna skulle få en plan yta relativt motstående yta. De pinnar som sticker upp fyller följande funktioner; de som sitter ytterst visar vad de enskilda bitarna måste minst gå förbi för att passa i trappan. Alla andra är för att kunna tvinga på sidan och få en relativt rak färdiglimmad bit, allt för att slippa spill
Image2 (12).JPG

Imorrn söndag skall jag fräsa... :) får se hur det går...
 
Aaahh!
Härligt att läsa sådana hära trådar.

Men, med tanke på inläggets tidpunkt, menar du IDAG söndag eller imorrn MÅNDAG ;)
 
Idag söndag... Har fräst ena sidan vilket gick som en dans med tanke på att det var frifräsning med ett rätt tjockt stål och en anliggning mot handledaren på 50mm istället för Makitans 180mm. Återkommer med bilder och hur resultatet blev
 
Har fräst och slipat klart nu, det blev rackarns bra... men oj vad det sprutar spån då man frifräser och slang inte riktigt fungerar med setupen... Fast med halvmask så är det ju inget större problem. Återkommer lite senare med bilder und so witer.
 
geschwint skrev:
Har fräst och slipat klart nu, det blev rackarns bra... men oj vad det sprutar spån då man frifräser och slang inte riktigt fungerar med setupen... Fast med halvmask så är det ju inget större problem. Återkommer lite senare med bilder und so witer.
Ja gör gärna det, väldigt trevlig tråd med bra bilder. Ta så många du orkar, vi tröttnar inte på att titta:)
 
Uppdatering...

1. Fräsen prepad med rätt höjd och med lilla träbiten för att minimera anliggningen men fortfarande ha något stöd kvar, uppskattade min tunga Makita 3612 här.
image3 (0).jpg
För frifräsning med större verktyg så är stor massa i fräsen mycket bra. Justerade efter varje fräsning anslaget tills kullagret låg an mot ledstångssidan. De rök spån nåt så in i norden. Har en liten historia att berätta senare om min CTL33 som gör ett gott jobb att hålla efter mina försök att omvandla trä till spån eller damm.

2. Första sidan klar
image3 (1).jpg

3. Båda sidorna klara, dags att byta till avrundningsfräs modell klasse i sjön. Tar inte den i bild. Det skär sig nåt ini bomben tillsammans med Makitan
image3 (2).jpg

4. Vad gjorde jag utan min MFT... Himla smidigt att spänna fast det mesta. Ledstången är ju böjd och jag vill kunna fräsa hela längden uan att spänna om så det blev som så här.
image3 (3).jpg
 
5. Efter förra bilden gjorde jag en övning som var en balansakt där man fick fokusera sig och nyttja trögheten i fräsens massa för att fixa detta. Dags att fräsa överdelen på ledstången. Första sidan gick bra, som minst en anliggning på 50x35mm då sidan var fräst. Andra sidan blev mer av en balansakt, minsta anliggning då fullt fräsdjup kördes var 50mm på bredden och 10mm på djupet eller bredden på remsan uppe på ledstången...
image3 (4).jpg
image3 (5).jpg
image3 (6).jpg

Jag tycker att den blev rätt ok, min fru gillar den. Efter tillsågning för att passa mellan två stolpar samt inoljning så blir det kalas. Sedan kommer nästa övning *innan* den sätts fast. Det skall vara stänger emellan stolparna... dom skall limmas med Domino. Ledstången är rätt kraftigt lutande i olika vinklar i varje punkt där en pinne skall vara. Domino biten skall vara i lod! Pinnen skall ändsågas i vinkel för att passa under ledstången.

Detta blir mitt kommande äventyr. Fast jag ser redan fram emot det och att få börja med de tre återstående 2 meters ledstängerna som har en mer böljande form :) Slut för idag.
 
Nu har biten sågats till i ändarna, det var skakigt :eek: , det finns ju liksom ingen felmarginal direkt... men med MFT och TS55 så gick det snabbt och blev exakt, kommer med bilder i eftermiddag :D . Skall också nu börja rigga för att fräsa domino spår för de smala stolparna vilket blir intressant. :p

Åker nu iväg för att hämta några meter till av ek som skall bli laminerat till nästa 2 meters ledstång. Blir lite mer pyssel med den, inte för att den är mer avancerad den är enklare, utan för att den är lång och min snickarbod är *inte* lång... Längre än stången men det är ju lite andra prylar där liksom. :confused:
 
En liten mellanuppladdning...

1. Enklaste sättet att kapa ledstången och få ett bra snitt. Klämde först fast den mellan stolparna som jag ville ha den. Sedan var det bara att dra lite blyerts streck och såga... TS55 räckte precis igenom, annars hade jag fått ta fram japansågen.
image4 1.JPG

2. Efter sågningen blev det så här
image4 5.JPG

3. Kommer att bli nånting som såhär (jag är lite orakad och jag orkade inte klippa i bilden :cool: )
image4 7.JPG

Fast jag måste säga att bilderna gör inte trappan rättvisa. Väldans svårt att få bra bilder med en kamera som inte har speciellt vid vinkel... Man måste nästan stå på plats för att få rätta upplevelsen
 
geschwint skrev:
(jag är lite orakad och jag orkade inte klippa i bilden :cool: )
:p Det gör inget, vi är mer intresserade av handledaren. :D

Snyggt jobbat!
 
Jaha, då är de knöliga delarna klara, dvs infräsning av domino stavar. Det var en del pyssel som resulterade i bara udda vinklar som uppskattades.

1. Varje stolpe skulle vara 130mm c/c från varandra och vinkelrät mot hörnstolparna vilket gjorde att jag fick rita på en masonitskiva för att få till vinklarna. Vinklarna skall sedan vara till grund för gering av stolpar.
image5 02.JPG

2. Sedan var det bara att föra upp linjen till handledaren och med maskinvinkeln föra upp linjen till materialet.
image5 04.JPG

3. Jag har här dragit två parallella linjer, den nya är 10mm från arginallinjen. Ni med Domino vet att basen ligger exakt 10mm från centrum på fräsen. Så det är denna linje som jag skall skapa ett stöd efter.
image5 06.JPG

4. Eftersom fräsen lutar en del så har jag ställt den på maximalt djup. Pga vinkeln så stämmer inte djupskalan och jag måste kompensera. Kör med 6x40mm brickor
image5 07.JPG

.. inlägget fortsätter... max 4 bilder per inlägg
 
... story continues...

5. Jag använder listanslaget för att få fräsen centrerad. Den fyller ingen funktion för att hålla vinkeln, det står biten under fräsen för.
image5 08.JPG

6. Helt ok hål och i rätt vinkel då jag trycker in en domino och lägger handledare på masoniten och jämför.
image5 12.JPG
jämförelse med det som ritats fram
image5 17.JPG

7. Alla hål klara, nu saknas bara 10x50 fräsningen på ändarna för att fästa i hörnstolparna samt ett par skruvar för att fixera
image5 18.JPG

Imorrn blir det de tunna stolparna som skall fräsas. Dom fräser jag först med maximalt djup och gersågar dom sedan. Sparar in lite hjärnceller och tid med fortfarande samma resultat...

Hepp och på återseende, nu skall vi se Mamma Mia
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.