Troligtvis så är de två vanligaste råden till bolånare att antingen köra helt rörligt, eller att dela upp lånet på flera bindningstider. Motivet till det senare är att man inte ska "lägga alla ägg i samma korg".

Jag är tveksam till flera bindningstider, eftersom man lätt blir inlåst. Har man till exempel 3 månader, 2 år och 5 års löptid på lånen så är det ju bara vart tionde år som räntorna binds om på alla tre lån samtidigt (15 år om man har 1, 3 och 5 års löptid).

Nu till min fråga: Är det möjligt att dra det här med att inte lägga alla sina ägg i samma korg ett steg längre, och dela upp sitt bolån på flera banker? och hur fungerar det då med panten, krävs det t.ex. ett delat pantbrev på något sätt?
 
Att inte lägga äggen i samma korg är nog ett utmärkt råd när man lånar ut pengar TILL banken, men tvärtom förstår jag inte finessen med.

Om du vill att alla lån ska bindas samtidigt så tag bara ett lån. Poängen med flera lån med olika löptider är just att dom inte läggs om samtidigt. Du får mao en mer förutsägbar boendekostnad med mindre variationer.

Allra bäst vore det om alla låntetiderna vore primtal, dvs 1,2,3,5,7,11,13,17 år osv, men det är väl för mycket begärt att banker skall kunna matematik..

Naturligtvis kan du låna i flera olika banker, men det är lite svårt att se vinsten med det hela. Du får troligen bättre villkor om du lägger all lån i samma bank.
 
Motiveringen skulle naturligtvis vara bättre villkor.

Frågan var mest teoretisk, jag tror inte heller på konceptet. Men, hur fungerar det i så fall med panten?
 
Istället för att det tas ut en inteckning med ett pantbrev så blir det flera inteckningar (flera pantbrev) som ligger i följdordning. Dvs inteckning nr 1 som bank X innehar, inteckning nr 2 som bank Y innehar, osv.

Inteckningen som ligger först har den bästa säkerheten i fastigheten.
 
Den bank som inte får bästa säkerhet kommer inte att ge dig bästa villkor heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.