Jag går och grunnar på om man kan köpa en 12-volts vindgenerator, en laddregulator, och några bilbatterier för att ha ett 12-volts elsystem parallellt med 230-voltsnätet. Och använda det till belysning, datorer och annat som inte tar så hög effekt. Det finns generatorer på ELFA som kostar någonstans mellan 5 och 10 tusen.
Sen kunde man bygga ut det efterhand om man märker att dess kapacitet klarar det.

Är jag något så när realistisk eller verkar det omöjligt.

//Lars Selin
Mölndal
 
Klart man kan. Sånt finns att köpa fixt och färdigt till husvagnar, där elsystemet (åtminstone i vagnar i Sverige) redan från början är 12 V.
 
Det finns även en mängd andra lösningar, för hem som körs helt eller delvis "off-grid". Eftersom jag utan att kolla inte vet om man får länka till andra forum här kan jag tipsa om att googla efter "24volt", så kanske man hittar något...
 
H
Och vad skulle du vinna med det. En massa miljöskadliga batterier vill man väl undvika. Vill du göra av med pengar så finns det väl enklare sätt.
 
Jag hade ju tänkt spara pengar på sikt. Även om det inte är så mycket med dagens elpriser, så tror jag att det kommer att bli värre och då känns det bra att inte behöva vara beroende av nätet. Och miljöfarligheten är inte så utpräglad med tanke på att gamla batterier tas om hand och återvinns på ett riktigt bra sätt numera.
Men visst blir det dyrt. Kanske så dyrt att jag struntar i det hela. Men det är ganska kul att fundera på det.
 
holmertz skrev:
Och vad skulle du vinna med det. En massa miljöskadliga batterier vill man väl undvika. Vill du göra av med pengar så finns det väl enklare sätt.
Tja, om alla tänkte som du skulle det ju inte hända ett jäkla dugg :mad:

Det är just sådana här idéer att producera el själv som leder till utveckling och spridning av elproduktionen i Sverige (och övriga I-länder). Om alla satsade lite utöver det som kan "räknas hem" så får vi på sikt ett mindre nedsmutsat klimat, samtidigt som alla producenter kan sitta mer nöjda i sina stugor och hus och säga att "jag är en av alla Sveriges tiotusen elproducenter".

Jag håller själv på med några projekt i den här stilen, även om jag inte har bestämt om jag skall lagra energin i batteribank eller gå direkt till starkström att föda huset med, men redan idag sparar jag över 2000 Kwh/år på solfångarvärmt vatten, nästa år blir det högst troligt en mindre vindsnurra och solceller. Om man då frågar säg "när har du tjänat in den investeringen då?", så svarar jag att, nej, det gör jag förmodligen inte förrän om 15-20 år, dock är det en hobby, och att så småningom tjäna pengar på sin hobby är inte kattpiss.

//Per
 
larsselin skrev:
Jag går och grunnar på om man kan köpa en 12-volts vindgenerator, en laddregulator, och några bilbatterier för att ha ett 12-volts elsystem parallellt med 230-voltsnätet. Och använda det till belysning, datorer och annat som inte tar så hög effekt. Det finns generatorer på ELFA som kostar någonstans mellan 5 och 10 tusen.
Sen kunde man bygga ut det efterhand om man märker att dess kapacitet klarar det.

Är jag något så när realistisk eller verkar det omöjligt.

//Lars Selin
Mölndal


så som du funderar på att göra har jag redan delvis gjort hemma, har ett batteri på 150 Ah och ett elsystem där nätverk och belysning är kopplat på, för tillfället har jag bara en batteriladdare som transformerar ned 230 volten till 12 volt, så idagens läge fungerar det mest som en slags UPS, men då jag inte kan sätta upp ett vindkraftverk här där jag bor så funderar jag på solcellspaneler istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.