Hej. Jag vet att liknande frågor varit uppe tidigare men jag har inte hittat något tråd som passat min situation. Har ett hus från 58 med källare som ska göras iordning. Jag ska byta panna och göra en ny tvättstuga samt ett litet arbetsrum. När jag ändå har blåst ur allt som är där nere tänkte jag lägga klinkers på golven för att det ska se lite trevligare ut och vara lätt att hålla rent. Utrymmena ska fortfarande fungera som källare så det gör inte så mycket om det blir lite småkyligt där nere, men golven uppfattar vi som väldigt kalla. Tror inte det blir bättre med klinkers heller. Jag skulle bara vilja komma ifrån den där riktigt kalla känslan på golven, det behöver inte vara så varmt och mysigt. finns det något smidigt system att lägga in eller kan man isolera på något sätt under klinkersen så det inte blir/uppfattas som så kallt? Finns det något annat material istället för klinkers som inte uppfattas som så kallt som passar bra i en källare? Tack på förhand. -Johan
 
Hur fungerar de med att flytspackla in depron med golvvärme ovanpå. på ett oisolerat källargolv?
 
Rent energimässigt är det rena döden att hoppa över isoleringen vid golvvärme. Lägg minst 15 cm cellplast, helst mer.
Du kan även gjuta med cellbetong som innehåller cellplastkulor, men glöm inte att avsluta längst upp med betong eller annat som leder värmen från golvvärmeslangarna.
 
Fungerar EPS-Cement? Hur tjockt lager ska de vara i så fall om man inte har någon underliggande isolering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.