Hej!

Ska i egen regi uppföra ett lösvirkes fritidshus i lättbetong i ett plan med en boyta på ca 112 m2. Yttertaket är enligt ritningen ritat som ett sk pulpettak med en lutning om 6 grader och innertaken är vågräta med en innertakshöjd om ca 330 cm.

Min fundering är nu om man skall avvika från ritningen och istället sätta takbalkar så att innertaket blir sluttande på samma sätt som yttertaket? Har sett att många andra som bygger i lättbetong kör med den konstruktionen.

Vad finns det för fördelar/nackdelar med de olika alternativen?

Alla idéer eller tankar mottages tacksamt!


Thanx :)!
 
Fördelen är om jag fattat dig rätt att du inte får en kallvind med takbalkar. I övrigt så går du miste om ett förvaringsutrymme med takbalk. Annars är kanske den största frågan en utseende sak. Det kan ocksävas speciella lösningar för ventilation som inte kan dras på vinden med takbalk. Kanske måste du sätta invändiga trummor.
 
Takstolar blir normalt billigare!
 
när du skriver att du ska ha 6grader lutning och vågrätt tag inne så antar att det ska vara så även med takbalk eller ska du ha samma lutning inne då som det är på ytertaket ?

sen har du ju lite andra alternativ än de traditonella balkarna och takstolar och det skulle också vara bra att veta hur långa de ska vara med

tänkte på att du kan antingen göra egna takstolar vilket du skulle tjäna lite på men då får du också räkna lite på hur de ska se ut med fast det jag tänkte på var träbalkar med liv som dessa
http://byggmagroup.se/dt_article.aspx?m=2457


så de sakerna som spelar in är hur långt ska det vara mellan stöden och ska det vara ett horisontelt innertak och ska du ha nått som tex ventilation ovanför som behöver utrymmen både med rör och om du ska ha själva ventilations anläggningen i det utrymmet


men personligen så skulle jag använda mig av takstolar i nån form om det blir långa spänvidder och särskilt om det ska göras instalationer i det utrymmet men det är ju också en smaksak och det går bra att göra båda men då är frågan vad du vill och det jag fråga mer innan om det ska finnas nått där uppe
 
Tack för svaren!

Bifogar en del av ritningen som visar en genomskärning. Min tanke är som sagt att eventuellt avvika från horisontellt innertak och istället jobba med takbalk och då följa taklutningen även med innertaket.

Som ni nämner kan ett "minus" möjligen vara utrymme för rördragning. Har lagt vattenburen golvvärme i betongplattan som vi gjöt i somras och tänkt kombinera det med en frånluftsvärmepunp typ Nibe Fighter vilket då kommer kräva att rör dras någonstans. Vet ej hur man brukar lösa sådant med sluttande innertak där det blir ett begränsat mellanrum mellan ytter- och innertak och det mellanrummet dessutom är fyllt med isolering?

Vad gäller takbalksalternativ et så innebär utsticket som framgår av ritningen att man kanske måste använda limträ eftersom balkarna kommer att bli synliga eller hur ser ni på det?

Vidare vill jag nog som det känns just nu om ingen lyckas övertala mig helst ändå ha sten ända upp till taknock för att det känns mest solitt. Hur löser man det om man ska jobba med takstol? Murar man med halva stenar utanför takstolarna?

Vad gäller valet mellan takstol eller takbalk så är fortfarande den avgörande frågan vad som rent allmänt kan anses som det bästa och mest ekonomiska byggnadssättet. Jag tror att vi kan leva med vilket som när det gäller lutning eller inte lutning vad gäller innertaket men man vill inte komma på om något år att man borde ha gjort tvärtom mot vad man gjort .;-)

Stort tack för ert visade intresse i mina funderingar så här långt!
 
  • skiss.jpg
I
Som det är ritat är det inga nackdelar att låta innertaket följa yttertakets lutning. Det lilla utrymme du kan skapa i en takstol med den yttertakslutningen är försumbart. Bärigheten för långa spännvidder är heller inga problem att åstadkomma och det är lättare att bygga med takbalk än takstol. Dessutom finns det många olika sätt att göra det på, alltfrån en kompakt limträbalk till kompositbalkar (liv + flänsar) typ Kerto och f.d. Marsonite byggsystem (som nu heter något annat). Du har desutom en stödjepunkt i ena snittet som gör att balkarna kan räknas som 3-stödsbalkar med kontinuitet i två fack vilket avsevärt påverkar dimensionen.
_____________________________
Byggaren
 
Tack Byggaren!

Gillar att du skriver att det är enklare att bygga med takbalk. Det är väl något sånt som jag vill höra för att underlätta valet.

Hur ser du på rördragningen i ett sådant tak när det gäller luftåtervinningen till en frånluftsvärmepump, d.v.s. hur brukar man lösa det på bästa sätt?

// Laxen
 
I
laxen skrev:
Tack Byggaren!

Gillar att du skriver att det är enklare att bygga med takbalk. Det är väl något sånt som jag vill höra för att underlätta valet.

Hur ser du på rördragningen i ett sådant tak när det gäller luftåtervinningen till en frånluftsvärmepump, d.v.s. hur brukar man lösa det på bästa sätt?

// Laxen


Så länge du håller dig till neutrala lagret i en konstruktionsdel, utsatt för böjning (ger böjande moment) kan du ta rätt så stora hål utan att bärigheten påverkas nämnvärt. Dvs. hålet ska vara centriskt placerat mellan över- och underkant. Det bör inte heller överstiga en tredjedel av den totala höjden på balkarna och det bör inte heller finnas för många hål i rad tätt intill varandra. Båda sakerna får man dock räkna närmare på när man vet placeringen. Särskilt vid upplag i två fält (tre stöd) där man får ändrade krafter över mittstödet. Svaga punkten där är där momentet = noll och brukar ligga inom en á två meter på vardera sidan om mittstödet. Där är tvärkraften istället som störst. Men jag ser inga hinder för att lägga en kanal i isoleringen. Luftspalten ovan isoleringen förblir då intakt.
_________________________
Byggaren
 
Klockrent och uttömmande svar - igen!

Tackar och bugar :)

// Laxen
 
som det sas så går det att göra mindre hål i en sådan balk men jag skulle väll anta att du inte behöver gå på mer än ca 300mm hög limträbalk (beroende på C/C mått ) och ska man då igenom med ett 150mm rör så skulle jag tycka att det käns olustigt

fast går du på höga profiler så blir det en helt annan sak när det kommer dit och då kan du ändra c/c måttet en hel del med så det ser ut som du vill ute under överhänget

men det jag tänkte på var vart du ska sätta värmepupen ifall den sak monteras uppe under taket eller i ett rum ?

och tyvär såg jag inte på dina ritningar hur långa spännvidder det rör sig om heller men jag är en som skulle använda typ en 315mm och utnytja hela tjockleken för just isolering och bygga ner från den till innertaket så det blir en ordentlig spalt mellan limträbalken och innertaket så det finns plats för att lägga ner ett vent.rör där och så ger det också bra möjligheter till att både försänka lampor in i taket och sätta upp koplingsdoser och dra ledningar där i det utrymmet

och för att spara så mycke takhöjd som går så skulle en 2" i den låga änden av taket och en 6" i den högsta hörnet så det blir en liten annan lutning på innertaket jämfört med yttertaket

så där man har 15cm luftspalt kan man lägga upp vent.rören som behövs

fast det är lite olika detaljer som man också bör tänka på men det är inga problem när de kommer och på det siset jag tänkte så får du utrymme nog för att dra rör längs "nock" men det är också en fråga vart den luften sedan ska ta vägen men det har du inte skrivit nått om vad jag sett
 
Tack för kompletterande synpunkter Miry!

Angående din fråga så är rör dragna i plattan för placering av en NIbe Fighter värmepump i tvättstugan, se rum 8 bifogad skiss. Rören för luftåtervinningen skall sedan dras utiffrån olika delar av huset med matning till pumpen. Exakt var och hur har jag ej fördjupat mig i ännu men jag tycker att din idé att dra dessa "innanför" genom att regla ner innertaket en nivå ytterligare låter lysande. Ett plus är ju helt klart dessutom att slippa borra hål i balkarna. Är det möjligen detta som heter påsalning (som jag hört i något sammanhang)?

Dimensionen på rören får väl sedan avgöra reglarnas tjocklek för att minimer förlust i takhöjd.

// Laxen
 
och här kommer planskissen ....

// Laxen
 
  • planskiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kolla på den skissen lite och räkna lite fort och konstatera att om du har tänkt att ha plåttak så var det inte nått problem men med takpapp blir det på gränsen då snö ligger kvar mycke bätre på ett papptak

men med plåttak och en K18 på 220x45 och c/c 600 så är det inga problem att det kommer hålla och sen delar man upp det så den mittenväggen blir bärande och med det överhänget får man lösa med att fästa det i de balkarna som man har om du inte kan få tag i längre än 5,4m vill säga för kan du hitta det så skulle det bli bra mycke billigare och då skulle min tanke vara att man kör med 2x9 som man isolerar mellan och sen på tvären med 2x4 och mellan de kör du fuktspärren och isolering under där och fäster en gips under där
(taket uppifrån längsgående täckning ? 19mm råplan + reglar /luftspalt 45x45 + massonit + 220x45+ fuktspärr + tvärgående 95x45+ längsgående + gips 13mm+ 95x45+ gips 13mm)

och med den ritningen så skulle jag iallafall inte sänka taket i köket mm med mindre än 95mm fast du skulle kunna använda en av luftspalterna som då blir längs de bärande balkarna så har du en luftkanal på 555x95mm på köpet

så igenkligen kan du skippa limträbalkar och spara ganska så mycke pengar där med

men det beror ju mycke på hur du vill att det ska se ut och vad du känner för att göra men själv skulle jag försöka använda det billigaste alternativet och det är ju bara lite förslag från min sida i hur jag skulle göra
 
Stort tack Miry :)

Ja plåttak är det tänkt att bli.

Det låter intressant med ditt förslag om att använda vanliga reglar istället för limträ. Jag hänger dock inte helt med i svängarna när du förklarar alla delmoment och benämningar. Vore därför tacksam om du kunde utveckla och förklara alla "lager" uppifrån och ner igen som för en "dummy".

// Laxen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.