Under en tid har jag märkt på vårt nybyggda hus en lukt på ovanvåning som doftar "fis". Efter att ha provat allt med ventilation m.m. provade jag stänga av golvvärmen och doften upphörde (men det blev kallt). Det är alltså en doft som uppstår i golvbjälklaget mellan under/ovanvåning. Denna består av isolering, aluminiumplåtar som håller golvvärmerören (vattenburet), golvspån samt ett click-golv. Vad kan lukten bero på? Kan man bli av med den på annat sätt än att stänga värmen?
 
Hur nyligen byggdes huset?.. är byggfukten i stort sett väck? - Kan det vara byggfukt som drivs ut av golvvärmen (och därmed är ett temporärt problem)?

Avluftningen till avloppet är intakt?
 
Om det är ett laminatgolv, kan det vara det som luktar.
 
Huset byggdes 2004-2005 så byggfukt bör det ej kunna vara (tror jag).
Angående avluftningen så borde väl inte detta kunna kännas bara vid värme i golvet?
Golvet är ett askgolv från Byggmax, men vi har samma på bottenvåningen och där luktar det inte...
 
sjunker trycket på värmesystemet??

Om det sjunker = läcka någonstans..
 
Vill bara meddela slutresultatet av denna tråd.
Lukten kom från avluftningsröret precis som ltz skrivit.
I böjen mellan ovanvåning/undervåning hade röret ploppat ut, troligen pga fumliga hantverkare som ej fäst det ordentligt. Detta upptäcktes ej av en man från kommunen som filmade ner i röret pga utploppningen var ca 1 mm.
Vi gjorde hål i väggen, gjorde en ny konstruktion som satt stenhårt samt säkrade med silvertejp. Därefter är lukten helt borta, och livet känns mycket lättare...
 
R Robban78svensson skrev:
Vill bara meddela slutresultatet av denna tråd.
Lukten kom från avluftningsröret precis som ltz skrivit.
I böjen mellan ovanvåning/undervåning hade röret ploppat ut, troligen pga fumliga hantverkare som ej fäst det ordentligt. Detta upptäcktes ej av en man från kommunen som filmade ner i röret pga utploppningen var ca 1 mm.
Vi gjorde hål i väggen, gjorde en ny konstruktion som satt stenhårt samt säkrade med silvertejp. Därefter är lukten helt borta, och livet känns mycket lättare...
 
Hej! Jag har precis samma problem. Det luktar skitäckligt så fort vi startar golvvärmen. Jag förstår inte riktigt lösningen på erat problem. Var luftningen till avloppet inte tät? Hur hängde det ihop med golvvärmen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.