Ditt exempel ovan. Istället för att dra av en kvart för att kunden städar (du fakturerar 2h), så stannar du en kvart till och städar (du fakturerar 2,5h). Din intjäning på 15 minuters städning är en halvtimmes arbetskostnad.
Om städningen tar längre tid, så blir det givetvis inte dubbelt, tar det en timma, så blir det bara 20% högre, osv.
Om städningen tar längre tid, så blir det givetvis inte dubbelt, tar det en timma, så blir det bara 20% högre, osv.
Nej så räknar du bara för att få mig att framnstå som en ockrare istället för den genuint snälla människa jag är. Det gör mig lite ledsen faktiskt.-MH- skrev:
Felet med din uträkning är att kunden redan är inne på sin femte halvtimme (eller tredje timme om det hade varit en annan firma).
Han får således rabatt om han är schysst mot mig och städar själv.
Det finns inga onda baktankar med det, hoppas alla andra som läser detta inser det och inte låter sig luras av några konstiga uträkningar.
Nej, det finns inga onda baktankar alls. Men det är väl bra för dig om du vet vad och hur mycket du tjänar på att städa resp. förlorar på att inte städa? Och om kunden vet det också.
Om det inte är så att du tar så hutlöst betalt att hälften är nog, och att några timmar hit eller dit inte spelar någon roll, för du har ändå råd med 28 grader i utomhuspoolen hela vintern?
Om det inte är så att du tar så hutlöst betalt att hälften är nog, och att några timmar hit eller dit inte spelar någon roll, för du har ändå råd med 28 grader i utomhuspoolen hela vintern?
Äh, han är bara sur för att jag talade om för honom vad han egentligen förlorar på att inte städa.
Seriöst, klaga på höga priser är en sak, men det är inte det saken gäller. Mitt gnäll är att kunden inte har en aning om hur priset på jobbet räknas ut,. och att han/hon antagligen skulle bli en mycket nöjdare kund om han/hon visste det i förväg.
Tala om att ni har 300% påslag på grejerna mot nätbutiken, eller att ni njuder på en kvart om kunden städar eller att ni har 5% påslag men måste ta ut en timme i startkostnad eller...?
Kort sagt, låt kunde få veta er prismodell innan. Vilket är ett intressant ämne som jag är sugen på att starta en ny tråd om.
Om nu någon hantverkare verkligen vill vet hur man får nöjdare kunder., asså.
Seriöst, klaga på höga priser är en sak, men det är inte det saken gäller. Mitt gnäll är att kunden inte har en aning om hur priset på jobbet räknas ut,. och att han/hon antagligen skulle bli en mycket nöjdare kund om han/hon visste det i förväg.
Tala om att ni har 300% påslag på grejerna mot nätbutiken, eller att ni njuder på en kvart om kunden städar eller att ni har 5% påslag men måste ta ut en timme i startkostnad eller...?
Kort sagt, låt kunde få veta er prismodell innan. Vilket är ett intressant ämne som jag är sugen på att starta en ny tråd om.
Om nu någon hantverkare verkligen vill vet hur man får nöjdare kunder., asså.
bra-byggare skrev:
Ja den är svindyr, det var väl en EKRK 3G1,5 om jag inte minns helt fel?
Den kostar 8,20/ meter ut till kund utan någon rabatt överhuvudtaget, den sparar man verkligen till nästa bygge.
Klart man glider in med smutsiga spillbitar när det är såna guldklimpar man jobbar med.
Men hemma hos dig är det ju din kabel jag klamrar upp på väggen, du fick ju köpa eget material om du ville.
Så man får inte vara snäll och bara bjussa på saker och halvtimmar? Allt måste klargöras och redovisas?-MH- skrev:Äh, han är bara sur för att jag talade om för honom vad han egentligen förlorar på att inte städa.
Seriöst, klaga på höga priser är en sak, men det är inte det saken gäller. Mitt gnäll är att kunden inte har en aning om hur priset på jobbet räknas ut,. och att han/hon antagligen skulle bli en mycket nöjdare kund om han/hon visste det i förväg.
Tala om att ni har 300% påslag på grejerna mot nätbutiken, eller att ni njuder på en kvart om kunden städar eller att ni har 5% påslag men måste ta ut en timme i startkostnad eller...?
Kort sagt, låt kunde få veta er prismodell innan. Vilket är ett intressant ämne som jag är sugen på att starta en ny tråd om.
Om nu någon hantverkare verkligen vill vet hur man får nöjdare kunder., asså.
Jag förstår att du är missnöjd, tillochmed jag skulle nog ha svårt att få dig nöjd.
Absolut inte. Svindyr kabel va? Det är ditt pris utan rabatt från den där ohyggliga prislistan du hatar över allt annat. Värt att åka till biltema?bra-byggare skrev:
Vill du veta fler ohyggliga ockerpriser så säg till bara.
Man skulle nästan tro att du egentligen inte VILLE veta hur du kunde bli bättre. Eller så är du bara snarstucken.
Givetvis måste allt klargöras och redovisas, särskilt om du aktivt ger kunden ett val "städa eller ej".
Om du bjuder på en halvtimme, tror du inte kunden blir gladare om du talar om det för honom? Eller använder du den där halvtimmen som ett argument när kunden ringer och undrar varför påslaget på material är så högt.
Jag vill inte ha hantverkare som "bjuder" på saker och ting, jag vill ha hantverkare som gör ett bra jobb, vet vad jobbet är värt, tar ut ett pris som han/hon vågar stå för innan och efter jobbet och inte har några problem med samvetet över prissättningen som gör att han/hon "bjussar" på lite småsaker för att verka hyvens.
Jag vill inte bli kompis med min hantverkare, jag vill känna förtroende. Men det är väl olika det där från person till person. Kanske min målgrupp är för liten *suck*.
Det framkommer naturligtvis under en normal konversation, eller tro du bara jag säger "städa eller ej" och vänder ett timglas och väntar på svar?-MH- skrev:
Du menar kulon för 8.20:- / meter ut till kund? Nej det har aldrig hänt, men som det framkommit i tidigare trådar så består en övervägande del av min kundkrets av stora beställare.-MH- skrev:
Jag har absolut inga problem med varken min prissättning eller samvetet.-MH- skrev:Jag vill inte ha hantverkare som "bjuder" på saker och ting, jag vill ha hantverkare som gör ett bra jobb, vet vad jobbet är värt, tar ut ett pris som han/hon vågar stå för innan och efter jobbet och inte har några problem med samvetet över prissättningen som gör att han/hon "bjussar" på lite småsaker för att verka hyvens.
Jo förresten, jag har lite för låg timdebitering, men å andra sidan vill jag inte ockra upp någon.
Jag vill inte bli kompis med mina kunder, men många av mina kunder vill bli kompis med mig. Jag vill bara göra mitt jobb snabbt, effektivt och med samma perfekta slutresultat som alltid.-MH- skrev:
Såbra, varför gnäller du över dyra kablar då? Det är väl inte så att du tittar på de allra dyraste kablarna och jämför med biltema nu igen?bra-byggare skrev:
Det finns alternativ som är fullt jämförbara med de dyrare sorterna men samtidigt billigare än lågprisbutiken.