Vi har köpt ett hus med eternitfasad i Stockholm och funderar nu på att sätta på en träfasad istället. Är det någon som har en uppfattning om en cirkakostnad för detta och någon som har bra referenser på någon som kan utföra arbetet? Huset är en tvåplansvilla på 10*8 meter.

Även andra erfarenheter och synpunkter kring eternitfasader emottages tacksamt.
 
Jag tror inte att man får lov att ta bort eternitfasad. Kanske du sätta något på det istället.
 
Bob_the_builder
Nejdå, man får göra det själv också. Om man ska göra det yrkesmässigt ställs dock helt andra krav. Det skulle nog vara en ekonomiskt mycket fördelaktig lösning att plocka ner den gamla fasaden själv och sedan låta en byggfirma spika ny panel.

Huruvida man får eller inte får byta ut eterniten är en fråga för byggnadsnämnden.
 
Jag tror att p g av hälsan kan man inte röra eternit. Det är en väldigt farlig material om man rör den.
 
Om man är försiktig så är det nog ingen fara. Om plattorna inte går sönder är det inte farligt.
 
eternit skrev:
Om man är försiktig så är det nog ingen fara. Om plattorna inte går sönder är det inte farligt.
Det lättaste måste väl vara att låta plattorna sitta kvar och spika upp träpanel utanpå. Sen är det väl inte omöjligt att ni vill lägga på ett lager med isolering utanpå plattorna också...
 
Detta hittade på ordlistan i byggahus.se

Eternit, även kallat asbestcement, började användas i stor utsträckning efter andra världskriget, främst som hus- och takbeläggning och blev populärt för dess styrka och förmåga att klara höga temperaturer. Idag är det förbjudet att använda eternit som byggmaterial. Kommunen kräver att man vidtar stora försiktighetsåtgärder när en byggnad ska saneras från eternit.
 
Ta bort skiten. Att panela och isolera in den som föreslagits tidigare betyder bara att du byggt in fukt, röta och massor av cancerframkallande ämnen i väggen. :surprised:

Det är ingen höjdare. Jag skulle då inte vilja bo i ett sånt hus iallafall. Då är det bättre isåfall att låta den vara eller bara måla över.
 
Vårt hus, som är byggt på 30-talet innehåller massor av asbest. Skulle tro att de flesta ventilationsrören är gjorda av det. Det är inget som stör mig. Det bästa vore nog att låta eterniten sitta kvar, men eftersom min tumme sitter ganska så mitt i handen måste jag anlita folk till fasadjobbet. Därför gissar jag att jag MÅSTE ta bort eterniten pga arbetsmiljölagen.

Men det lutar nog mer och mer åt att det blir att måla eterniten istället. Att ordna en ny fasad skulle i vårt fall kosta ungefär lika mycket som det nuvarande huslånet, att betala det och sedan bo nästan gratis känns mer lockande, hurra för eternit 8) !
 
Precis, klokt tänkt! Dessutom som sagt, inget extra taxeringsvärde :) Och underhållsfritt med lång livslängd..
Eternit rockar fett!! 8)
 
Att plocka bort eterniten ska väl inte vara några problem. Jag har tom hört talas om folk i min närhet som helt enkelt tagit en hammare och knackat ner eterniten! Men det är nog inte att rekomendera...

För övrigt är asbest ett väldigt bra material. Om något finns kvar av huset om tusen år så är det nog fasadplattorna och ventilationsrören :) .
 
Men Eternit:
Om plattorna är hela så kan man ju låta det vara, men ifall de är trasiga lite överallt runt huset varför ska man inte byta fasad då? ???
 
Som någon sa tidigare i tråden, överdriv inte riskerna med detta! Vi som inte jobbar med detta dagligen exponeras kanske en eller två gånger under livet, det dör man inte av!!! Man ska ha respekt för materialet, men använder man lämpliga skydd och arbetar klokt är det inga problem.

Det är enkelt att plocka ner en eternitfasad. Lämpliga verktyg är hovtång elller liknande. Tryck inplattan med handen och ryck ur spikarna med tången. Lämna kofoten i garaget, den behövs inte. En övervägande majoritet av alla plattor kan tas ner hela (utan spridning av farligt damm). Det kan också vara lämpligt att blöta fasaden innan så dammar det mindre om plattorna går sönder.
Skaffa en ordentlig andningsmask med *rätt* filter. Tätt slutande skyddsglasögon är också bra.

Karl12, om du tycker eternit rockar fett är du välkommen hem till mig. Jag har eternit på väggarna, i pannrummets tak och dess dörr samt sist men inte minst så är alla vertikala ventilationskanaler gjorda av eternit. Enda gången man är glad över detta är när man deklarerar fastigheten.... ;D



 
Wow, vänta till någon i föreningen "Eternit och moped" får reda på det här....då är det bara att klämma på en bytta Gevalia. ;)

Fotnot: "Eternit och moped" är en samling tokar som har gamla 50- och 60-talsmopeder. De samlas till utflykter på somrarna och gör lustturer till eternithus med termos.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.