I vardagsrummet/matsal är det målade vävtapeter = 90 tals knotterväggar numera =/

Riva o tapetsera om = nej

Riva, bredspackla, måla = nej

Måla och ha knotter kvar = nej

En kompis har lagt puts direkt på tapet och sedan rollat putsen. Om tapeten sitter dålig på något ställe är det bara att riva ner, där det sitter bra verkar det inte vara några problem att lägga puts direkt på.

Den struktur det blir av putsen kan jag leva med, tycker det ser trevligt ut MEN det är viktigt att det är bra gjort. Det jag menar är att allt måste vara rakt o snyggt, ex runt fönster att man har en yta på kanske 2-5 cm som är helt slät så att det bildar en som en ram runt vilket gör att det blir rakt. Har man puts ända ut i kanterna tycker jag pga dess ojämna struktur att det kan se lite snett o vint ut och då ser det helt plötsligt ut som en koja.

Tankarna går alltså något så här:

  • Riva ned tapet där det sitter dåligt
  • Primea
  • Lägga puts
  • Runt fönster, dörröppningar etc som ej har några karmar göra ovanstående" ram" av slät vägg, samma färg som putsen
  • Måla med någon matt vit färg
  • Sätta upp taklist i frigolit

Andra tips för att få det rakt och snyggt, fördelar/nackdelar med metoden?

Återställa vägg med puts på till slät? :rolleyes: Väggarna är av råbetong.

Annat att tänka på.

25105048.jpg

MVH
 
Du får nog vackert riva ner tapeten om du ska putsa ytan. Då känns det nog lättare att riva tapet, grunda med en oljebaserad grunfärg, bredspackla och sen måla. Putsidén känns väl sådär i mina ögon, kanske om du river ner all tapet innan.

Det finns färg med fin struktur i, som påminner lite om puts. Inte pizzaväggar, mer som sand.
 
Varför kan du tänka dig att putsa upp ytan istället för att bredspackla? Skulle t.o.m. tro att putsa väggarna skulle ta längre tid än dom förslagen du redan har sagt att du inte vill göra.

Lättast möjliga för dig skulle vara att riva ner tapeten där den sitter löst. grunda med oljegrund eller en binder. Sedan bredspackla och sen måla. Du får ju en betydligt slätare yta om du spacklar än om du putsar.

Tycker du ska läsa ditt inlägg igen och fundera över vad som skulle gå fortast för dig, för jag antar att det är arbetstiden som du dra ner på??
 
  • Gilla
knbabar
  • Laddar…
Jo visst får det gärna gå fort men kostnaden är också intressant, vad kostar puts jämfört med spackel? Spackla en jämn yta på denna förhållandevis stora yta borde bli ganska mkt slipjobb också medans puts "bara" är att lägga på.

Lite så går tankegångarna.

MVH
 
Klart att kostnaden är intressant, men vad gör du om du någon gång i framtiden skulle vilja sätta upp tapet på väggarna igen? Ska du sätta tapeterna direkt på den putsade ytan utan att bredspackla innan?

Jag är lite skeptisk till om tapeten håller att putsa på. Skulle tro att den kommer släppa på sina ställen. Och det blir ju inte så fint med kratrar i väggen där du ser den gamla betongen.
 
Hm... vad sägs om att tapetsera med sådan där utjämnanade underlagstapet och sedan måla = inget knotter.
Kostar ca. 290 kr/rullen på Coop (finns överallt, men det var där jag senast såg den) och då är den 120 cm bred.
 
jag har själv putsat ett par väggar innomhus! det blir skitsnyggt! men du måste riva ner tapeten först, prima och sedan är det bara att kasta upp putsen. Man kan oxo putsa på gips om den är tillräkligt styvt reglad och primad. använd nät om du har skarvar eller fogar i betongen. Puts är inte byrt om man gör det själv. kostar typ 50 kr för 25 kilo. En säck räcket till typ ett par kvm beroende på hur tjockt du lägger.

Lycka till
 
Tackar för svaren =) Ja nä det e väl inte helt klart i skallen men det lutar väl åt att jag får riva ner rubbet då och då kan man nog lika gärna köra på släta väggar. Hoppas på att väven håller ihop bättre en vanlig tapet så att de lossar lättare och iom råbetong väggar borde de nog vara hyffsat släta = inte så mkt spackel.

Om det är tur o bra väder vill säga, erfarenheten av att få ned väv från väggarna som är målade minst två omgångar?

MVH
 
Skicka gärna upp en bild.

Det låter som om det räcker att bredspackla dina väggar. Nästan helt meningslöst att riva ner väv om den sitter bra. Men som sagt, lägg upp ett par bilder så går det lättare att bedöma.
 
S)...vilket du redan gjort såg jag nu. Den bilden som du visade såg ut som strukturtapet, inte väv. Svårt att se, men om du tar nån närbild ska jag försöka hjälpa dig.
 
Bilden som jag lagt upp var en av kompisens väggar som han lagt puts på =)

MVH
 
Testade en vägg idag:

25142555.jpg

25142556.jpg

25142561.jpg

Kanske bara skulle klarlacka över det och kalla det konst, en bit av 60 talet :p

Vävtapeten var bara att riva ner med enbart en morakniv till hjälp, tapeten under den krävde lite vatten samt två sorters spackelspadar och den spacklade väven under det krävde mkt vatten...

Ser väl skapligt ut ändå, vet inte hur mkt jobba det blir med att spackla till en slät o fin yta men det lär jag bli varse. Detta är bara ca 1/7 del av vad som ska göras men man ska ju hålla sig sysselsatt också.

MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.