Oavsett vad vi kanske har i vårat avtal så skulle det kännas oacceptabelt att lämna kabelklipp kvar på marken när man lämnar jobbet
Bara dålig stil av vissa
Mvh E
Bara dålig stil av vissa
Mvh E
Är jag på ett bygge tar jag upp de stora sakerna, rörbitar, kabelstumpar, bitar av kapslingar. Jobbar jag med optofiber städar jag dock noga så det inte orsakar skada på någon annan person.
På småjobb gäller följande:
Om beställaren är ett företag/myndighet städar jag alltid minitiöst, annars lämnar jag troligtvis en missnöjd kund bakom mig vilket inte är ett alternativ i denna bransch.
Om beställaren är en privatperson frågar jag alltid om jag ska städa efter mig. Samtliga har sagt att dom fixar det själv, jag upplyser då om att de ska vara extra noggranna med dammsugningen eftersom kardelerna kan vara svåra att få upp från golvet. Har de barn förbjuder jag dem att släppa in barnen i rummet innan städning är utförd.
Vem vet, jag kanske varit hemma hos de bittra människorna som skrivit inlägg ovan men har kunden vadd i öronen kan jag tyvärr personligen inte stå för konsekvenserna.
Detta borde vara praxis för en elinstallatör enligt mitt sätt att se det.
På småjobb gäller följande:
Om beställaren är ett företag/myndighet städar jag alltid minitiöst, annars lämnar jag troligtvis en missnöjd kund bakom mig vilket inte är ett alternativ i denna bransch.
Om beställaren är en privatperson frågar jag alltid om jag ska städa efter mig. Samtliga har sagt att dom fixar det själv, jag upplyser då om att de ska vara extra noggranna med dammsugningen eftersom kardelerna kan vara svåra att få upp från golvet. Har de barn förbjuder jag dem att släppa in barnen i rummet innan städning är utförd.
Vem vet, jag kanske varit hemma hos de bittra människorna som skrivit inlägg ovan men har kunden vadd i öronen kan jag tyvärr personligen inte stå för konsekvenserna.
Detta borde vara praxis för en elinstallatör enligt mitt sätt att se det.
Redigerat av moderator:
Om beställaren är en privatperson frågar jag alltid om jag ska städa efter mig. Samtliga har sagt att dom fixar det själv, jag upplyser då om att de ska vara extra noggranna med dammsugningen eftersom kardelerna kan vara svåra att få upp från golvet. Har de barn förbjuder jag dem att släppa in barnen i rummet innan städning är utförd.
175:- / ½h + moms vid elinstallationer-MH- skrev:
Lövkrattning ligger på samma
Rör det sig dock om en larminstallation, tele eller aktiv/passiv kommunikation är timdebiteringen högre.
Jag ser inte problemet? Tror du jag stannar klockan när jag är klar och sen städar på obetald tid? Vem tror du att du är? Kung Karl XVI Gustaf?
Är det inte bra om jag ger kunden valet att släppa iväg mig snabbt så jag kan avrunda nedåt istället för att stå och städa och kanske vara tvungen att debitera en halvtimme extra?
Sluta citera enstaka meningar och komma med falska påståenden i andra trådar.
Redigerat av moderator:
Ni blir alltså förbannade om kunden frågar vad det kostar innan han/hon beställer städning? Är svaret "Vem tror du att du att du är?" något som EIO har rekommenderat, eller är det bara en del bantverkare som saknar all vett och sans?
Ja, jag blev (nästan) mållös. Tydligen får bara Kungen veta priset innan en elinstallatörer börjar.
Ja, jag blev (nästan) mållös. Tydligen får bara Kungen veta priset innan en elinstallatörer börjar.
Avrunda neråt?eltelelarmdatakille skrev:
Vad, exakt, innebär det för kunden. Att du debiterar städtiden men avrundar neråt, för att vara "snäll"
Men visst, kan du inte svara på så basala frågor som "vad kostar det", så skall jag väl inte ha för stora förhoppnigar...
Men jag skrev ju vad det kostade, jag förstår inte riktigt hur du kunde tro att jag hade någon lägre timpenning för städning-MH- skrev:
Låt oss säga såhär:
Jobbet tar 2h15m, jag är alltså halvvägs in på den femte halvtimmen.
Jag har naturligtvis lagt det mesta skräpet i en kartong eftersom jag är ett proffs, dock måste rummet dammsugas för att säkerställa att kardelklipp med mera inte orsakar skada.
Jag ställer frågan angående städning med samma trevliga och kvittrande stämma jag alltid har.
Kunden vet att jag tickar pengar, han vill få iväg mig, det var ju ändå inte städat i rummet innan han kom. Kunden är även sjukt nöjd med jobbet, han tycker jag var fantastiskt trevlig också.
Han fixar städningen själv.
Jag pyser iväg, nöjd och glad.
En vecka senare dimper fakturan ner, kunden blir jätteglad, jag tog bara pröjs för fyra halvtimmar.
Jag kom ju iväg i tid så jag kunde åka och fixa den där "grejen" som aldrig skulle bli av annars.
Alla är nöjda och glada.
Jag kanske är för snäll, jag vet inte. Även solen har fläckar.
Är det vad du tror om någon frågar vad saker och ting kostar INNAN du påbörjar arbetet?eltelelarmdatakille skrev:
Ditt knepiga bemötande på en så naturlig fråga som "vad kostar det" förvånar mig.
Hoppas du talar om i förväg att du bjuder på den extra kvarten om kunden städar resten. Eller snarare, att marginalkostnaden för att låta dig städa en kvart är dubbla timtaxan. Då skall du se att kunde blir extra glad, för den kvartens städning måste han jobba en dag för att tjäna ihop till annars.
Och så är det ÄNNU större chans att du får gå tidigare.
Redigerat:
Mitt knepiga bemötande beror naturligtvis på våra tidigare inlägg och diskussioner i annan tråd.-MH- skrev:
Om frågan om vad det kostade inte var något mer än just en fråga om vad städningen kostade utan några som helst baktankar att försöka få mig att se ut som en ockrare eller på annat sätt ge mig en stämpel som oseriös så ber jag om ursäkt.
Naturligtvis inte, det får komma som en glad överraskning-MH- skrev:
Sånt där du tar upp brukar lösa sig, vi är ju inte robotar som bara slänger ur sig fraser och väntar på svar. Jag ger kunden goda chanser att själv räkna ut att det blir billigare om han städar själv.
Städningen i mitt exempel gav ett avslag på priset med 175:- + moms
Hur mycket du än blandar in marginalkostnader och dubbla timtaxor kan du inte komma ifrån att det blev 175:- billigare + moms att städa själv.
Redigerat av moderator:
Jo faktiskt gör jag det, otroligt klantigt gjort. Jag ber hemskt mycket om ursäkt, totalt oförsvarbart av mig.-MH- skrev:
Men trots detta försmädliga misstag så anar jag en stor kritik från ditt håll angående min städpolicy.
Jag klagar absolut inte utan är mer nyfiken på att få veta vad som är fel så jag kan bättra mig och ännu nöjdare kunder.
Enkelt, berätta konsekvenserna för städning/icke städning på fakturan när du frågar om du skall göra jobbet. Då kanske du får göra det, och så tjänar du dubbla timarvodet. Eller så slipper du.
Bästa är kanske att göra upp innan om städning skall ingå, eller om beställaren vill tjäna en hacka.
Alla kanske inte är lika modiga som jag, och frågar försynt "vad kostar det"?