Jag köpte en luft luft pump av värme& kyl grossisten för ett par år sedan. Dom ringde mig idag och erbjöd mig att köpa ett väderskydd till utedelen. Säljaren hävdade att livslängden på pumpen skulle öka med ett par år med skyddet på, Och det var forskning som nyligen tagits fram. Är det nån som har redan ett sånt skydd? eller nåt annat? deras skydd skulle kosta 1950 kr. Man undrar ju lite ifall den verkligen behövs eller om det är bara ett sätt att dra in mer pengar... :-/

länk till produkten:http://www.vkg.se/page?id=1746&key=19191&baseid=1748
 
Snailman
Att den inte hindrar luftpassagen, tror jag inte på, jag frågade när jag skaffade pump och det gick bra att ha den på en balkong med spjälstaket, och det var en del som avrådde från det tom, nu satte jag den där iallafall.

Jag skulle inte skaffa en sådan där.
 
ett betydligt billigare alternativ är väl att snickra ihop något liknande själv.......
 
Säljaren hävdade att livslängden på pumpen skulle öka med ett par år med skyddet på,
Det borde betyda att luft/luft-värmepumparna är sk*t m.a.o.  ;)
Ska de inte tåla Svenskt klimat?

Problem som kan uppstå är att det med luftströmmarna kommer in löv och annat som kan fastna och ställa till det. Men stänger man ute luftströmmarna så slipper man ju löven (och värmeväxlingen  ;D )
 
Exakt det skyddet kostar 1 950 kr på K-rauta, enl deras reklamblad som jag fick igår.
 
säljaren ringde aldrig upp igen när jag sa att jag behövde tänka på saken. Alltså är det ingen livsviktig grej för pumpen antar jag :)
Jag har sett att dom säljer sånna lite överallt... Jag står nog över köpet, den här gången iaf.
 
T
Till Fundersam:
Kan inte du tigga fram säljarens påstådda forskning och publicera detta här ?
Jag anar ugglor i mossen här, och tror att denna produkt faktiskt ev kan FÖRKORTA livslängden på en värmepump.

Anledningen till min misstanke i detta är:
Luftpumpens funktion är att inkommande luft sugs in bakifrån/sidorna och "skjuts" ut rakt fram. Fläkt+kylbatteri är därför avpassade exakt med varandra. När nu denna produkt monteras runt pumpen kommer dom snedställda "bafflarna" att rikta luften nedåt, men samtidigt orsakar dom då ett visst luftmotstånd som orsakar div turbulenser som kan medföra att viss mängd kyld luft då går "runt" inuti detta "hus" och då åter sugs in från sidorna, vilket medför sämre verkningsgrad (kortslutning). Om man nu ska ha ett " hus" runt pumpen är det viktigt att in/utluft inte reduceras eller störs, så dom snedställda "bafflarna" kommer då här att orsaka ett visst luftmotstånd.

Ev kan man motverka detta genom att huset på insidan har plåtar som helt isolerar in resp utgående luftströmmar så att dom inte får chans att blandas ihop inuti huset, men då tror jag att det helt enkelt är bättre med ett simpelt "snedställt tak" för att skydda från snö, att sätta grejor direkt framför utblås/inluft måste vara väl utprovat, annars kan detta orsaka div störningar.

Edit: Ringde SP, dom kände inte till denna test alls (fick kopia på din länk), å andra sidan lämnar inte SP heller ut testrapporter, så be i så fall säljaren ange testrapportens nummer och ev certifieringsnummer. Tills dess att det inte är bevisat att SP testat denna grej, anser jag att denna produkt EJ HAR testats av SP i nuvarande utförande.
 
Bumpar den här tråden lite...

Jag tänkte bygga mig ett väderskydd till värmepumpen (vägghängd utedel) och är mest nyfiken om det finns någon som redan har gjort det? Mest för att få lite inspiration.

Jag är inne på ett lutande skärmtak med spjälade sidor, relativt öppen framsida och helt öppen botten.
 
Det räcker med ett tak över utedelen.För utedelen "förbrukar" ju en hel del luft(Ca 1000-1500lit/min).Så man skall inte bygga för sidorna,även om det är "väggar" med spjälor.Jag har satt tak över mina pumpar,och det är mest för att slippa sopa av dem snö.Utedelarna är ju byggda för att vara ute i det fria,så varför skall man då bygga in dem?:confused: Och man sätter ju inte upp en pump,för att den skall göra huset vackrare.;) Den sitter ju där för att spara pengar,och det är ju inget att skämmas för.Mina två pumpar sitter på samma vägg,och de är fullt synliga ifrån vägen.Och det händer att folk stannar upp,och börjar ställa frågor om pumparna.Om de är bra?Och om det blir varmt i huset?Har till och med sett en som tog ett kort på dem.:D



/Flugfiskarn
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.