C
Har en torpargrund under en del av vårt hus, på marken ligger 2 oisolerade ledningar,en av plast med kallvatten o en av koppar, prisol, med tunn vit plast på som leder varmvattnet. Kommer inte åt att isolera med rörskålar eller liknande.Hur gör jag? Sprutar in leca kulor eller? Det luktar dessutom pyton under huset p.g.a gammal stenkista som inte längre används. Vill gärna ha bort lukten också...
 
Öppningsbara rörskålar måste väl gå att få dit?
 
C
:) Nej tyvärr det går inte att få dit öppna rörskålar det är lååångt o jag kan inte ens se hela ledningen(arna).

Häls

Carra
 
Det går inte o gräva fram (under) ledningarna? Så du får på rör skålarna?

Jag funderade ett tag på att använda någon form av skum som man sprutar ut ur en spray flaska typ.. som borde isolerar... kommer inte i håg vad det heter dock.. Man brukar ha det i springor o så.. Funkar väll vad jag har förstått skit dåligt på sånt.. men kanske kan funka för dig.. ::)
 
Fogskum tänker du på..
 
Fogskum var ordet ja.. Tackar.. :D
 
Du får nog till att göra en smärre renovering av din krypgrund.

Jag är i tagena att utvärdera en metod för att gräva ur min krypgrund.

Ja har lånat hem en fruktansvärt stor dammsugare. Enligt uppgift ska den kunna suga allt mellan himmel och jord, ska prova att använda den för att suga ur 30 cm sand i hela krypgrunden. Återkommer med info om det funkar ;)
 
C
Kom tillbaka även om det inte funkar med utsugning av sanden.Det kanske går att blåsa in lecakulor med en sån maskin?

Carra :D
 
carra skrev:
Har en torpargrund under en del av vårt hus, på marken ligger 2 oisolerade ledningar,en av plast med kallvatten o en av koppar, prisol, med tunn vit plast på som leder varmvattnet. Kommer inte åt att isolera med rörskålar eller liknande.Hur gör jag? Sprutar in leca kulor eller? Det luktar dessutom pyton under huset p.g.a gammal stenkista som inte längre används. Vill gärna ha bort lukten också...
hur kom dom dit??????????
 
C
:DDen första delen (gissningsvis) "stack" man nog bara in under huset från pannrummet vars golv ligger någon decimeter under "undergolvet" i hus 1.Under hus 2 ligger kallvattenledningen av plast under btg.platta och varmattenledningen på btg.plattan ,under hus 3 vete gudarna. Problemet är "bara" förhoppningsvis första delen,det är första vintern vi bor här, här = 3 mil söder om Sundsvall. Under första delen är det nästan helt öppet in under huset på två sidor, de andra 2 sidorna är helt täta.

carra :D
 
carra skrev:
:DDen första delen (gissningsvis) "stack" man nog bara in under huset från pannrummet vars golv ligger någon decimeter under "undergolvet" i hus 1.Under hus 2 ligger kallvattenledningen av plast under btg.platta och varmattenledningen på btg.plattan ,under hus 3 vete gudarna. Problemet är "bara" förhoppningsvis första delen,det är första vintern vi bor här, här = 3 mil söder om Sundsvall. Under första delen är det nästan helt öppet in under huset på två sidor, de andra 2 sidorna är helt täta.

carra :D
går det inte att koppla loss rören i nån ände och trä på rör isolering,,,,,,,,eller trä i en värme kabel??
 
C
Nej det går inte att koppla isär.

Varmvattenröret är 1,5 cm utvändigt(prisolrör)

Kallvattenslangen är 2 cm utvändigt

Kan man ha värmesladd i bägge?

Får jag något vattentryck kvar?

Vad händer med värmesladden i det,i varje fall från början, 55 gradiga vattnet? :D
 
Kolla på http://www.clasohlson.se/
Värmekabel

Värmekabel som frostskydd Självbegränsande värmekabel färdig att använda komplett med jordad stickpropp. Anpassar sig efter omgivningens temperatur, ingen termostat behövs. Frostskyddar vattenrör både in- och utvändigt. Kabeln är livsmedelsgodkänd och kan därför med fördel läggas i vattenledningen. Kan även användas för att frostskydda andra delar t.ex. hängrännor m.m. Finns i fasta längder, får ej kapas. Effekt ca 10W/m vid +5°C. OBS! värmekabeln skall monteras tillsammans med jordfelsbrytare 30 mA.

Inte är den billig inte, och jag har inte en aning hur det fungerar men det bör väl någon rör- eller el-kunnig här på forumer kunna svara på :)
 
morsan skrev:
jag har inte en aning hur det fungerar men det bör väl någon rör- eller el-kunnig här på forumer kunna svara på  :)
innuti kablen går två ledare som är förbundna på jämna mellanrum med termisk tråd( man kan likna det vid en stege) som släpper genom olika mycket ström beroende på temperaturen vid varje förbindelse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.