Finns det någon praktisk fördel med att sätta kakel/klinker bakom/under en braskamin eller gör man det enbart av estetiska skäl?
 
Är väl för att undvika hoppande loppor (framför)...bakom är för att kunna ha kaminen närmare bakvägg... så man gör ingen värmevinning..med kakel

Mvh
 
Ok, tack!
 
Enklare den dag som man skall lägga om golv eller tapetsera om.
 
.. eller torka av sot och dam :)
gaia
 
Vad har du gjort med damen :rolleyes:

Mvh
 
PX-21 skrev:
Vad har du gjort med damen :rolleyes:

Mvh
:) jaaaaa, stavning är inte min starkaste sida, :) ... går ej att dölja att jag har aldrig gått i en svensk skola :).
gaia
 
Jag skojade inte meningen..hoppas det var OK;)

Mvh
 
PX-21 skrev:
Jag skojade inte meningen..hoppas det var OK;)

Mvh
:) helt OK :)
 
Gaia, har du en egen braskamin? Blir det mycket sot och damm bakom? Skulle vara tacksam för svar eftersom vi planerar att sätta in en Contura eller liknande, och då undrar jag om man ska kakla bakom för att det inte ska bli svart på tapeten.
 
Jag kan svara om det är OK (Har en contura)Blir inge sot bakom kaminen trillar väl lite framför när det är mycket sot i kaminen ....Annars bara nytta o nöje"

Rolla(måla) tapeten i nån färg ni gillar! fondvägg ?...blir snyggt tror jag....(Har det själv...
Gärna innan kamininstallation...
Mvh
 
Redigerat:
jag hade en kamin ...och kakel bakom. Det blir inte sotsvart men rätt mycket vanlig damm som cirkulerar med det uppvärmda luften och kan fastna på med tiden. En och annan misständning orsakade vi också :). När jag torkade kakel så fanns det mest smuts runt och uppåt rökröret som gick genom vägg.

Kan tänka mej att det blir besvärligare att tvätta/ rengöra målad eller tapetserad och ljus yta än en klinker/kakelyta. Vi hade vitt kakel med gråa fogar + grå bord som gav en fin bakgrund och inramning för vår gamla vackra gjutjärnspis. Jag tyckte det var en praktisk och snygg inredningsdetalj som gjorde kaminen till en smycke i rummet :). Vår kamin stod rätt tätt mot en vägg av mineritskiva som det gick att kakla på.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.