Planerar en del mindre köksprojekt, som återanvändning av gamla skåp (som hamnat i ladan) och borttagning av plattor i taket (döljer pärlspont).

Och så är det då frågan om vad som ska göras med spiskåpan och murstocken. Den är målad med tjock, extremt plastig, gulvit färg, som verkar sitta som berg. Bakugnens lucka har någon målat silverfärgad med typ Hammarlack. :mad: Och husets främsta värmekälla järnspisen omgärdas av ett märkligt murat tegelmönster, som jag helst skulle vilja putsa över eller knacka bort. Ser ut att vara "påklistrat". :eek: Vad göra? Idéer, tips?
 
Redigerat:
Hej, fint torp du verkar ha. Om det nu är den på din avatar. :)
Försök att skrapa bort färgen, du kan ju ta värmepistol till hjälp. Går inte det så kan man ju alltid knacka bort en del av putsen och sen putsa om. Samma sak med tegelmönstret. Vad gäller bakluckan, blästra eller lämna in den för blästring helt enkelt.
 
Jodå, det är mitt hus på bilden. Tack! Inte så mycket min förtjänst, jag tackar skräddare Nyhlin som köpte "jordstycket" för 400 kronor 1903 och byggde huset.

Det blir väl till att gå loss med värmepistolen då.....

Limfärg som gäller sedan på putsen eller finns bättre/enklare alternativ?
 
Tjock, extremt plastig och gulvit färg som sitter som berg? Verkar som vi har ungefär samma problem. Jag har omväxlande använt värmepistol och färgborttagningsmedel. Och en skrapa med vassa blad, förstås. Tyvärr har jag bara gett mig på murstocken i ett rum, övriga ytor är så profilerade att jag inte vågar mig på dem förrän jag har hittat en murare som kan laga putsskadorna (som garanterat uppstår), alternativt lärt mig putsa själv.

Limfärg är lätt att blanda till själv och dessutom billig. Kalkfärg är också fint och enkelt, men min erfarenhet är att den kan fästa dåligt på putsade ytor som varit målade med diverse andra färger (eller så är det bara jag som inte kan det här med kalkfärg). Limfärgen har däremot funkat klockrent!
 
Japp, precis sådan är den. Som glasyren på en mazarin fast äckligare och stenhård. Får väl se när jag vågar börja gå loss på den....

Vanligt putsbruk som gäller sen då, för att återställa de skavanker man skapar?

Och när det är gjort får det alltså bli limfärg, någon gång ska man väl våga sig på den också.

Något måste göras. På andra håll i huset, exempelvis runt järnspisen på övervåningen, är muren intakt och helt fantastisk att skåda, om man jämför med den "renoverade" kåpan i köket.
 
varmluftspistol används i första hand till oljebaserade färger (eftersom värme löser oljan), inte akrylatfärger (dvs sk plastfärg, vattenbaserad färg). Är färgen gulvit kan man dock misstänka att det är en oljebaserad färg eftersom oljan får färgen att gulna.

Frågan är om det är värt besväret att ta bort den om den sitter som berget. Det kanske är vettigare att matta ner den och spackla över tunt med finspackel och sen måla m limfärg.

Hammarlacken är värre. Är det riktig hammarlack så blir det nästan som emalj och är svårt att måla över. Man ska heller inte ge sig på att försöka få bort hammarlack, risken är att man kör helt fast och förstör den på nåt sätt. Kanske kan man låta blästra den, bäst att höra med nån sån firma.
 
Hyr en liten handslip för betong mm, ser ut som en vinkelslip fast med frässtål istället för klinga, sen är färgen borta på 10 min. Du kommer gå ner ett par millimeter i putsen också men det är ju bara att putsa om.
 
Ja, det känns som om den inte är bortskrapningsbar direkt. Kanske slipning är ett bra alternativ. Tack för alla tips!
 
Blästra bort färgen från luckan. Det kostade mig en hundring hos en lokal firma.
En tryckluftsdriven nålhammare är bra till färg som sitter som 17. Eller ta bort all gammal puts och släng på ny.
 
Per_N skrev:
Som glasyren på en mazarin fast äckligare och stenhård.
Låter som den var emaljerad. Är den gammal?
 
Eh...mazarinliknelsen avser spiskåpan, som är murad. Luckan är nog gammal men uppenbart målad nyligen. Så här ser hela härligheten ut:
 
  • kok2.JPG
Redigerat:
Du kan inte tänka dig att låta den vara som den är?
Spar en massa jobb, och kanske lite lättare att hålla rent än om det är vanlig puts.....

(du kanske har andra mera akuta renoveringsprojekt)
 
Per_N skrev:
Eh...mazarinliknelsen avser spiskåpan, som är murad. Luckan är nog gammal men uppenbart målad nyligen. Så här ser hela härligheten ut:
Japp, så där ser min spiskåpa ut också!

Jag har tidigare funderat på att slipa ytan istället för att ta bort all färg, och när jag såg minos inlägg bestämde jag mig för att testa den metoden först. Jag hoppar dock över finspacklet och provar med limfärg direkt. Matt linoljefärg kan också vara ett alternativ, om man vill ha en yta som är lättare att rengöra (men det har blivit en principsak att undvika matt linoljefärg, trots att jag har flera liter över :)).
 
Nyfiket frågat - vad då för principsak att undvika matt linoljefärg???
 
Äh, det där är bara ett utslag av min frustration över att jag gång på gång går på Gysinges effektiva marknadsföring (jag har givetvis Gysinges färg hemma). De (=Gudmundsson) brukar fnysa åt modern sk linoljefärg som innehåller en massa lösningsmedel och bara är blaha. Och de brukar samtidigt, istället för limfärg, rekommendera sin egen matta färg. Som innehåller en vansinnig massa lösningsmedel och som inte är särskilt traditionell.

Så nu har jag gott om matt linoljefärg över som jag helst inte vill måla med pga den våldsamma huvudvärk som den utlöser. Och limfärgen är faktiskt snyggare och täcker mycket bättre.

(Jag kan intyga att det inte bara är jag som mår dåligt av Gysinges färg, även de feta flugorna på vinden mådde dåligt när jag målad. De dog som, eh, ja... flugor!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.