Hemmakatten
Kloka ord från mycke_nu. Trodde jag läst in mig på vad som gäller för bryggor, men man är lite snäv och utgår mest från sina egna förutsättningar. Men naturligtvis finns det säkert många platser med liknande stränga föreskrifter som mycke_nu's.

Vi har tomtmark ner till sjön, huset 75 meter från sjön, sjöbod/gäststuga vid stranden och bryggan precis bredvid, och dessutom stängsel runt hela tomten (13.000 kvm). Allt helt lagligt och enligt alla konstens regler.
 
Ligger bryggan nära bostadshuset så anses nog strandskyddet utsläckt.

Jag hittar ingen information på nätet om att man har rätt att anlägga mindre brygga på egen sjötomt utan strandskyddsdispens. Har du Hemmakatten något info om något exempel på en kommun som fått på pälsen ? Kanske någon länk ? 20 m *2m är en brygga jag skulle vara ganska nöjd med.
Däremot hittade jag info hos någon kommuns hemsida om att det fodras dispens för att göra sig av med trädgårdsavfall på strandskyddat område. Det kliar lite i fingrarna att söka dispens för trädgårdskompost. :rolleyes: Frågan är om man behöver ansöka om ny dispens varje gång man ska slänga kompost eller om marken kan anses vara ianspråkstagen. :D
 
En till fråga till Hemmakatten, hade ni stängsel från "början" eller fick ni dispens för nyuppförande av stängsel ?
Sjöbod verkar lätt att få dispens för, medans en gäststuga vid vattnet vara vara förknippat med viss uppförsbacke. Jag tror att många anlägger en sjöbod med en säng eller två.
 
Hemmakatten
Det här var flera år sedan. Kommer banne mig inte ihåg exakt var jag läst allt om bryggor. Det började i alla fall med boken "Bygga brygga" (finns två utgåvor, dels från 60-talet och dels en från 2000-talet) där författaren bestämt hävdade att brygga (i normalfallet) inte kräver bygglov. Vår kommun kräver inte bygglov.

Pratade med en god vän som är bygglovschef i en av de större kommunerna i Sthlms län och han menade också att brygga normalt sett inte kräver bygglov. Däremot menar han att kompetensen, framförallt i lite mindre kommuner, är skrämmande låg hos både tjänstemän och politiker. Många gånger "hittar man på" regler och bestämmelser som inte är förenliga med PBL.Detta gäller naturligtvis inte bara bryggor, utan mer allmänt vad gäller bygglov och PBL. Detta har man kunnat läsa om här på forumet att många råkat ut för.

Tittade lite på PBL. I 8 kap. 2 § PBL regleras uttömmande vilka andra anläggningar än byggnader som kräver bygglov. Bryggor kräver inte bygglov enligt denna paragraf.

Bifogar en länk om ett fall som varit uppe i Regeringsrätten. I korthet innebär det att en man som byggt en brygga på mark som han arrenderar. Bryggan ligger i ett specialområde för friluftsliv och även ett specialområde för vattnet. Det finns inge bostadshus eller andra hus på marken. Kommunen hade begärt att bryggan skulle rivas, men regeringsrätten fastställde att bygglov inte krävs och därför kan inte kommunen kräva rivning enligt PBL.

https://lagen.nu/dom/ra/1993:2

Detta ovan var dessutom ett specialfall. En vanlig brygga på ett vanligt markområde kan inte vara något som helst problem att bygga. Vad man bör tänka på ät att det kan finnas andra bestämmelser i tex vattenlagen, miljöskyddslagen och naturvårdslagen som hindrar bryggbygge.
 
Hemmakatten
Stängsel fanns på två sidor av tomten. Tomten styckades av från grannens tom och däremellan satte vi stängsel själva. Stängslet går dessutom ut en liten bit i sjön eftersom det är olika vattenstånd beroende på årstid och vi har några får som går och betar sommartid.
 
Hemmakatten skrev:
..naturligtvis finns det säkert många platser med liknande stränga föreskrifter..
Man gör klokt i att kolla noga vad som gäller, speciellt i attraktiva områden. Vår fastighet ligger tex inom:

1. Strandskydd (Man får inte bygga osv enl ovan)
2. Naturreservat (Man får inte ändra användning av byggnader)
3. Natura 2000 område (Man får inte nytta bodarna under vissa tider)
4. Inom 1000 m från vindkraftverk (man kan inte få bygglov)

Olika lösningar på detta är

A. Begära dispenser :(
B. Köpa ett jordbruk ;) :)
C. Bygga svart och ta böterna (otroligt nog enklast) :mad:
 
Ok, brygga kräver inte bygglov fast det var strandskyddsdispens som jag var lite nyfiken på. Jag tror jag läste i någon tidigare tråd att inte ens Öresundsbron kräver bygglov, men däremot strandskyddsdispens.
I vart fall så ser det hoppfullt ut map anläggande av normal brygga, bygglov krävs inte åtminstone.

Ni hade stängsel sedan tidigare som utestängde allmänheten och dessutom har ni får, då kanske man kan hävda att det krävs stängsel för att bruka marken som tidigare. Jag får seriöst överväga att starta ett sommarjordbruk för att exploatera fastigheten.:rolleyes:
 
Hemmakatten
Nja, det är nog inte bara för fåren vi får ha stängsel. Snarare för att det anses vara tomtmark hela vägen ner till sjön och att allemansrätten inte kan anses gälla eftersom bostadshuset ligger så pass nära. Den 'sjöbod' som vi byggt nere vid sjön har en BYA om 50kvm och är ett vinterbonat hus med bastu, pentry, dusch, WC, sovrum och allrum, vilket också gör att allmänheten inte gärna går förbi.
 
Så är det säkert, har man lyckats stängsla in tomten så är man nog vaccinerad mot strandskyddet. Fast jag tror om er tomt vore "ny" och obebyggd skulle ni ha svårt att få dispens för staketet och också till gäststugan. Jag tror att naturvårdsverket kan hävda att den ianspråkstagna tomten runt huset inte går ända ner till vattnet om huset ligger så pass långt som 75m från vattnet. Även om ni formellt äger ända ner till vattnet.
 
Hemmakatten
Hade inte det gamla båthuset funnits hade vi inte fått någon dispens alls, och bostadshuset hade varit tvunget att ligga 140 meter från sjön.
 
Det verkar råda viss förvirring i tråden gällande bygglov kontra strandskydd.

Dispens från strandskydd får man av länsstyrelsen, och bygglov får man av kommunen. Dispens kan krävas även ifall bygglov inte krävs för åtgärden, och dispens är ingen garanti för att man faktiskt får bygglov, utan det är två olika lagstiftningar.

Det säkraste är förstås att köpa en strandtomt i detaljplanerat område som medger det bygge man tänkt sig, då vet man vad som gäller och behöver inte söka dispens.
 
ordain skrev:
Det verkar råda viss förvirring i tråden gällande bygglov kontra strandskydd.

Dispens från strandskydd får man av länsstyrelsen, och bygglov får man av kommunen. .
Många länstyrelser har gett sina kommuner uppgiften att bevilja strandsskyddsdispens.
Att köpa en tomt med befintligt hus är också ett säkert kort.
 
Angående byggnader på tomten så får man såklart alltid ha den kvar och totalrenovera den. Men om man vill riva och bygga nytt måste man ansöka om rivningslov och sedan ansöka om bygglov. Om det står ett tvåvåningshus på 400m² som man river och detaljplanen tex säger endast 1-planshus på 150m² så kommer man inte få bygga ett likadant hus som stod tidigare utan detaljplanen är den som gäller. Ofta tror folk att man alltid får bygga ett liknande hus bara för det står ett sedean tidigare men efter rivning är det gällande detaljplan alternativt utanför detaljplanerat område dom regler som finns över området som kommer att gälla
 
Tjacko skrev:
Angående byggnader på tomten så får man såklart alltid ha den kvar och totalrenovera den.
Kolla alltid, här på Gotland, tex, är strandskyddsområdet även naturreservat och man får inte ändra användningen av en byggnad. En bod får inte inredas till gäststuga, osv.
 
mycke_nu skrev:
Kolla alltid, här på Gotland, tex, är strandskyddsområdet även naturreservat och man får inte ändra användningen av en byggnad. En bod får inte inredas till gäststuga, osv.
Nej självklart är det så. Men jag avsåg bostadsbyggnader. Industrilokaler får ju inte heller användas för boende och likaså tvärtom. Men det var lite det jag menade att bara för att det finns en byggnad så är det inte automatiskt så att man får riva och bygga nytt. Men renovera en bef bostadsbyggnad får man alltid göra (med vissa inskränkningar på k-märkta byggnader).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.