Hej!

Håller på med en totalrenovering av huset och då blir det också helt ny el! Skall för att hålla kostnaderna nere fräsa ut och dra el-rör samt montera dosor.

Finns det någon sajt där man kan läsa sig till vad man skall tänka på så som antal uttag per slinga, samlingsdosor etc, etc, etc. Jag måste nämna att jag är helt "rudis" när det gäller el. Kablarna skall dras och kopplas av behörig elektriker men jag vill ju att allt skall vara rätt när han väl kommer.
 
Svaret du fick är inte så dumt. Den elektriker som ska göra inkopplingen har förmodligen svaren på alla frågor och det är en bra idé att från början samarbeta med denne. Vem som gör vad kommer ni sedan överens om.
 
Jo men för det första så är det svårt att få en hantverkare att dyka upp över huvudtaget. För det andra är det svårt att få honom att komma på den tid du har tagit ledigt och står där och väntar. För det tredje så går förklaringen så fort att man inte hinner med.
Skulle vilja sitta i lugn och ro och läsa på lite och skaffa mig lite kött på benen först. Sedan är det lättare att både ställa frågor och förstå. Kanske det då räcker med något telefonsamtal då och då för att lösa eventuella frågetecken.
Min elektriker blir glad har han sagt om jag gör detta arbete själv då han har jobb upp över öronen.
 
Det finns en bok, som heter något i stil med El Yrkesmannaskap Montörshandbok som får bra betyg av de som läst den...
 
Be din elektriker komma till dig en timme före/efter jobbet och gå igenom med honom vad du vill göra så kan han ge dig förslag/skiss på hur du skall dra rör och var dosorna bör sitta.
 
Jag rekommenderar dig att ta en titt i SS437 01 46 (Uttag och anslutningspunkter, omfattning och placering) samt SS437 01 45(grundläggande dimensiongsregler) om du kan få tag på dem.

Tyvärr kostar de typ en 500:- styck om man vill köpa dem, men kanske är en spottstyver i en total husrenovering?
 
Floppman skrev:
Det finns en bok, som heter något i stil med El Yrkesmannaskap Montörshandbok som får bra betyg av de som läst den...
Den boken funkar nog bäst för den som vill lära sig om el och inte så mycket om hur man gör en hel installation. Styrmans förslag funkar nog bättre.

Om du är som du skriver 'helt rudis' så har du en hel del att ta in. Inget man gör genom att bara läsa en bok. Gör en skiss på var du vill ha uttag och brytare och vilka funktioner de ska ha. Ta sen ett snack med en kunnig elkille/tjej om hur ledningsdragningen ska göras. Anteckna och rita skiss. Är man 'helt rudis' på el så fixar man inte en hel installation på egen hand.
 
Sedan så gäller det även att du får godkänt av din elektriker att dra VP-rör och dosor själv. För det får du egentligen inte göra enligt lag
 
Jag tackar för förslag! Jo jag kommer naturligtvis att rådgöra med min elektriker under tiden. Men för att kunna rådfråga krävs en viss kunskap som jag gärna skaffar mig. Kan snickra, mura, putsa, bygga till, gjuta betong etc, etc. Men ljust elbiten känner jag att jag skulle vilja kunna mer om.

Skall fortsätta mitt sökande så får vi se vad det leder till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.