Jag har fastnat för en snygg bänkskiva i massiv valnöt till badrummet. Där vi ska ha ett handfat i betong ovanpå.
Min man påstår att man inte kan ha massivt trä i badrum för att det kommer inte tåla fukten.
Vad säger ni? Någon som har erfarenhet av detta och vill dela med sig av?
 
Det är inga som helst problem, under förutsättning att skivan är av god kvalitet.
 
Valnöt är ett rätt hårt träslag som rätt behandlad kommer tåla fukten hur bra som helst. Antar att den är grundbehandlad med olja eller liknande.
 
Jag skall ha en bänkskiva i ek med ned fällda handfat.
Skivan är köpt helt obehandlad.
Olja ser jag inte som ett alternativ då de kräver förmycket underhåll i ett badrum.

Förslag?
Förnissa eller kanske något vax.
 
phl skrev:
Valnöt är ett rätt hårt träslag som rätt behandlad kommer tåla fukten hur bra som helst. Antar att den är grundbehandlad med olja eller liknande.


Skulle nog säga tvärtom, valnöt är ett ganska mjukt träslag. Men det spelar å andra sidan ingen roll om man bara behandlar den ordentligt.
 
Knaster skrev:
Jag skall ha en bänkskiva i ek med ned fällda handfat.
Skivan är köpt helt obehandlad.
Olja ser jag inte som ett alternativ då de kräver förmycket underhåll i ett badrum.

Förslag?
Förnissa eller kanske något vax.

Jag har ekskiva med försänkt handfat i badrummet. Jag använde Nordsjö celco båtlack, helblank. Är helnöjd, fin, underhållsfri yta som är lätt att hålla ren.

mvh Kai
 
Vi har ekskiva med försänkt handfat i badrummet och vi har endast oljat skivan (gillar inte lackstuket) och det funkar kanon. Bara att svepa av det värsta när man blött ned så är det ingen fara alls.

//Rob
 
Osmo hårdvaxolja är helt suverän...vattnet pärlar sig på den ytan.
Har den i köket på mina ekskivor och är riktigt riktigt nöjd !!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.