Jag stängde av vattnet till stugan idag, men stängde inte av varmvattenberedaren. Riskerar den att skadas eller brinna upp om det blir för lite vatten i den?

Den borde väl slå ifrån isåfall, men det kanske den inte gör?
 
Om inte vattnet försvinner ur den så är faran inte stor. Är den tom däremot finns chansen att elementet hinner gå sönder innan överhettningsskyddet löser.
 
Så det bör inte vara någon akut fara då? Jag öppnade visserligen vattenkranarna inne och lät det rinna ut, men det bör väl inte vara tillräckligt för att tömma ur hela VVB när det inte finns något ingående tryck från pump/hydrofor?
 
Det beror ju på vilken höjd beredaren är på, i förhållande till kranarna.

Funkar bara överhettningsskyddet bör det inte vara någon fara.
 
Ok, den står på golvet, kranarna sitter på normalhöjd över handfat och diskbänk. Vet i och för sig inte riktigt hur högt själva tanken hamnar i förhållande till kranarna.

Det verkar ju hursomhelst som att det säkraste är att tömma VVB och stänga av den. Nackdelen är väl att det tar tid att värma vattnet när man väl kommer ut dit igen, över helger och så.

En fundering till. När jag hade stängt av vattnet så tyckte jag att det var något som stod och knäppte, som ett relä som slog från och till, med uppskattningsvis 15-30 s intervall. Det lät inte som att det kom från VVB, snarare lät det som att det kom från väggen bakom duschen (en bit från VVB), men man kan ju bli lurad. Kan det ha berott på att VVB försökte värma vatten som inte fanns? Eller låter det alltid så, jag har inte reagerat över det förut, men kanske har jag inte tänkt på det. Vad kan man annars ha i ett hus som står och knäpper som ett magnetiskt relä?
 
Att värma vattnet i en liten beredare går rätt fort.
Tror att vi har 110 liter "på landet" och det är handvarmt efter en timme,
och hett efter två.

Men å andra sidan drar den nog inte mycket om den står på.
Och då behöver du ju inte vara rädd att något fryser sönder.
Någon som har mätt elförbrukningen i en beredare "stand by"?

//KnockOnWood
 
Jag har inte mätt, men det verkar inte som den drar mycket alls så länge man inte använder nåt varmvatten.

Jag är mest orolig för att det ska bli strömavbrott, så att den fryser sönder, av den anledningen kunde det ju vara bra att tömma den.
 
Vi stänger jämt av varmvattenberedaren när vi åker ifrån stugan. Vi har en ganska gammal som inte är så bra isolerad så man kan känna att den är varm på utsidan och jag har ingen behov av ett element under diskbänken.

Nu på vintern har jag kopplat bort och tömt den då vi inte har någon värme på.
 
Gammal tråd detta - men man skall väl INTE ha varmvarttenbe-
redaren på med vattnet (vattentrycket) avstängt?

Jag har aldrig det - och sade nyligen en granne att det skall man
absolut inte ha - men när jag kollade i lite manualer för varmvat-
tenberedare verkar detta ej explicit omnämnas som "förbjudet"
(vilket jag trodde det var ...).

Att ha beredaren på när man reser bort för spara energi genom
slippa värma upp vattnet igen är för övrihgt "en skröna" - det är
bara gymnasiefysik räkna ut att det är tvärtom, dvs det lönar sig
(i elförbrukningen) stänga av varmvattenvärmen så fort man reser
bort ... .

Och beredaren förlorar en hel del värme per dygn (även en mod-
ern - trots sin fina isolering - det har jag kommit fram till ...). Vil-
ket i sin tur har med föregående paragraf att göra ... .
 
Redigerat:
Att stänga av inkommande vatten och öppna en kran tömmer inte automatiskt ut vattnet från beredaren.
Det krävs lite andra manövrar för att tömma en normal beredare.
Finns det vatten i beredaren, med eller utan tryck kan strömmen vara på.
Och jo, man sparar energi att stänga av beredaren men den energin kanske går åt till ett element i stället.

Protte
 
palbin skrev:
Att ha beredaren på när man reser bort för spara energi genom
slippa värma upp vattnet igen är för övrihgt "en skröna" - det är
bara gymnasiefysik räkna ut att det är tvärtom, dvs det lönar sig
(i elförbrukningen) stänga av varmvattenvärmen så fort man reser
bort ... .
Det beror på vilken tid på året det är, alltså om man måste tillföra värme till bostaden eller inte. Sedan beror det lite också på vilken uppvärmningsform man har i bostaden.
Sommartid då värmesystemet i bostaden inte ger någon värme så är en uppvärmd VVB outnyttjad värmekälla, vintertid då värmesystemet i bostaden ger värme så utnyttjas VVBs spillvärme till att värma upp bostaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.