Jag har plockat bort det tidigare innertaket i huset och ska istället ha full takhöjd. Efter luftspalt och masonit kommer 20 cm isolering. Därefter har jag tänkt lägga plasten och sedan direkt innertak. Några tycker nu att jag även måste ha en liten luftspalt mellan innertak och plast, medan andra tycker det är funkis att köra ihop isolering + plast + innertak direkt efter varandra.

Vad säger ni som säkert har bättre koll på detta?

...undrar Andreas
 
Jag hade absolut kört med luftspalt. Mest för att få något vettigt att skruva gipsen i och även för att slippa ev kondensproblem.
 
vad är det för cc avstånd på bjälkar/takstolar?
 
Avståndet mellan takstolarna är ca 80 cm, och jag har planerat ett innertak bestående av 12 mm spontade brädor.
 
Visst det behövs ingen luftspalt, men som sagt det är ju bra att ha något regelbunden att fästa i och kanske vill man passa npå att dra lite el bakom oxå!
 
I den delen av taket kommer jag inte att ha någon el eller något upphängt. Utifrån det blir ju påfrestningarna inte särskilt stora. Däremot har jag en braskamin ståendes där, och med tanke på värmeskillnaderna låter det klokt att ändå köra luftspalt för att hantera ev kondens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.