Hej på er,

Vi står i begrepp att bygga ett parhus, vi äger hela tomten idag. I praktiken skulle detta innebära att tomten blir avstyckad varvid vi vill sälja den andra delan (andra parhuset). Vi kommer att ta fram alla nödvändiga ritningar odylikt innan vi söker en köpare som kommer in "sent" i projektering för att kunna göra en del "personlige val". Sedan är det ju dags att bygga och här uppstår huvudbry. Jag vill egentligen inte agera byggherre åt den andra familjen, vilket skulle vara fallet om jag säljer hela huset till dom. För att undvika detta skulle vi praktiskt lösa det som så att dom köper tomten av oss och sedan förbinder sig att bygga det som vi har kommit överens om. Problemet med detta är naturligtvis att tomt priset kan upplevas som lite högt då vi genom att pressa priset på bygget kan ta ut högre marginal av en kund. Sedan förlorara man ju kontrollen över det totala bygget??????

Många ord men jag är riktigt förvirrad. Vad ska jag göra?

MVH

Sunemangs
 
Ujuj det där skulle jag aldrig ge mig in på om det inte var nån inom släkten eller en riktigt god vän som skulle ha den andra halvan.

Det är upplagt för problem.
 
Hej och tack för din input

men vad ska jag göra då? Jag antar att du aldrig skulle kunna tänka dig bo i Parhus, därför svarar du som du gör, eller?

Frågan är ju ändå hur man går tillväga enklast?
 
Bygg hela själv och så hyr du ut istället. Då bestämmer du själv över allting och behöver bara bekymra dig om att få en bra hyresgäst.
 
Jo, att bygga själv har allt slagit mig. Problemet är med dagens priser att vi skulle behöva kräva en rätt saftig hyra för att få allt att gå runt, och samtidigt kunna sätta undan lite för renovering. Man skattar som sagt bort 30 % av intäkterna och får inte dra av ett sk***t för eventuella utgifter.

Maximal pris för husett får man som sagt om man säljer det med påverkanmöjlighet, men det är även detta som skapar lite hvudbry.
 
Jag skulle bygga hela huset själv, men inte inreda andra halvan mer än med det allra nödvändigaste. Sedan försöka sälja andra halvan "oinredd" så att de kan inreda den som de vill.

Om det i detta läget skulle visa sig vara svårt att få sålt den andra halvan till det pris du vill oinredd, så kan du inreda den och försöka sälja den igen.

Så du får två chanser.
 
Dels så tror jag att det är mycket svårt att få till ett bindande avtal, där köparen verkligen är helt låst till ritningarna, risken finns ju att ni bor i ett halvt parhus, och grannen slår upp ett fristående hus. När det byggs större områden med parhus, så ligger det ofta en detaljplan för området som omöjliggör andra hustyper.

Sedan så borde det vara en stor fördel för produktionskostnaden om man bygger båda halvorna samtidigt med samma byggare och entrepenörer. Det trodde jag var en av finesserna med radhus/parhus.

Så min slutsats är att ni borde bygga båda halvorna samtidigt, sedan kanske iofs sälja andra halvan redan på projektstadiet, fast med inflyttning efter färdigställande.
 
Hej Skyle,

Håller helt med dig...

Rent kontraktmässigt innebär detta att jag blir ensam byggherre och dom köper huset av mig, dvs de blir min kund.

Hade gärna sett att dom ansvarade för sin del själva så man slapp den delen, eller vad säger du?

Sunemangs
 
Förutom den ekonomiska biten under bygget så tror jag det lättaste är att du gör allt färdigt i båda delarna och sedan säljer. Inred neutralt så det tilltalar många. Sälj sedan…

mvh plexi
 
Pleximaster,

Även om man gör det själv och sedan säljer har man ett ansvar för det man säljer (10 år), det skiljer ju egentligen inte från att låta kunden vara med i delar av projektering och sedan bygga den åt kunden. Det jag ville var att slippa vara ansvarig för bygget av "deras" sida när vi väl satt igång, dvs dom blir byggherrar och entrepenörerna och ansvariga i sin tur.
 
Måste det vara parhus, det går inte dela tomten innan så det blir två frittståande? Kräver komun parhus?
Jag resonnerar så här: Dom flesta som vill _bygge hus säljva_ vill väl bygga "sitt eget" och frittståande. En annan sak är en _köpare" till ett befintligt nybygd hus, blir inte det möjligtvis en annan grupp husintresserade?

Det låter ju ochså som lite komplicerat att man har var sin byggherre på halvdelen av ett parhus. Man skulle ju kunne tänka seg att detta i utgangspunktet skulle bli rimligare, upphandla entreprenörer tillsammans osv, men det måste väl vara en viss risk för oense.

Om du väljer bygga ett parhus, kanske du skulle bygge "skalet" själv (stommen, tak), typ drar inn el/vatten/avlopp, sedan låte köpare inreda själv? Kanske jag slår inn öppna dörrar nu, har inte läst alla inlägg i detalj..

mvh hanneli
 
Tack hanneli för din input,

Två fristående hus är inget alternativ, tomten är inte nog stor. Att stomresa huset innan försäljning föreslogs tidigare men jag känner mig inte riktigt komfortabel med detta, vill ha affären klar innan projektet kommer igång.

Jag vet inte hur man kommer till rätta med detta?

MVH

Sunemangs
 
"Galna projekt" ;D

Det hela bör jo absolut inte vara omöjligt. Om du väljar köra, så förslagsvis:
1) Bestäm dig för vad och hur _du_ kunde tänka bygga (husmodell, lösvirke/prefab osv). Ha en grovskiss klar som är öppen för modifikationer
2) Tänk klart på hur_du_ kunde tänka dig lösa byggprojektet m projektering,vad ni ska göra tilsammans, vad ni gör var för sig. Här är ochså frågan hur man evt skulle utforma ett kontrakt m vederbörande - vilket iofs är del av din fråga som jag inte kan besvara... :p.
3) Leta upp någon som vill bygge, hur du gör detta beror på dom lokala förhållanden. Kan man annonsera någon stans? Skylt på lokala affären? Djungeltelegrafen? Kreativa vägar ;)

- öh bare vås detta (sent och jag har nattjour)

Men: det som jag tänker är lite svårt är ju hur i hela friden man ska dela byggherreansvaret för stomresningen änn så lenge det i principet är ett hus m vertikal deling? (denna breda/takpanna osv är min, denna breda är din?) Eller kan man praktiskt tänka sig två hus "tett i tett"? Förstår du vad jag menar?

Mvh hanneli
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.