Vi har precis införskaffat en Hallandslänga nära Varberg som sommarstuga.
Jag är relativt kunnig vad beträffar hur jag gör med grund och tak och dess isolering, men väggarnas uppbyggnad är nytt för mig. Det är massiva plank som går nedifrån och upp i själva kärnan av väggen, dessa står bredvid varandra runt hela huset. Ytterpanelen på huset är stående också.

Är det någon som vet hur en vägg till en hallandslänga är uppbyggd och hopfogad (ytterpanel, kärnan, innevägg)?

Hur kan man tillägsissolera, gör man det bäst på utsidan eller på insidan av väggen.
Det finns även en gammal kakelugn i mitten av huset, som naturligtvis inte är eldad i på hur länge som helst, vi kommer antagligen att ta bort denna och ersätta den med något annat. Är det något man kan plocka ner och sälja eller är det bara till att slå sönder den i mindre bitar och forsla till tippen?
 
Klart du inte ska slå sönder kakelugnen!!! Ska ni verkligen ta bort den? Jag upplever kakelugnen som en del av hallandslängans själ. Ofta är de otroligt vackra även om de inte går att elda i dem..

Angående hallandslängans väggkonstruktion så kanske Ekahagens byggnadsvård kan hjälpa dig! http://www.ekahagensbyggnadsvard.se/
De är mycket duktiga och ligger inte så långt ifrån Varberg.
Lycka till!
 
Tack för informationen.
 
Nä. Ta inte bort den!
"Ersätta med något annat" Varför då? Kosta åtminstone på den en besiktning. Kanske fungerar utmärkt och då har du ju en oslagbar värmekälla. Och är den inte eldningsbar och du inte har ekonomi för en restaurering så är den ju som sagt ett smycke för huset.
Så tycker jag i alla fall. Vår kakelugn är vacker men svåreldad och inte helt tät. Så den får vila i väntan på en rejäl upprustning. Hur de tänkte som rev en annan av husets kakelugnar och använde kaklen som utfyllnad kring ett uthus (!) kan man fråga sig.
 
Eller höra med Anders Olesen på Nackagårds byggnadsvård, www.nackagard.se eller kontakta museet i Varberg för information. Finns också skriften Material och hantverkare Halland som givits ut av Länsstyrelsen, Hallands länsmuseer och Landsantikvarien 2003, vet inte om den uppdaterats.
 
Tack för alla svar,
Det är så här:
vi funderar på att öppna upp i taket i mitten av huset och göra sovloft på var sin ända av längan och sedan ha helt öppet till nock i mitten om ni förstår vad jag menar.
Kakelugnen står nog ganska centralt i huset och jag vet inte hur det kommer att se ut om vi tar bort innertaket. Det får bli en senare fråga och beslut.
Det är fantastiskt mycket golvdrag där så vi kommer nog att lägga in en cementplatta med golv värme i också, mottar gärna synpunkter på det också.
 
Nu vill jag inte vara sån, men du skulle nog ha lagt tråden i Byggmaterial & byggteknik för det låter inte som byggnadsvård direkt. ;)
 
"vi kommer nog att lägga in en cementplatta med golv värme i också, mottar gärna synpunkter på det också"

Är inte säker på att du vill ha synpunkter på detta från oss som hänger i detta forum....

Även om du har höga krav på komfort i din permanentbostad så var väl det här tänkt som sommarställe? Då borde väl lite golvdrag vara acceptabelt? Tror inte din Hallandslänga vill ha någon platta.
 
Nä, kanske inte. Fick ett tips om att man kan spruta in ekofiber i golvbjälklaget och det blir antagligen avsevärt mycket billigare. sedan kan man ju lägga golvvärme ovanför detta! :surprised:
 
Ekofiber låter hälsosammare för ett gammalt hus.
 
Prova att försiktigt ta loss golvlisten och täta mellan vägg och golv, det kan räcka långt.
 
Tack för förslaget Karin,
Vad jag känner är att jag måste ta mig ner till krypgrunden under och se hur det ser ut där innan jag gör något. Om man använder ekofiber, blir det tillräckligt luftigt under då eller blir det bara mögel?
 
Jag tog upp cirka en meter plankgolv för att titta ned. Roligt att se att all fyllning var torr, att man lagt golvet 1925 (alla tidningar för tätning drag var från det året). Sen skottade jag ned fyllningen igen, la vindpapp i den upprivna delen och lade sedan tillbaka golvet. Man kunde även se att golvet slipats minst två vändor. I fyllnineg hittade jag lite roliga tapetrester och även en ålderdomlig takbård... Men var riktigt försiktig om du plockar upp golvet så att det inte går sönder när du tar upp det, särskilt om det har spontats.
 
Tycker som merparten av inläggen på detta forum, en del av charmen med dom gamla hallandslängorna är dom gamla fina kakelugnarna. Har själv varit ägare tilll en hallandslänga innan den brann ner i våras. Jag hade två kakelugnar i huset som kunde klara hela uppvärminingsbehovet. Huset var öppet till nock i mitten med skorstenspipan synlig. Ingen som skämmer tycker jag. Bifogar en bild på hur det såg ut.

Vad det gäller golvvärme i ett gammalt hus även om man tilläggsisolerar så är det väldigt dålig ekonomi på det då mycket av värmen går ner i grunden som förluster. Att gjuta en platta i en hallandslänga har jag aldrig hört talas om och torde inte vara lämpligt.Jag skulle föreslå att man håller sig till elvärme, kombinerat med kakelugn ger det en bättre ekonomi.
 
  • IMG_1989.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.