Jag har er bostadsrätt där ventilationen från köket sker mha fläkt på taket.

Var kan man köpa snygga kåpor som har enbart spjäll och inte fläktmotor?
Det jag helst vill ha är Den tunna platta typen i 90-bredd.

Är det billigare att köpa en snygg kåpa med motor och helt enkelt plocka bort motorn och fixa något spjäll?
 
Jag håller också på att byta ut köket i en bostadsrätt med fläkt på taket.
Mitt sug va dock aldeles för dåligt så för min del blev det tvunget att ha kolfiler och en vanlig fläkt.
 
Jag har samma dilemma som skribenten ovan. Bra ventilation verkar vara få förunnat när det gäller lägenheter.
Det blev till att handla en kolfilterfläkt istället >:(
 
Jag har faktiskt motsatta problemet. Ett jäkla drag som dessvärre innebär ett fasligt susande (trots försök att täta).

Skulle också vilja veta var man hittar snygga kåpor utan motor. Någon som har tips?
 
Ingen som vet några 60 cm. breda kåpor (gärna med glas, platta) för montering med fläkt på taket?

Tänkte på den här http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...p;langId=-11&parentCats=15576*15740*15742 från IKEA där det står "Kan användas på två sätt; ansluten till en ventil eller med kolfilter för återcirkulation av luften". Inebär det att den kan användas om man har ett "sugande hål i väggen", månntro? :)

Den är ju inte så snygg, men billig (en säljare började prata om 15-20.000:- för en direktansluten, spjällfläkt).
 
Nope, IKEA:s fläktar går INTE att ansluta till ventil på taket... :( Ringde och pratade med en jättetrevlig kvinna på kundtjänst och hon förklarade att "ventil" i deras beskrivning är ett "hål ut i friska luften", inte ett hål med insug. Man måste alltså oavsett vad ha motorn kvar.

Det verkar ju som att det bara är Futurum som har? Ringde och kolla vilka som passade "mekanisk ventilation" (som det tydligen heter om man har ett hål i väggen som suger in luft), och det var bara Tender System Timer (http://www.futurum.se/faber-se/se/homePage/Produkter/Konsumnet/Tender-smart-System-Timer) och Flex System Lägenhet (http://www.futurum.se/faber-se/se/homePage/Produkter/Konsumnet/Flex-Smart-System) som skulle passa. Båda låg på runt 5000:-, vilket känns mycket för någonting som är enklare i sin konstruktion än en motordriven fläkt... :p Särskilt snygga var dom inte heller (skulle helst vilja ha en platt med glasskiva, t.ex. den nedan)...

 
  • namnls.jpg
Fyra inlägg på raken i samma tråd... Känns som att det bara är jag som är intresserad av den viktiga frågan om köksfläktar utan egen motor! ;)

Hittade en fläkt som inte var Futurums, CATA W-5760...

OnOff säljer den här http://www.onoff.com/online/onoff/grundinfo.nsf/toPage?openform&28970 . Någon som har några erfarenheter? Kostar ju någon tusing mindre än Futurum-fläkten...
 
C
I beskrivningen står det ju "avsedd för självdrag", vilket ju inte är samma sak som mekanisk frånluft. Men det kanske är ONOFF som har rört ihop begreppen...
 
cpalm skrev:
I beskrivningen står det ju "avsedd för självdrag", vilket ju inte är samma sak som mekanisk frånluft. Men det kanske är ONOFF som har rört ihop begreppen...
Jag trodde självdrag var samma sak som mekanisk frånluft? I båda varianterna kopplas väl fläkten med en tjock tub till ett runt hål i väggen? Spelar det sedan någon roll om det sitter en fläkt långt bort i röret eller inte?
 
I äldre hus finns inga motorer på taket, det var inte uppfunnet då.

Som i mitt hus, där finns inluft i skafferiskåpet, badrummet oftast vid vardagsrumsfönstret. Och utluft (galler högst upp i rummet) i kök och badrum.

Vi har funderingar på att sätta upp motorer på taket för att ta vara på utluften till en bergvärmeanläggning, det kallar ordföranden för mekanisk ventilation.

Jag ska montera en fläkt i köket som kan användas både som egen fläkt med egen utluftskanal (inte aktuellt just nu) eller som kolfilterfläkt med en slang som släpper ut luften uppe över överskåpen. Bara så man slipper en storm rakt i ansiktet.

Om du har självdrag får du absolut inte stoppa upp en utluftsslang från en motordriven fläkt i självdragsutsuget, då förstör du ventilationen i hela huset och kan få in grannens cigarettrök på badrummet istället. (Undertryck / övertryck, det är känsliga saker.)

Det finns en särskild ämnesgrupp (liksom Kök) som heter Ventilation ;)
 
n0ir skrev:
Jag har faktiskt motsatta problemet. Ett jäkla drag som dessvärre innebär ett fasligt susande (trots försök att täta).

Skulle också vilja veta var man hittar snygga kåpor utan motor. Någon som har tips?
ps. du kan inte täta.

om luften går ut måste den komma in någonstans. det är det som upplevs som drag.

om du supertätar alla springor kommer det att bli någon sorts undertryck när du öppnar lägenhetsdörren.

du får helt enkelt bestämma var du kan leva med att luften tar sig in och var du absolut vill täta bort den (i sovrummet för min del).
 
C
Att det susar ovanligt mycket kan också vara ett tecken på att det är delvis igensatt någonstans.
 
Vi har köpt den Cata-modellen som du nämnde och det funkar perfekt. Vi bor i ett BR-hus där det enbart är tillåtet med fläkt med spjäll då det är självdrag som gäller (motor ej tillåtet). Det är svårt att hitta så många andra på plats i butik, för då är det beställningsvara. Futurum och Elekrolux har oxå, men då får man lägga till lite på priset. Denna kostade ju enbart 1500
 
Jag har ungefär samma problem och skulle vilja ha en snyggare fläkt. Försökte kolla på den där Fläkten CATA nånting men kan inte få fram den... Hittar den inte på Onoffs sida. Var finns den??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.