Hej!
Någon som vet om ett 16mm betongborr passar i en vanlig slagborrmaskin? Har en gammal murad grill som jag lyckades få omkull, men den gick inte sönder, så då tänkte jag försöka borra några hål för att förhoppningsvis kunna dela upp den i mindre bitar :)
 
Slägga!!Annars;)

Mvh
 
Min slagborrmaskin tar max 13 mm. Det är en Ö&B historia för 149 kr.

Jag skulle dock aldrig komma någonvart med en 13 mm borr i den, tacka vet jag borrhammare/hammarborr, då händer det något när man borrar.
 
13mm chuckar är klart vanligast. 16 finns, fast som sagt, mycket ovanliga. Dock finns det ofta borr med fäste nersvarvade till 13mm.

Dock, precis som ovanstående talar säger, är slagborrmaskin verkligen helt värdelös jämfört med en borrhammare, spelar överhuvudtaget inte i samma liga. Och även en riktigt liten borrhammare tar ett 16mm borr (SDS-fäste).

Trots detta måste jag rekommendera, som PX-21 sa, en slägga. Lär funka. Se bara till att ha skyddsglasögon och att inget splitter kan flyga mot saker du är rädd om.
 
Daniel_N skrev:
13mm chuckar är klart vanligast. 16 finns, fast som sagt, mycket ovanliga. Dock finns det ofta borr med fäste nersvarvade till 13mm.

Dock, precis som ovanstående talar säger, är slagborrmaskin verkligen helt värdelös jämfört med en borrhammare, spelar överhuvudtaget inte i samma liga. Och även en riktigt liten borrhammare tar ett 16mm borr (SDS-fäste).

Trots detta måste jag rekommendera, som PX-21 sa, en slägga. Lär funka. Se bara till att ha skyddsglasögon och att inget splitter kan flyga mot saker du är rädd om.


Problemet är att grillen är endast 1 meter från stugan och köksfönstren så slägga vet jag inte om jag vågar använda....
 
Lägg en presenning över som du kan avvara innan du klipper till
 
Eller ställ en plywood-skiva eller något för fönsterna.
 
tack för tipsen! att man inte tänker så långt själv...jaja, man får bara acceptera att man är en amatör :)
 
Borrhammare 379kr på jula och den åker ner på nolltid! Mejsel/borr ingår, men ett kvalitetsborr kan vara bra för framtiden.

/Pontus
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.