Hej

Har ett 70tals hus med källare och gillestuga. Det kommer en sur doft från gillestugan upp i huset. Det fastnar i käder och är allmänt störande. Är säker på att det inte är mögel.

Doften känns bara ibland. När vi flyttade in för 3v sen var den stark, men när vi satte på värmen i gillestugan försvann doften nästen helt. Men ibland kommer det små vindpuffar.

Enligt golvläggare är det inget fel på parkettgolvet. Det är lagt med plast-spånskiva-prakett.
Nu för tiden gör man inte så men det är helt ok enligt honom.

Jag har brutit upp vägen och där luktar det inte illa. Böjer jag mig ner mot listen till golvet så känner jag lukten. Men luktar jag mitt ute på golvet känner jag inget. La en tröja på golvet och lät den ligga en vecka... Ingen skum doft..

Antar att jag måste bryta bort golvet för att hitta doften.

Någon som varit med om liknade?? Ska jag vänte några veckor till och hoppas på
att värmen får bort lukten?

MVH Henke
 
Tryckimpregnerat virke som ligger fuktigt någonstans?
 
Hade också problem med en doft som fastnade i kläderna, det visade sig vara de uppreglade golvet i tvättstugan, de låg en platonliknande matta på golvet, spån på de och sedan plastmatta, med ventilerade uppvik längst väggarna. Under åren hade de ramlat ner damm och organsikt material i uppviken och lagts sig mot betongen, vart någon jordig/källar lukt av något slag.
 
Känner inte av lukten i huset längre.. men den sitter definitivt i kläderna. Kommer inte få någon ro förren jag rivit bort allt och lagt klinkers istället.

När jag kollar vid listen ligger det en massa spån så är säkert det som luktar.
Kan vara så att reglarna i väggen luktar också.. Känndes doch krut torra när jag bröt upp väggen..

Tack för svaren..
 
Nu har jag rivit bort väggen i gillestugan... Det var isoleringen som luktade...
Syns tydligt att den varit fuktig ca 30 cm upp på väggen. Vet inte om fukten kommer från golvet eller om det kommer utifrån.. Men lär väll bli att dränera till sommaren..
 
Golvet ser nog säkert jättemysigt ut under. Rev direkt ut hela gillestugan i huset vi köpte i april. Där var det golvspånskiva på träreglar och isolering rätt mot den grovgjutna betongen som var lagomt blöt. Väggarna var däremot torra men även där var det träreglar och isolering rakt mot de murade lecaväggarna.

Dränering ska göras nästa år är det planerat. Största anledningen till att det var blött under golvet har däremot visat sig 2 gånger sen vi flyttade in när det har regnat rejält så lägger sig vattnen i en stor pöl under altanen och rinner ner efter väggen och in på golvet i gillestugan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.