Tjenare! Håller på att köpa på mig lite material för en kommande renovering. Har allt som sitter efter elmätaren men saknar allt innan elmätaren. :) Fick tag i en mätartavla gratis idag men den saknade huvudbrytare samt huvudsäkringar, var bara själva tavlan. Så till den stora frågan, vad ska jag ha för huvudbrytare och säkringar innan tavlan? För jag antar att man inte kan köra den inkommande ledningen som kommer från källaren rätt in i elmätaren utan den bör väl vara avsäkrad på något sätt!?

Bild på tavlan: https://www.elot.se/PICTURE/153744-4.jpg
 
Jag tror det är läge att koppla in en elektriker.

Protte
 
Som protte antyder är detta inte läge för något hemmapul. Du bör kontakta en elektriker. Kanske kan du få köpa in eget material men låt honom/henne installera det.
 
Här är ni snabba med att dra förhastade slutsatser. Klart det är en elektriker som ska utföra jobbet, men jag skaffar fram materialet eftersom jag har mycket vänner i byggbranchen och kan få tag i material till vrakpriser. Så frågan kvarstår, vad ska finnas innan mätartavlan?
 
andersanders skrev:
Tjenare! Håller på att köpa på mig lite material för en kommande renovering. Har allt som sitter efter elmätaren men saknar allt innan elmätaren. :) Fick tag i en mätartavla gratis idag men den saknade huvudbrytare samt huvudsäkringar, var bara själva tavlan. Så till den stora frågan, vad ska jag ha för huvudbrytare och säkringar innan tavlan? För jag antar att man inte kan köra den inkommande ledningen som kommer från källaren rätt in i elmätaren utan den bör väl vara avsäkrad på något sätt!?

Bild på tavlan: [länk]
Mitt råd är att skaffa en mätartavla med inbyggd brytare och huvudsäkring. Kommer att göra livet betydligt enklare. OK att du fick tag i denna gratis men då du ändå måste skaffa en kapsling för brytare och säkringar, plomberingsbar, så är frågan om du spar så mycket jämfört med en ny komplett tavla.
 
andersanders skrev:
Här är ni snabba med att dra förhastade slutsatser. Klart det är en elektriker som ska utföra jobbet, men jag skaffar fram materialet eftersom jag har mycket vänner i byggbranchen och kan få tag i material till vrakpriser. Så frågan kvarstår, vad ska finnas innan mätartavlan?
Jag hoppas dina vänner äger sina byggfirmor och har köpt in varorna själva, alternativt har lov av ägaren att sälja material till dig till vrakpriser / ge dig gratis. Jag som inköpare av byggtjänster förväntar mig att företaget jag betalar har koll på sina omkostnader.
 
Nätägaren kan ha speciella krav på mätartavlan, iallafall vid nyisntallationer
(Arbetsmiljökrav, säkerhetskrav, standardiseringskrav etc). Elfirmor på orten bör veta detta, kan även vara så att nätägaren själv vill sätta upp mätartavla och ev skåp.

Kan vara så att man kräver utomhusmontage för att lätt kunna serva´(Och kontrollera plombering/ etc)

Hör med nätägaren först vad som gäller, och en elfirma sedan...

Sen kan man ju iofs alltid sätta upp ett skåp/tavla & försöka beställa inkoppling/mätare-kan gå....
 
andersanders skrev:
Tjenare! Håller på att köpa på mig lite material för en kommande renovering. Har allt som sitter efter elmätaren men saknar allt innan elmätaren. :) Fick tag i en mätartavla gratis idag men den saknade huvudbrytare samt huvudsäkringar, var bara själva tavlan. Så till den stora frågan, vad ska jag ha för huvudbrytare och säkringar innan tavlan? För jag antar att man inte kan köra den inkommande ledningen som kommer från källaren rätt in i elmätaren utan den bör väl vara avsäkrad på något sätt!?

Bild på tavlan: [länk]
Du menar alltså att du skall installera det som sitter INNAN plomberingen/elmätaren ?
Det brukar väl nätägaren tillhandahålla (och förstås ta betalt för )?
Nuförtiden är det ju dessutom lag på fjärravlästa elmätare - men det är kanske en sådan du har ?

Annars är det väl huvudsäkringar, kopplingsplint, ev låda och huvudbrytare som skall sitta innan mätaren ?

/K
 
andersanders> Du skriver "för en kommande renovering", då frågar jag mig hur har du elmätningen arrangerad nu?

Är befintlig mätplats inte användbar eller vill du flytta den? Beroende på vad det är för fastighet finns ju olika lösningar, men jag tror att du får svårt att inte sätta mätarskåp om du inte bara använder befintlig utrustning.

Oberoende tycker jag att denna tavla var mindre lämplig att börja med även om den var gratis.
 
Mja, den tavlan blir mer bök än nytta med även om den var gratis...ta reda på hur nätägaren/"elverket" vill ha det och skaffa en tavla eller mätarskåp med brytare och säkringar i.
 
Tavlan kommer att sitta på samma ställe som förut men det kommer dock bli en uppgradering från 1-fas till 3-fas, därav så kan jag inte återanvända den gamla mätartavlan. Kabeln som kommer att användas är en ekkj 3x10+10mm2.
Nu har jag iaf insett att jag kommer att behöva en ny mätartavla och släppt planerna på att använda min "gratis-tavla".
 
Tror du gör en ganska fin tavla själv.






Ha ha ha, kul va.

Nä du behöver en ny 3-fas mätar tavla/block.
Samt göra plats för el-näts killarna.
Din BEHÖRIGA elektriker måste skicka in en föranmälan till EON eller likn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.