Snart klar med köket men jag är på jakt efter en bra lösning för skydd på golvet fram vedspisen. Sedan tidigare ligger det halv-sunkiga klinkers. Själv skulle jag vilja ha nåt i plåt. Funderar på kanske zink eller linoljebränd plåt.

Några förslag och/eller bilder?
 
Blir mässing för pråligt?
 
karin_h skrev:
Blir mässing för pråligt?
tror det...
 
Linoljebränd plåt vill jag gärna få info om. Var kan man få det ifrån?
 
ska göra samma sak själv och tänkte ha tunn skiffer...men osäker. övriga golvet är schackrutigt marmeoleum.
 
Linoljemålad plåt? Det tänkte vi ha framför kakelugnarna, men kring vedspisen har vi mörkt rödbrun kalksten från trakten. Eller kanske slipad cement beroende på ålder på byggnaden? Eller hel sten då förstås.
 
Redigerat:
Vet inte hur vi kommer göra än men vi har typ den klassiska matta rödbruna klinkerplattan på golvet framför vedspisen som tyvärr har spruckna plattor på sina håll. Får se om vi jagar efter nya, ersätter med typ rödbrun kalksten eller kanske provar på att hitta Roslagens vackra granit från exempelvis Vätö...

Vill du ha specialgjort i plåt kanske du kan kontakta Wira bruk, fantastiska smidesprodukter och helt klart värt ett besök om inte annat för den härliga kulturmiljön, http://www.wagerth.com. Vet inte om de kan göra plåt åt dig på beställning men jag har för mig att de åtar sig beställningsjobb.
 
Vad är det för storlek på dina plattor Anders? Jag har några sådana liggande hemma som troligtvis aldrig kommer att användas.
 
Mäter upp dessa men tippar på att de är ca 12 * 12, kan eventuellt ha varit nån av Höganäs. Återkommer inom ett par dar med bilder
 
Jag har just en sådan här tråd under Kök, vi håller på att lägga nytt golv i köket och har därför funderat på det som finns framför vedspisen och spisen. I vårt gårdshus finns det en mässingsplåt framför spisen. Jag tycker i och för sig inte att det är pråligt, men jag tror att den riskerar att bli lite ful kanske. Jag har lärt mig att det heter Eldstadsplan och söker man på det kan man hitta lite olika tillverkare av detta.
Satt och funderade på en svart sådan, men kan inte låta bli att undra hur den slits. Det är ju en sak framför en kakelugn, men framför en spis står man och arbetar och hur blir det i längden?
Själv är jag just nu inne på att att beställa en stenskiva som är likadan som våra bänknskivor. Men tänkandet pågår fortfarande. Det vi har idag är just röda klinkers - låter som ungefär samma som Anders_Roslagen har. Här kan man se det lite grand på en gammal mäklarbild
image012.jpg
Dock lyckades vi ta sönder det här lite när vi rev upp golvet.
 
off topic: coolt kök, AstaS! Ser verkligen trevligt ut.
 
Anders_Roslagen - my mistake

Per_N - finns ingenting kvar i det köket utom spiskåpa och spisar :) Golv och all inredning byts ut. Det kan se trevligt ut på bild men det är arbetsmässigt helt kasst. Det var därför jag skrev en mäklarbild - de får det alltid att se så bra ut på bilderna. Förhoppningsvis skall det bli bra när det blir klart. Men tack i alla fall! Rummet i sig är trevligt ändå.
 
Ja, mäklarna har sina sidor...
Jag tänkte nog mest på planlösningen och ljuset. Men är/var det inte trevlig pärlspont på väggarna?
 
Planlösning är lite ovanlig och ljuset (precis som i hela huset faktiskt) är jättebra. Pärlspont i tak och väggar skall vara kvar helt klart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.