Hej,

Jag har flyttat in i ett hus byggt 1933 och utbyggt 1975 där det de senaste åren körts en luftavfuktare i källaren och då är luften där torr och fin. En gillestuga som används sporadiskt finns där. Jag har inte kunnat se några ventiler över huvud taget till gillestugan som är byggd 1975. Den äldre delen av huset har självdrag med ventiler till skorstenen. Huset är omdränerat och pålagt platonmatta. Uppvärmning med luftvärmepump.

Det finns även radon i källaren, ca 700 bq/m3. Kommer antagligen från blåbetongen då inget annat hus i villaområdet har radon. Vi kommer dock att utreda varifrån radonet kommer med hjälp av konsult framöver så att vi är säkra.

Mina frågor är följande:

* Jag vill ha en mer långsiktig lösning på den råa lufen än en avfuktare som får tömmas då och då som dessutom drar el. Skulle en (bättre) ventilation kunna fungera? Idag verkar ingen ventilation finnas i gillestugan så fukt som kommer dit har ingenstans att ta vägen.

* Bör jag invänta radonkonsultens förslag på åtgärder innan jag tar upp ett hål för en ventil? Troligen är kanske hans förslag en bättre ventilation om radonet kommer från väggarna?

* Har någon annan haft samma problem med både fukt och radon och lyckats lösa dem med ventilation? Hur mycket dyrare blir uppvärmningskostnaden?

/Camilla
 
Hej!

En avfuktare är ingen dålig lösning. Den är troligen inte sämre ur energisynpunkt än eran luftvärmepump, då det är samma typ av teknologi. Den ger lite värme och kramar ur fukten ur luften.

Skorstensventilation fungerar bara om skorstenen är varm. Om man eldar brukar det vara bra ventilerat på vintern. På sommaren vill man inte ta in den fuktiga utomhusluften i den svala källare eftersom den relativa luftfuktigheten då blir högre och kan orsaka mögel. Då är alternativen en totalt okänslig (för mögel menar jag) källare eller avfuktare i princip de enda man har.

Om jag var i er situation så skulle jag ta upp ventiler i källaren och installera ventilation endast om jag skulle använda den för bostadsutrymme. Annars skulle jag låta den vara med de lösningar som nu är, dvs avfuktare.

Radonhalten halveras om ni dubblerar luftomsättningen. Har ni kollat så att inte radonet kommer från några röranslutningar? (uttorkat vattenlås i golvbrunn vanlig källa, eller lucka till rensbrunn eller liknande). Vet ni att ni har blåbetong i källaren?
 
  • Gilla
MichaelTh
  • Laddar…
är det möjligt med blå betong i en 30tals villa? användes det överhuvudettaget då?
 
Vet ej. Sök på nätet och/eller kolla med en Geigermätare.
 
Ja, det är möjligt.
Började användas redan i slutet på 20-talet.
Enda säkra sättet att avgöra om det finns i bostaden är med hjälp av
en mätare som mäter gammastrålning, tex en Geigermätare.
(Det är förvånande många bostäder där man hittar blåbetong någonstans i byggnaden,
ibland som tillbyggnad för att utgöra extra isolering).



nyacks skrev:
är det möjligt med blå betong i en 30tals villa? användes det överhuvudettaget då?
 
Jag kanske borde förtydliga. Det är i källaren i utbyggnaden från 1975 som det finns blåbetong och det är där som det inte finns nån riktig ventilation.

Nu fick jag faktiskt höra från en granne som inte hade blåbetong att de hade radon, inte lika höga halter dock, så det är kanske möjligt att det kommer från marken också?

/Camilla
 
Ja - det är tillochmed det troligaste, att det är en kombination av Radon från byggnadsmaterialet och markradon.
Man kan mäta sig fram till hur stor procentuell andel som det ena och det andra står för.



Camilla Lillan skrev:
Jag kanske borde förtydliga. Det är i källaren i utbyggnaden från 1975 som det finns blåbetong och det är där som det inte finns nån riktig ventilation.

Nu fick jag faktiskt höra från en granne som inte hade blåbetong att de hade radon, inte lika höga halter dock, så det är kanske möjligt att det kommer från marken också?

/Camilla
 
Självdrag och inga tillluftventiler, det låter som du har undertryck i källaren och drar in luft där luft kan komma in, tex radonluft genom sprickor och rörgenomföringar.

Sätt in lite tilluftventiler så får du in frisk torr luft. Men du måste värma upp den kalla luften också för att det ska bli torrare.

Täta även eventuella rörinförningar och andra ställen där det kan läcka in radonluft.

Jag håller med dig att avfuktare är ett misslyckande och inte en långsiktig lösning.
 
Ska förtydliga att jag tror det är en kombination av markradon och radon från materialet vilket även jag har/hade. Nu har jag lägst värde i källaren och väldigt bra/torr miljö där.
 
jag har fått reda på nu att blåbetong tillverkades från -29 till -74 men användes till viss del även -75.
 
  • Gilla
MichaelTh
  • Laddar…
nyacks skrev:
jag har fått reda på nu att blåbetong tillverkades från -29 till -74 men användes till viss del även -75.
Jepp, vi hittar det faktiskt då och då i hus från tidigt 80-tal (dock inte ofta). Efter att tillverkningen upphörde i mitten av 70-talet så användes de lager som fanns av blå lättbetong, vilket gör att man alltså kan hitta materialet i hus efter 1975, dock sporadiskt.
 
En fråga till Puu, har du själv satt in tilluftventiler och lyckats få till ett bättre källarklimat?

Vi har en luftvärmepump som värmer gillestugan, kan kanske det räcka?

Vi ska anlita någon som kommer och utreder varifrån radonet kommer så får vi se vad vi gör sedan. Låter rimligt att det kan ha blivit undertryck i källaren som gör att radonet dras in. Huset är omdränerat och det leds sedan ut till dagvattnet som går i gatan. Har hört om flera fall i min kommun där radon kommit in i huset via ledningsgravar. Kanske möjligt att omdräneringen bidrar till högre radonhalter?

God Jul!

Camilla




puu skrev:
Självdrag och inga tillluftventiler, det låter som du har undertryck i källaren och drar in luft där luft kan komma in, tex radonluft genom sprickor och rörgenomföringar.

Sätt in lite tilluftventiler så får du in frisk torr luft. Men du måste värma upp den kalla luften också för att det ska bli torrare.

Täta även eventuella rörinförningar och andra ställen där det kan läcka in radonluft.

Jag håller med dig att avfuktare är ett misslyckande och inte en långsiktig lösning.
 
Har ett liknande problem, hur har det gått för dig?
 
Hej,

Detta har hittills hänt: Vi har anlitat en radonkonsult som mätte varifrån radonet kom. Det kommer delvis från byggmaterialet men främst utifrån. De har föreslagit att vi ska täta rörgenomföringar, sprickor mm, de har pekat ut vissa ställen. Bland annat i skarven mellan utbyggnaden och det gamla huset kommer det in mycket radon. Sedan ska vi sätta in ventiler i källaren och på de andra våningarna. Sedan ska vi mäta på nytt för att se om vi kommit ned under riktvärdena. Steg 2 om vi inte lyckas sänka värdena tillräckligt omfattar radonsug, men det är en betydligt dyrare lösning.

Vi har satt in en nyare luftvärmepump i källaren. Den håller temperaturen på ca 18-19 grader där, det vi då har märkt är följande: Avfuktaren behövs inte! Relativa luftfuktigheten är kring 50 % ändå. Eftersom det är varmare i källaren blir även golven en trappa upp varmare. Men jag tror det blir ännu bättre när vi får in ventiler.

I jul kommer vi att börja bygga om vår gillestuga och då kommer vi även att genomföra tätningen. Vi ska innan dess ha ansökt hos Länstyrelsen om bidrag.

Så mycket längre än så har vi inte hunnit.

/Camilla
 
Jag har en fråga ang. fukt och mögel. Min man och jag köpte ett hus i Sep 08. Byggt 1974, det är ett 1 plans med fullt inredd källare. I ett av rummen i källaren, som min man gjort om till biorum har vi nu upptäckt, när vi skulle sätta nytt tak och fick rensa rummet på prylar, att bakom bioduken (som suttit tätt mot väggen) hade ett 2X1 meter lång mögel (tror jag) stråk börjat växa - det såg ut som jord kommit ut från väggen. Vi tog kort på det, det luktade jord och varierade i fägerna, svart, vitt, grått. Min man började genast skrubba med klor. Vi trodde att det berodde på att bioduken suttit för tätt mot väggen men när vi ett par dagar senare lyfte bort ett skåp så hittade vi där oxå! Inte alls lika mycket, men början till växlighet.

Om det hade berott på fukt utifrån, hade inte väven och färgen släppt oxå då? Färgen vi målat med är avsedd för källarutrymmen. Eller beror detta på klimatet i rummet? Ska man byta ut självdraget mot en sådan motordriven som sätter på sig automatiskt när det blir fuktigt? Vi har en avfuktare som brukar stå på ca 5 meter bort, men den verkar ju inte ha hjälpt.
Huset är inte dränerat sedan det byggdes men tapet ellet liknande har inte släppt i något rum i källaren. Det lukar fräscht i huset i övrigt. Vi är oroliga för de ev. kostander en dränering kan föra med sig, det är ett stort hus men källarutrymmen på 116kvm. Vi väntar vårt första barn om 3 veckor så vi förstås mycket måna om att miljön ska vara optimal för babyn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.