Som förregånde har sagt, sätt fast plattan på järnet så kommer det gå bättre. det räcker att din platta i stommen hamnar lite fel för att det ska kärva.
 
Du har inte råkat vända 'skåpsdelen' (alltså den del som sitter med 2 skruv i skåpstommen) fel, då kan de bli svårt att snäppa dit luckan med dess gångjärn.

Kolla märkningen noga.
 
Den bit som sitter på skåpet ska ha den långa delen inåt i skåpet.
 
Ikea använder Blum gångjärn som 50% av alla kökstillverkare använder, så dom är det inge fel på. men som de skrivs innan se till att monteringsplattan sitter åt rätt håll. sen kan du ha monteringsplattorna lite lösa så dom är justerbara så du kan knäppa på båda på en gång
 
Japp, hade vänt skåpsdelen fel. Men då dyker nästa problem upp: har två luckor på högskåpet, den undre är lite större. Satte i gångjärnen i de understa och översta hålen (tidaholm) enl anvisning. Då blev det en 2 cm springa mellan dörrarna! Och det går inte att flytta ett hål, då går dom i varandra. Och dessutom går det undre gångjärnet i trådbacken om man monterar den enl anvisning.

Grrrr... börjar bli rätt förbannad nu.
 
Jag är nog inte med riktigt på vad du exakt avser. Men om jag skulle satt två luckor på ett högskåp så har du väl en bottendel i det övre (dvs ett hyllplan) där luckorna möts? Och du kan få anpassa hur du sätter inredning utifrån t.ex. gångjärns placering. Men som sagt jag kan ha missuppfattat något här.
Tyvärr också ett tråkigt konstaterande för oss amatörer är att när man gjort ett stort jobb, t.ex. renoverat ett kök och "lärt sig av alla misstag" så tar det 20-30år till nästa gång och då är det nya konstruktioner och byggteknik ;)
 
Själv tycker jag också det är ganska lätt att sätta dit gångjärnen, men det finns teflon i min hjärna där den kunskap skall fastna som avser vilka skruvar man skall skruva på - och åt vilket håll -för att räta upp dörrarna på olika sätt.
 
AstaS skrev:
Själv tycker jag också det är ganska lätt att sätta dit gångjärnen, men det finns teflon i min hjärna där den kunskap skall fastna som avser vilka skruvar man skall skruva på - och åt vilket håll -för att räta upp dörrarna på olika sätt.
Enklast är nog att prova, med små små vridningar, typ ett kvarts till halvt varv och kolla, blir det sämre prova åt andra hållet.
Den inre skruven justerar luckan 'längsled' den yttre justerar i 'djupled'
 
FredrikR-jag brukar lösa det. Men av någon anledning fastnar det aldrig i hjärnan hur många gånger jag än gör det. Men som tur är finns det manualer :)
 
fredwal: justera höjden på luckorna så här: lätta på skruvarna i stommen något på båda gångjärnen och tryck luckan uppåt eller nedåt, dit du vill ha den. Skruva i dem igen.
 
Veasel: precis så gjorde jag, det funkade. Nu har turen kommit till luckorna som ska vara över kyl och frys. Den nedre har jag fått dit hjälpligt men den större luckan för kylen har inte en chans, eftersom gångjärnen är för stora.

Så vad är tanken? Ta ut hela kylen, sätta på gångjärnen och sedan tillbaka in med kylen???
 
Många har kommentarer om IKEAs manualer och beskrivningar men de kan aldrig ha köpt och monterat något från tex Mio. Skulle montera ett nyinköpt soffbord i fredags men där saknades helt instruktion och tillråga på allt så passade inte borrhålen mot benen som följde med.

IKEAs grejer är kanske inte top of the line men deras instruktioner är det!
 
fredwal skrev:
Veasel: precis så gjorde jag, det funkade. Nu har turen kommit till luckorna som ska vara över kyl och frys. Den nedre har jag fått dit hjälpligt men den större luckan för kylen har inte en chans, eftersom gångjärnen är för stora.

Så vad är tanken? Ta ut hela kylen, sätta på gångjärnen och sedan tillbaka in med kylen???
Ska inte kyl o frys luckorna sitta på kyl och frys dörrarna och inte med vanliga gångjärn?
 
JBa skrev:
IKEAs grejer är kanske inte top of the line men deras instruktioner är
det!
Instämmer till fullo. Saker som jag köpt från andra ställen (t ex ett HIGHLINE skoskåp från ILVA) har inte alls samma genomtänkta montering och tydliga anvisningar.

...och om man har problem med monteringen så kan man ringa IKEAS kundtjänst,de gånger jag har ringt har jag fått bra hjälp.
 
Jakim: nej, luckorna sitter på vanliga gångjärn som kopplas till kyldörren via en plastanordning. Hittar tyvärr inte någon instruktion för den, så det blir att ringa Ikeas köksservice. Är stamkund där numera, och jag brukar också gå till varuhuset för att kolla deras demokök.

Några tips till den som ska montera Ikeas gångjärn: 1. använd skruvdragare för att dra åt så att stomdelen hamnar intill stommen. 2. Sätt dit och balansera luckorna INNAN man sätter dit kylen i högskåpet. 3. Skruva som attan på gångjärnen för att få det hela rakt åt båda hållen. I höjdled får man lossa skruvarna i stommen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.