Hej!

Kan man ge sig på detta själv? Bor i lägenhet, tänkte fixa en säkerhetsdörr o undrar om man kan ge sig på detta själv? Dörren är nog inget svårt att hänga på men karmen skall ju moteras korrekt.

Huser är från 1951, puts på tegel. Gäller att montera karmen rätt (vad som nu är rätt) samt använda rätt sorts skruv i väggen.Hur måttar man det utrymme som finns idag för att också hitta en karm/dörr som passar? Karmen är det justerbar så att man kan "fin-passa" eller måste man såga i metallen?

Är det något som är mkt viktigt att tänka på om man skall göra detta själv? (vill göra det själv för att komma undan billigare, student som man är)
 
Redigerat:
Jag tror inte att något företag säljer den utan montering. Det ska brandtätas rätt.
 
den skall även monteras på rätt sätt för att den skall behålla sin klassning.
Har man aldrig gett sig på ett dörrmontage innan är en säkerhetsdörr inget att rekomendera.

Men beroende på grundmateral så kan det behövas betongskruv, fasad plugg/skruv osv. En riktig borrhammare för att kunna borra hål upp till en minst 10 mm.
Någon form av tigersåg för att plocka ner den gamla karmen.

normal montagetid för en som kan montera en säkerhetsdörr är ett par timmar från start till slut, inkl nedtag av gamal dörr mm.
För en som gjort det någon gång säg att du lägger på några timmar till.
För en oerfaren en hel dag.
sen kan man behöva brädbitar för att fylla ut efter den gamla tröskeln, alt om man gjuter betong.
Mycket att tänka på..

I vår förening gjorde vi ett gruppköp på ca 30 dörrar och fick då ner priset till 12500 kr monterat å klart för en MK3 dörr från Daloc
 
okej tack för svar.
jo har fått ett totalpris på ca 14-16,000kr för min dörr, vissa grannar har redan, de som inte har är inte intresserade av sådana dörrar, vi bor i ett inbrottsskyddat område o är förskonade :-D MEn jag vill ha dörren för att få det tystare, o säkrare ändå. Sen så kan jag kasta min "innerdörr" som bara är ivägen, men måste va där för att ljudisolera mer.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.