Har en 50-tals kåk med minerit fasad. Skulle vela isolera om innerväggarna (befintliga väggskivor är gips eller spånskiva). Kan man bara ta bort de gamla tapeterna och sätta på ny gipsskiva, eller är det bättre att skåla om väggarna helt och hållet med ny isolering etc? Hur är det om jag efter ett par år vill ta bort minerit fasaden och lägga träfasad (brädfodring), är då tilläggsisoleringen gjord från insidan onödig?
 
Gå in på t.ex: http://www.gullfiber.se/index.htm klicka på "Gör det själv" så hittar du instruktioner.
Isolering är väl sällan onödig. Du kan ju vid fasadbytet även tilläggsisolera utsidan om du vill. Har du då redan isolerat från insidan så behöver du inte lägga på så mycket på utsidan.
 
På femtiotalet hette det väl eternit?
 
Minerit är en eldfast skiva som används där man riskerar höga temperaturer. Vet inte om den kan användas utomhus.

Eternit är en asbestbaserad skiva, som man inte skall riva själv. Däremot är den ofarlig när den sitter på plats.

Det borde vara en eternitfasad...
 
Nix skrev:
Minerit är en eldfast skiva som används där man riskerar höga temperaturer. Vet inte om den kan användas utomhus.

Eternit är en asbestbaserad skiva, som man inte skall riva själv. Däremot är den ofarlig när den sitter på plats.

Det borde vara en eternitfasad...
Tänk att dessa myter kring hur man hanterar eternit alltid skall späs på.

Följande gäller sammanfattningsvis om eternit:

1. Det är ett helt ofarligt material när det sitter där det sitter på väggar, tak, som ventilationstrummor etc.
2. Eternit har en relativt låg asbesthalt.
3. När skivorna spräcks frigörs ett damm som innehåller asbest, detta är inte direkt hälsosamt att inandas.
4. Att anlita företag som eternitsanerar ditt hus är mycket dyrt - för folk som arbetar dagligen, år ut och år in med detta är bestämmelserna hårda.
5. Att plocka ner eternit från fasaden är absolut ett arbete man kan göra själv. Det finns INGENTING att oroa sig över.
  • Köp en bra ansiktsmask på Jula
  • Använd samma överdragskläder som du efter arbetet slänger
  • Spruta vatten på plattorna så dammar det mindre - försök att hålla plattorna hela.
  • Används skyddsglasögon så slipper du flis i ögonen.
  • Kan du välja, arbeta när det blåser lite.
  • Skicka ungarna till kiosken med pengar till glass när du jobbar.

6. Du gör detta EN gång i ditt liv. Det finns tusen saker du gör varje dag som du mår betydligt sämre av.
7. Endast vissa återvinningscentraler tar emot eternit, ofta mot en liten avgift. Kolla med din kommun.


 
LeoMax skrev:
Har en 50-tals kåk med minerit fasad. Skulle vela isolera om innerväggarna (befintliga väggskivor är gips eller spånskiva). Kan man bara ta bort de gamla tapeterna och sätta på ny gipsskiva, eller är det bättre att skåla om väggarna helt och hållet med ny isolering etc? Hur är det om jag efter ett par år vill ta bort minerit fasaden och lägga träfasad (brädfodring), är då tilläggsisoleringen gjord från insidan onödig?
Det är inte onödigt att isolera på insidan. Av praktiska skäl är det olämpligt att lägga all isolering på utsidan - huset kommer helt enkelt se konstigt ut. Djupa fönstersmygar, stort överhäng mot grundmuren, litet taköverhäng. Dessa saker går förstås att fixa med lite jobb, men oftast är det enklast att lägga säg 2x45mm på utsidan och 45 eller 70mm på insidan. Jag förslår dock att man hur man än gör ser till att husets proportioner (överhäng etc) bibehålls. Mer jobb men slutresultatet blir bra.
 
Köp en bra ansiktsmask på Jula
Skall man vara noga skall filtret ha P3-klass för att skydda mot asbest.
 
Benno skrev:
Skall man vara noga skall filtret ha P3-klass för att skydda mot asbest.
Just det.

Jag tänke tex på artikelnr 906032 med lämpliga filter. Tandläkarstylee-maskerna duger inte ens till sågspånssanering.... ;)
 
Tack för era svar och tips!!
Nu är det ju så att 50-tals kåken har självdrag så hur blir det då med ventilationen om jag isolerar från insidan? Plast kan man ju inte sätta som isolering för huset ska ju andas.
 
Du skall se till att du får in luft på ett kontrollerat vis. Inte genom väggarna utan genom ventiler placerade på lämpliga ställen, tex i sovrummen. Att ha ventiler i fönstren brukar också vara en bra ide.
 
Eternit utomhus...... jag skulle riva utan mask.... gör man det själv finns inga arbetarskyddsregler heller..... och som ni sagt försiktig rivning..... och hur mycket luft som helst ger liten exponering... dessutom en gång i livet....

Jag känner många som jobbade med eternitkanaler på vindar förr... istället för att gå ned på marken kapade dom kanalerna uppe på vindan med vinkelslip.... då blev det exponering....
Dom lever och frodas fortfarande...... en känner jag till som fick skador.
Han var rörkrökare i 50 år.... han fick pleuraplack.. (osäker stavning) pga av exponeringen av asbetst i pannor och rörisolering.
Men har har inte asbetos som tyvärr funkar som KOL minskar syre-
upptagningen vartefter....
Ska ni riva i pannrummet kapa på raksträckorna bär ut krökarna på släpvagnen då slipper ni exponeras inne.... det är riktigt idiotiskt..... dessutom ligger det kvar inne långt efter utrivningen, även dammsugarn kryper dom igenom dom små rackars fibrerna.... och flyger i timmar gör dom oxå....
Kolla även med kommunen hur dom vill ha det vid mottagningen....
 
Naturligtvis så skall man skydda sig med en mask när man river asbest. Även om det är utomhus och om det är privat. Oavsett vad reglerna säger för yrkesmässigt utförande.

Sen kan man ju tycka och göra som man vill, men att uppmana andra att inte skydda sig mot något som man vet kan vara hälsofarligt är bara dumt.
 
Benno skrev:
På femtiotalet hette det väl eternit?
Nope sidiplattor om jag inte minns fel, e ju född 1979
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.