Ska förmodligen låna pengar till ett fritidshus framöver och hur blir det med ränteavdrag om man inte har nån inkomst? Är anställd i norge och har således ingen inkomst i sverige, kan man göra avdragen i norge? :confused:
 
Hur fungerar det i Norge?
 
hade tänkt låna i svensk bank då räntan är mycket lägre här, får väl jobba lite här hemma i värsta fall så man får göra lite avdrag:eek:
 
Du kommer ju inte få pengar i Sverige för att du betalar ränta !?

Dvs om du har 0kr i inkomst och kan yrka ränteavdrag på 10000 kr - så blir ju din slutgiltiga skatt under 0.
Men det innebär ju inte att Svenska staten komemr att betala ut ett bidrag till dig :D

Däremot vet jag inet om du kan yrka avdrag i Norge dock...

/K
 
Var du lånar pengarna spelar ingen roll.
 
Frågan är vad en svensk bank tycker om att du vill låna pengar men
inte har någon inkomst i Sverige.
 
Hej,

Jag sitter i samma situation, och planerar att eventuellt køpa hus næsta høst.

Har inte hunnit sætta mig in så mycket i det, men vet att om du sætter en medsøkande på lånet, t.ex. en familjemedlem, så kan du gøra rænteavdraget på denna person som sen betalar tillbaka pengarna till dig. Sen om man vill kompensera personen något ekonomiskt før "besværet" så kan man ju gøra det :)

Gør lite aktieaffærer att kvitta med mot rænteavdraget.

Annars kan man ju alltid jobba lite extra i sverige, blir inte mycket skatt man får betala på den inkomsten med grundavdrag, avdrag før rænta osv. Mycket lønsamt :)

Att få lån utan att ha en deklarerad inkomst i sverige, som någon undrade om, ska inte vara något større problem. Det går bra att visa upp andra bevis på att man har en inkomst, t.ex. lønebesked.

Detta kan bli en mycket intressant tråd, ser fram emot fler idéer på detta "problem" :)
 
Inga problem att låna, visade bara upp anställnigsbevis och några lönespecar.Men jag vill ju inte att staten ska sno pengar av mig som jag redan skattat för norge, blir att man får jobba några veckor här hemma när man är ledig så man får nåt att kvitta avdragen med.
 
Hjälp kom just på att det här kan bli svårt för mig med. Har lån på huset och kommer få räntebidrag med ungefär 25 tusen nästa år. Min sambo är inte ägare än men kommer bli det under året när hans betalningsanmärkning är borta. Nu är det så att jag studerar och inte har inkomst utan bara lån och bidrag...då kommer jag inte kunna få några avdrag alltså
 
Kan inte din sambo stå med på lånet? Då kan ni dela räntan som ni vill mellan er.
 
robbandala skrev:
Inga problem att låna, visade bara upp anställnigsbevis och några lönespecar.Men jag vill ju inte att staten ska sno pengar av mig som jag redan skattat för norge, blir att man får jobba några veckor här hemma när man är ledig så man får nåt att kvitta avdragen med.
Bara för att du jobbar några veckor i Sverige så är det inte säkert att du skall skatta i Sverige (och alltså inte säkert att du får göra avdrag här heller). Sådana saker regleras i avtalen mellan länderna. Kontrollera med skattemyndigheten.

Om du lånar av en bank med verksamhet både i Norge och i Sverige, så kan det tänkas att de kan ordna ett lån med svenska villkor i svenska kronor, men som så att säga "bor" i Norge.
 
evasch skrev:
Hjälp kom just på att det här kan bli svårt för mig med. Har lån på huset och kommer få räntebidrag med ungefär 25 tusen nästa år. Min sambo är inte ägare än men kommer bli det under året när hans betalningsanmärkning är borta. Nu är det så att jag studerar och inte har inkomst utan bara lån och bidrag...då kommer jag inte kunna få några avdrag alltså
Hmm, tror att det finns någon skattedom på det där - typ att det var den i familjen som faktiskt betalade lånet som skulle ha avdraget, inte den som står för det. Minns tyvärr inte riktigt, men det kan vara värt att kolla med Skatteverket.
 
Vi gör så. Jag betalar alla våra räntor och får alla avdragen.
I vårt förhållande är jag anställd och sambon egenföretagare, så det blir bättre avdrag om jag får göra alla.
Man kan be banken anmäla till Skatteverket hur stor andel av räntorna som de bägge låntagarna ska betala om man är två.
 
pinebar skrev:
I vårt förhållande är jag anställd och sambon egenföretagare, så det blir bättre avdrag om jag får göra alla.
Kan du förklara varför det är bättre du gör ränteavdragen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.