Med tanke på kommande lån, ifråga om topp respektive bottenlån tänkte jag höra hur NI har fått det.

Alltså, vad värderar BANKEN erat nybyggda hus till, i förhållande till byggkostnaden? (Främst i Umeå, men även andra delar av landet kan ju vara intressant.)

För det är väl så att botten respektive topplånens delar bestäms i % av VÄRDET på huset, och inte i % av BYGGKOSTNADEN?

Värderar banken själv huset eller ska man ordna värderingsintyg själv? ???

Åter till Umeå. Ni som byggt exempelvis på Tomtebo, hur stor del av lånen (%) fick ni placera i botten respektive topplån?

Hoppas på svar! :)
 
Det naturliga är att man får huset värderar av en värderingsman som banken utser. Utifrån detta värde sätts sedan lånen där omkring 75% av detta värde får belånas med bottenlån.

Givetvis kan det kanske finnas banker som använder någon form av lathund i förhållande till produktionskostnad men två likvärdiga hus kan ju ha kostat helt olika att bygga.
 
Min bankkontakt bad mig skaffa en mäklare som kunde göra en förhandsvärdering. JAg letade upp en i trakten som jag kände till och som sålt en del hus där jag bodde, han fixade ett förhandsvärdering snygg och prydlig, sen var lånet i hamn.

Vi bygger på landet så det var lite tryggt att få en sådan. +- 50000 skulle man räkna sa han men förhoppningsvis blir det mer hoppas jag. :p
 
Hej,

Vi var just hos banken idag. Banken kommer värdera huset när det är klart och bottenlånen kommer läggas till 85% av MARKANDSVÄRDET, dvs vad de tror att de skulle få sålt huset till om det var tvungna att sälja. Så produktionskostnaden är ganska "ointressant"
 
Willan skrev:
Så produktionskostnaden är ganska "ointressant"
Produktionskostnaden tillsammans med Q-värdet för området (förhållandet mellan värderingen och produktionskostnaden) ger en ganska bra fingervisning om vad den slutliga värderingen kommer att bli. Så helt ointressant tycker jag inte den är. En del värderingsmän frågar även efter produktionskostnaden så man kan ju anta att de sneglar på den när de ska sätta värdet.
 
På hemnet såldes det nyligen ett LB-Hus på tomtebo byggt 2001 för 2 250 000kr. Dom hade byggt det huset till en produktionskostnad på 1 750 000kr enligt vad jag har hört. Det är ju 500 000kr på två år. Inte så illa. Det säger ju lite om läget att bygga nytt i Umeå
 
För det första är ju frågan vad de räknat med i "produktionskostnaden": enbart det som stod på fakturan från LB-hus, eller var det inklusive eget arbete, uterum/altan, markbeläggning och övriga trädgårdsprodukter, senare byggd carport...

För det andra tror jag att läget betyder oerhört mycket. En racklig sommarstuga på 20 kvm kan kosta lika mycket som en normal villa i samma område. Ett Älvsbyhus och en Willa Nordic kan värderas till nästan lika mycket om de ligger grannar.

Skulle jag köpa begagnat hus, skulle jag först fundera över vilka stadsdelar jag vill bo i. Sedan skulle jag bara titta på hus där. Jag skulle inte kolla på vartenda hus i hela kommunen.
 
1 750 000kr var totalkostnaden med carport. mark e.t.c enligt säkra uppgifter. Det är ju ändå alltid intressant att jämföra skillnaden mellan nytt och begagnat. Kan man bygga ett nytt hus billigare än att köpa ett begagnat inom umeå tätort så är det ju självklart intressant. Visst tittar man ju på speciella områden man är intresserad av, men värdeökningen ger ju ändå en fingervisning om läget att bygga nytt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.