Har försökt att sammanfatta våra turer med Telia, men det blir ganska mycket läsning trots allt.

När vi, för ca 1 år sedan, skrev på för vårt Eksjöhus så började jag kolla upp alla "kring utgifter" (som t.ex inkoppling av fast telefon). Vi behöver fast telefon av olika skäl och även om mobilt bredband börjar bli utvecklat så täcker det inte mina behov då jag arbetar en hel del hemifrån.

Jag ringde i alla fall till Telia och förklarade att vi gräver och lägger ner slang själva från huset till telestolpen (som står på svärfars mark) och att dom endast behöver komma ut och dra igenom kabeln och kopla in densamma. Efter ca 20 telefon samtal fick jag en offert på 7000:-. Helt ok, även om det är ett jäkligt högt timpris. Problemet var att den offerten gick ut efter en månad och huset var ju inte beräknat att komma förrän om 7 månader. Så det gick ett tag (ca 4 mån) innan jag tänkte att det kanske bäst att kolla med Telia igen varpå jag genomför samma procedur med ca 20 telsamtal till kundtjänst och får till slut en ny offert...på 30 000:-! Öhh va?! Jag ringde igen och frågade vad som ändrat sig mot den förra offerten och de sa att det kostar att gräva förstår du. Då påpekade jag att vi gräver ju själva. Jag förklarade också att jag precis gjort klart samma överrenskommelse med Vattenfall ang elen och där var det inga som helst problem att vi grävde och la ner slang själva. Telia sa då att de skulle skicka ut en ny offert på 7000:-. Jag väntade och väntade men ingen offert kom. Ca 2 månader innan vi skulle flytta in ringde jag igen och bad om en offert. Den här gången var summan 70 000:-! Jag utgick från att de tryckt dit en nolla för mycket och ringde för att verifiera priset, men de sa att så mycket kostar det att gräva. Jag påpekade för femtielfte gången ATT VI GRÄVER JU SJÄLVA!!! men det verkade inte gå fram. Till slut fick jag prata med en farbror på Skanova (Telias nätägande företag) och han sa att han kan inte ansvara för att "vi kanske gör fel" när vi gräver och lägger ner slang. Det fortsatte med diverse samtal till diverse chefer och till slut sa Telia, "OK, men kan du betala 36 000:- då?"...som nån jäkla prutning på en loppmarknad. Jag svarade dom aldrig.

Istället ringde jag Post- och Telestyrelsen och frågade vad sjutton Telia håller på med. De sa att de fått en hel del samtal om detta och "håller på att kolla på det", vilket är synonymt med att "vi kan inget göra". De påpekade dock att Telia INTE har monopol på att koppla in telefon. Tele2, Gloclanet etc har precis samma rättigheter att göra det men det kan vara lite krångligare då dom inte har samma kontakter med Skanova (som ju äger nätet). Desperat som jag var så tog jag en chans och ringde Tele2. Fösrta samtalet var som att köra huvudet i en vägg. Tjejen i kundtjänst förstod inte vad som menades med att koppla in telefonen i telefonstolpen. "Suck"...la på, ringde upp igen och den här gången hade jag ett sånt flyt att jag fick prata med en kille som gjort en tidigare inkoppling för Tele2. Han sa att det är något de vanligtvis inte gör och vad han visste hade de bara gjort det en gång tidigare. Hur som helt, han satte bollen i rullning och jag avslutade mitt abonnemang med Telia (never to return) och flyttade till Tele2. Jag frågade givetvis vad priset skulle bli och han sa att det kan komma att bli 7000:- (Telia minimipris). Rimligt tyckte jag.

Idag, 2 månader efter jag kontaktade Tele2 fick jag min fasta telefon inkopplad. Det har varit ett mentalt slit utan dess like och även när Tele2 tog hand om ärendet har man slitits mellan hopp och förtvivlan. Tele2 ska dock ha mängder med credit för att de rott detta i land och jag hoppas någon på Telia läser detta och tar åt sig över hur de behandlar sin "små kunder".

Slutsumman då?
Jo, 550:- (flyttavgift). Heja Tele2!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.