nikasp
Jag håller på att måla fönsterkarmar m.m. i min lägenhet som är från 1938 (funkis). Ni som bott i liknande eller äldre känner igen de beslag som håller fönstret stängt. Dvs. en stång med handtag i mitten och hakar i vardera ände (högst upp och längst ned).

Frågan: de är ansatta av tidens tand och jag undrar var man skulle kunna lämna in dem för renovering/förnickling. Det skulle se superbra ut med helt fräscha beslag också.

Tacksam för tips, gärna i Stockholmsområdet.
 
nikasp
Inte någon sådan - ska se om jag hittar nån bild alt. så fotar jag hemma sedan. Det är en stång som löper längs hela fönstrets höjd med en krok i vardera ände.
 
nikasp
Tackar, jag har läst den tråden. Jag fick napp hos en firma men deras bad var bara 900 mm långa och om man demonterar mina (som jag tror funkar) så är flera delar ändå för långa.

Jag ringde också Nacka Byggtjänst som sa att de slutat med den tjänsten pga att det inte riktigt lönade sig för dem med all tid för demontering osv. Tydligen kostar det runt 500 spänn bara för att "starta" ett bad. Vet ej kostnaden för hela jobbet. 1x 2m + 2x 1,3 meters stänger och ca 12-15 små fästen.

swehjo skrev:
[länk]
 
Tvivlar på att Du går iland med ditt projekt, då det är mycket dyrt idag att förnickla, om det nu är förnicklat, kanske kromade. Men det gör det inte billigare. Det är miljökraven som satt stopp för många firmors verksamhet inom detta område. Det som kostar pengar är slipningen/poleringen av mogängen innan den kan förkoppras och förnicklas. Allt krom eller nickel måste bort innan behandlingen kan börja. I en sådan stång du talar om, finns en del byglar/krokar och motsvarande på fönstret, allt måste avkromas och poleras= flera timmars jobb. Dessutom, de firmor som idag sysslar med krom och annan ytbehandling, har fullt upp att göra, så det är väldigt svårt att få någon som vill ställa upp på en sådan mojäng du talar om.
Här min Harley, med lite krom på :)
GrandFinale2.jpg
 
Har du lyckats få fram kort så man kan se vad exakt du menar..
 
ganska vanlig anordning, ett rundjärn som löper längs hela fönstret eller dörren, med ett handtag som vinklas uppåt när man stänger eller öppnar. Några infästningar som håller det gnisslande eländet på plats ;D. har samma funktion som nyare spanjoletter.
Man kan måla det i samma färg som fönstret eller dörren, så blir det inte så iögonfallande, för det är inget man skryter med precis ;)
Förmodar att det mest var till innåtgående dörr/fönster
 
Ring runt till ytbehandlare, visst går det att få tag på dem som gör sådana här jobb (läs små serier, stor risk att misslyckas pga svårt att få till underarbetet samt okunniga beställare ;) ), men precis som Saturnus2 säger växer de inte på trän och det är inte billigt. Excellent ytbehandling i Skogås är en firma i Stockholm som är bra även fast jag anlitat bättre men som jag skrev i tråden ville de inte ta i mina husgrejjor. Kan du ge dig utanför Stockholm hittar du nog både lite större vilja och bättre priser. Se dock till att få referenser innan du lämnar in det finns alltför många skräckexempel på felaktigt utförda jobb.

Det gamla skiktet kan - åtminstonde delvis - tas bort i elektrolytiska bad men det går som sagt att glasblästra. Kan du göra det sistnämnda själv sparar du pengar.

Kan du dessutom slipa och polera dem själv har du sparat in än mer pengar. Det sistnämnda momentet ska man dock inte underskatta. Det är enligt min - precis som Saturnus2's - erfarenhet tidsödande och mycket svårt att få till en perfekt finnish. Ytbehandlingen - vare sig krom eller förnickling - avslöjar och förstärker obönhörligt minsta misstag i poleringen. Riktigt bra slipmaskiner, polermedel och trissor för de olika stegen i en bra polering hittar du inte på Jula eller Biltema och billiga är de inte heller. Googla på buffing och polishing för metod och verktyg.

Om det är värt det ... tja... Mina fönsterhakar blev bra och jag ångrar det inte men jag tänker inte göra om det. Det är en annan sak när man pular på en gammal bil :D
 
Ja det är den typen det talas om, fanns nog i en mängd olika fabrikat. Går det att handla sådana, så blir det klart billigare än fundera på omchrome eller förnickling, då de tycks vara i mässing.
 
T
Kolla först om du kan rädda din spanjolett med rengöring, typ lacknafta-rödsprit och sen kör du med AUTOSOL (raggarnas favorit för kromglans). Har kört detta på mina spanjoletter och gamla badkarsblandare med mycket gott resultat.
Du har redan fått div tips på inköpsställen, en till är: www.leifarvidsson.se.

Under handtagsfästet på din spanjolett sitter 2 små svarta hål, detta är en sprint, om du tar en spik, kapar spetsen och sen slår med spiken/hammare på sprinten åker denna ur och då har du din spanjolett i 2 delar, som då är lättare för rengöring och renovering. sitter det mycket färg kvar kan du prova pensla på färgbums 2-3 ggr och sen skölja av-köra T-röd och sen autosol.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.