Jag planerar att budgetrenovera mitt korridorkök från 50-talet. För att få plats med ny spis och kyl/frys tänkte jag ta bort några skåp och försöka köpa till ett par mindre, från samma tid som de befintliga. Jag har aldrig gjort nåt sånt här och vet inte vart jag ska börja eller vilken den bästa arbetsgången är så jag skulle behöva lite hjälp. Jag listar det jag vet att jag måste göra så kan ni väl hjälpa mig med ordningen och tala om vad jag missat...
ta bort gammalt kakel
ta bort några skåp
sätta dit "nya" skåp
måla tak,
måla skåpstommar utvändigt
slipa, olja/måla/lacka skåp invändigt
lägga golv ( har någon plastaktig matta på betonggolv, lutar åt plattor)
kakla
elarbeten
tapetsera/måla väggar
byta diskbänk mot bänkskivor +infälld ho
montera köksfläkt

Vad har jag glömt och hur börjar jag?
 
Jag skulle börja med att riva allt som ska bort och sedan slipa allt som ska slipas inför målning. (Och sedan städa...)

Seadan måla tak och stommar.
Diskbänken.
El.
Kyl, frys, spis, fläkt.
(Ska det vara tapet eller kakel bakom fläkten skulle jag ta den sist.)
Kakel, golv, sist tapeter.
 
Nu funderar jag på ett marmoleum click golv och antar att det befintliga golvet måste ut? I så fall hör väl det till något av det första man gör eller? Eller kan man lägga det nya på det gamla?
 
I princip kan du lägga klickgolvet på det gamla.
Jag skriver "i princip" därför att det innebär trots allt att det kommer upp i höjd lite grann och du behöver kolla vad det får för praktiska konsekvenser, t ex om du får problem med någon dörr eller något i den stilen.
Om du då kommer fram till att du ska riva ut det gamla golvet bör det vara bland det första du gör, ja, tillsammans med all annan rivning som Pinebar skrev.

Ang ordningsföljden håller jag i stort med Pinebar men har lite att tillägga om el och VVS.
Om det du ska göra kräver någon omdragning av el betyder det förmodligen att elektrikern ska in minst två gånger. En gång för att göra dragningarna, och det är förmodligen lättast när du har allt rivet men inte har börjat bygga upp än. En andra gång mer mot slutet för att koppla det sista, montera kontakter, strömbrytare och belysning ifall du har tänk byta eller komplettera sånt.
Men för att det där ska funka bra bör du ta dit elektrikern på ett tidigt stadium och berätta hur du tänkt dig det hela, vilka vitvaror du ska ha och var, var du vill ha eluttag, belysning etc. Då kan elektrikern kolla vad han behöver göra och ni kan komma fram till när han behöver göra det. Om det t ex behöver fräsas i någon vägg för att dra nya ledningar är det ju bra om det kan göras innan man har städat efter rivningen, i stället för att man kommmer på det när allt redan är spacklat och målat.
Med rörmokaren är det ungefär samma sak, fast om du ska ha ho på samma ställe och inte t ex ska sätta en diskmaskin där det inte fanns en förut är det inte så mycket han behöver göra. I princip ska han in och koppla ur och plugga innan du river bort diskbänken och in igen för att ansluta och montera blandare när den nya skivan och hon är på plats.

Ursäkta min mångordighet men jag tycker att om man är ovan vid dylikt (som jag var när jag startade vårt köksbygge) så är det där att få in hantverkarna vid rätt tillfällen bland det svåraste och man kan slösa rätt mycket tid och pengar om det blir fel.
 
Det första du bör göra är att försöka hitta de gamla skåpen du vill bygga om med, det kan vara svårare än man tror...
 
Tack för alla bra tips! Det där att blanda in elektriker och rörmokare flera gånger och tidigt, där hade jag lätt kunnat missa. Ska även börja leta skåp. Har idag letat kyl/frys på nåtet och kommit fram till att jag borde klara mig om jag hittar ett ynka gammalt skåp om jag köper en smalare variant av kyl.

Har funderingar på att använda någon variant av garderom och bygga in i det gamla städskåpet som jag inte använder i köket. Någon som testat något sånt? Det finns så mycket bra garderobsinredning som borde passa utmärkt i skafferi. De nya skafferierna på tex IKEA har helt fel mått men en garderob borde bli perfekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.