Hej

Vårt nuvarande kök är ett Älvsbyhus orginal och vi har tänkt sätta in en inbyggnadsugn och inbyggnadshäll där den gamla spisen står.

Precis innan jag klickat iväg beställningen av de nya bänkskivorna till IKEA slår det mig att jag inte kollat tjockleken på den nuvarande skivan.

Som anat och med tanke på att lagen om alltings jävlighet alltid är konstant så skiljer det naturligtvis en jäkla massa mellan skivorna. Den nuvarande är 2.8 cm och IKEAs är 3.8 cm.

Nu till frågan. Hur fasen gör man med kakel osv om man byter till den tjockare skivan? Fräser man ur nåt spår eller åker man på någon större förändring?

Tacksam för svar då jag gissar att vi knappast är först med ett liknande problem.

/ Magnus
 
Fräs bakkanten i skivan så att den går inunder kaklet., alt såga hela skivan på längden och lägg den emot kaklet och mjukfoga, dock vet jag inte om du har någon synlig sida :(
 
Nej, ingen synlig sida...
 
Jag skulle fräsa, det blir snyggast.
 
Jag tycker inte det är helt fel om skivan sticker ut någon centimeter mer än normalt. Bänkytan blir ju större och skräp och söl ramlar inte lika lätt ner i lådor och på skåpdörrar. Man kan ju runda av hörnen lite.
 
Ikeas skiva är bredare än normalt, 620 istället för 600 mm. Cirkelsåga längs med hela bakkanten, så att den får plats 'ovanför' kaklet och sedan påmed silikon. Beror lite på hur det blir med andra saker du har längs med skivan.
 
Normalt kan väll inte vara 600..?
Letar ny bänksiva i dagsläget och enligt Beijer är "standard" 610-620 mm.
 
En 60 cm bänkskiva riskerar att vatten mm droppar ner på ovankanten på dina luckor och med tiden förstör dem, speiellt på ställen som du använder mycket som runt vasken mm. Med en bänkskiva på 62 cm slipper du detta problem.
En variant på att fräsa skivan är att sänka alla bänkskåp 1 cm på benen, om du har ben som är justerbara vill säga.
 
Om nuvarande skiva är 600 så skaffa en sådan igen. Inte snyggt om utsticket blir för stort. Nu vet jag ju inte om du redan köpt skivor men IKEA är inte alltid billigast på laminat. Jag kollade HTH och de stod sig mkt bra i konkurrens med IKEA och sannolikheten att grannen hade en exakt likadan skiva minskar iaf med några 100%. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.