Ni som har inbyggnadsugn, hur får ni bort matoset om ugnen inte sitter nära köksfläkten?
Blir skåpen runt omkring varma?
Funderar om bekväm arbetshöjd kan väga upp ovanstående nackdelar om de inte är försumbara..
 
Ofta finns bra filter i ugnarna - men kolla. De dyrare har katalytisk rening också - ännubättre.

 
Såg förra veckan att en tillverkare (minns ej vilken) ÄNTLIGEN kommit med en inbyggnadsugn med "luckfästena" i sidan, typ inb.micro, i hyfsat vettig prisklass.
Detta har jag saknat i evigheter, om man inte är jättelång med vidhängande "orangutangarmar" ;) så tycker jag alltid att man känner sig rädd för att bränna underarmarna + att ugnen blir betydligt mer lättarbetad/lättstädad när man kommer "närmare" den.
Kan vara värt att kolla upp om man absolut vill ha en inb.ugn.

MVH/Christina.
 
Det där är faktiskt jättebra. Vi har haft sidhängd lucka ett tag på vår ugn och triivs mycket bra med det.
 
Ytterligare en egenhet som inbyggnadsugnar kar (i alla fall varmluftsugnar) är den pust av värme och ånga som slår emot en, om man inte är försiktig, när man öppnar luckan. Det är lättare att få ögonbrynen svedda på det sättet än att bränna underarmarna.

Är det samma egenhet med sidhängd lucka månne?
 
Sidhängt har väl Gaggenau haft i princip monopol på.
Siemens är de som nu slängt sej in med en sidhängd ugn.

 
KarlXII skrev:
Det där är faktiskt jättebra. Vi har haft sidhängd lucka ett tag på vår ugn och triivs mycket bra med det.
Har en kompis som också haft det i flera år men anledningen stavas: "Gaggenau", eller hur ;)
Det var anledningen till passusen om "hyfsade priser" ;)
MVH/Christina.
 
Hej!
Sidohängd lucka har också Elektrolux-ugn (hämtade en katalog utan priser i helgen).
Model:EOB5703 och 5753.
gaia
 
Benno skrev:
Ni som har inbyggnadsugn, hur får ni bort matoset om ugnen inte sitter nära köksfläkten?
Blir skåpen runt omkring varma?
Funderar om bekväm arbetshöjd kan väga upp ovanstående nackdelar om de inte är försumbara..
En grej som jag stör mig på med vår inbyggnadsugn är fläkten som är igång så länge ugnen är varm,den låter en del. Särskillt i en öppen planlösning.
 
Jag trodde att fläkten finns för att det är en varmluftsugn, inte för att det är en inbyggnadsugn. På min ugn kan jag välja om jag vill ha fläkt eller ej.
 
Vår ugn har också en fläkt som kyler skåpet den är monterad i. Den går när ugnen är på och en stund efter...
 
Behöver man extra ventilation i ett sådant skåp när man har ugnen inbyggd? Vår ugn har också en fläkt som fortsätter att gå efter att man har stängt av ugnen.
 
Det tror jag inte, man har ju i regel öppet i bakkant uppåt och luftintag nere i sockeln.
Det hela är ju termostatstyrt så det behövs inga extra grejer.
 
Ni som har inbyggnadsugn skulle ni köpa det igen eller skulle ni valt en "vanlig spig o ugn"? Kan inte bestämma vad jag ska välja.
 
Återigen till min ugn, vi har inget luftintag nere i sockeln samt våra skåp med lister går ända upp till taket. Då bör det väl vara ventlilationsgaller ovanför?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.