Alltså... kan man göra det?

Vi bor i ett källarhus från början av 60-talet. Nu står vi inför en omfattande ombyggnation och murstocken är så himla ivägen. Vi kommer bl.a att höja huset en våning och jag behöver plats för en trappa...

En gång i tiden fanns det en oljepanna i huset, men nu för tiden sker uppvärmningen med fjärrvärme. Är murstocken på något sätt inblandad i ventilationen, och kan man då lösa ventilationen på annat sätt?

Är jag helt ute och cyklar, går den öht att ta bort?
 
Vi har tagit bort vår murstock, men ska bygga upp den igen på annat ställe. Har ni enbart självcirkulation är den ju inblandad i cirkulationen, men vad jag vet är det väl det enda då.
 
I
Om du går upp på taket och tittar ner i skorstenen, så ser du om det är mer än ett hål. Är det ett hål, ofta sotbemängt/svart, är det inget större tvivel om att det är rökröret. Finns det mer än ett sådant, är det andra till en öppen spis e.dyl. Finns det fler hål är möjligen köksfläktens imkanal ett av dem. Resten kan vara frånluftspiper, men det är sällsynt med sådana i äldre hus/skortstenar i villor.

Om pannan är tagen ur bruk, ingen annan eldstad finns, men ett hål utöver det, är det troligen en imkanal från köksfläkten. Den kan du troligen leda annan väg och därför ta bort skorstenen. Skulle det finnas fler hål i skorstenen, kan du oxå ta bort den. Då får du ordna frånluften på annat sätt i huset.

När du plockar ner den, så ha ett öga på när du kommer ner till första bjäklaget så att du inte har något upplag på eller i anslutning till skorstenen (vingar). I så fall får du först ta och lasta av och sen riva för att sätta dit en stödkonstruktion som ersätter upplaget.

Delen ovan taket kan du släppa ner på ett plankor som ligger på taket och leder rakt ner i containern. Delen under tak (på vind) kastar du upp på plankorna.

Delen inne i huset bör du vänta med tills du byggt ett 'tält' runt skorstenen. Gammal sot är oljigt och har en 7-särdeles förmåga att sprida sig i rummet, så att textilier blir förstörda. (Du kan ta byggplast och några bräder och häfta fast plast på med avstånd=rumshöjden och sen sätta upp en bräda mot tak och ha den andra under, där du sätter in en bräda mellan båda i spänn.)

Sen återstår att städa upp, bygga igen hålen i bjäklag och yttertak, samt köra bort det rivna till deponi.
____________________
Byggaren
 
J.A skrev:
En gång i tiden fanns det en oljepanna i huset, men nu för tiden sker uppvärmningen med fjärrvärme. Är murstocken på något sätt inblandad i ventilationen, och kan man då lösa ventilationen på annat sätt?
Ja, den har i allra högsta grad med ventilationen att göra. Har du självdra går all luft ut via den, köket och toa.
J.A skrev:
Är jag helt ute och cyklar, går den öht att ta bort?
Jag skulle inte ta bort den. Det är jättejobbigt och du kommer att vilja ha den senare för att myselda. Jag stoppade in en Keddy och värmer huset med den (myseldar). :D
 
Tack för era svar.

Imkanalen från köksfläkten gick tidigare via skorstenen, men nu vet jag att matoset leds ut på annat håll.

Då var det det där med ventilationen och självdraget (som det står att vi har i den tekniska beskrivningen (heter det så...?)). Men borde det inte gå att ventilera huset på något annat sätt...?

Nu har jag nyss pratat med vår blivande byggare och enligt honom så är det inte ett så himla stort projekt att riva en murstock. Ska dock komma ihåg att, om det blir av, be dem täcka för ordentligt *s*

Och myselda vill jag mer än gärna göra i framtiden, men inte på den platsen i huset. Skulle inte funka så bra att ställa en kamin just där, så det får bli någon annanstans med ett nytt rör.
 
Klar det går att ordna på annat sätt (allt går).

Just nu ser det förmodligen ut så här hemma hos dig?
1268.jpg

Det finns många som ventilerar köket i eget rör, lika så för wc (rakt upp genom taket).

När vi pratar för hela våningen som normalt går ut i öppna spisens kanal, antar jag att det bara är att att sätta dit en rör på en lämplig plats upp genom taket (enkelt beskrivet).
1269.jpg

Vad det gäller ventilationen generellt så ska du vara noga så att dimensionerna blir rätt. Detta för att du ska få rätt flöde genom huset (undertryck/övertryck).
 
Vill ni inte ha kamin eller öppenspis eller så då?
Men det går ju som sagt att bygga en ny skorsten någon annanstans i så fall också. Annars brukar ju kombination av trappa och mur kunna bli en bra och snygg lösning också. Det var väl dessutom ganska vanligt att göra så på 60-talet.
 
Ja, man kan göra om hur mycket som helst i ett hus så länge man är inte rädd för kostnader och har tålamod att bo på en byggplats :). Planera för nya ventilationskanaler med värmeåtervinning ur utluften så blir det en förbättring jämfört med nuvarande självdrag.
gaia
 
Den är ju en del av huset.
Fast det är klart, spelar det ingen roll vad det kostar och det är ok med bygge inomhus ett tag så är det bara att köra. :D

Men som sagt, jag skulle låta den vara kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.