Hej
Jag behöver planslipa ett antal lådor. Ytan som skall slipas är 250*350 mm stor.
Finns det bordsslipmaskiner som kan slipa en så pass stor yta eller hur skall man göra?
 
En sak man kan göra är att limma en massa slippapper på någon plan yta tex mdf ,spån eller något annat skiv matreal limma med vanligt vitlim.
skruva eller spänn fast skivan på arbetsbordet.
Sen tar du lådan och börjar att gnugga.

Mvh Pär H
 
Tanken har slagit mig men det är inte så kul att göra om man skall ha 30 lådor (i det första steget), två sidor på varje låda = 60 ytor.
Nej, en maskin skall det nog vara, frågan är bara vilken.
Det perfekta vore samma konstruktion som en rikthyvel men med slippapperstrumma i stället för stål. Finns en sådan maskin på marknaden över huvud taget?
 
Ett välutrustatt snickeri hade väll använt sin bredbandsputs givetvis. För de som inte ill hosta upp 100 300 tkr så finns valsputsmaskin för runt 7-8 tkr. Vill du komma ännu billigare undan finns det en typ av puts som funkar som en rikthyvel där kuttern är utbytt mot en slipvals, Hegner har en sådan. www.hegner.nu tror jag det är. Kan väll kanske funka men en vanlig hanhållen bandslip om det följer med en slipram så du kan ställe averknings djup.
 
Har du inte pengar, plats, lust etc att investera i en bredbandslip eller valsputs(samma princip?) kan du nog lika gärna använda handhållna slipmaskiner. Att försöka få lådan att bli jämnt slipad på en normal vertikalslip(heter den hos oss...) verkar svårt. (Slipbandet smalare än lådan.)
 
Föreslår att du kontaktar något snickeri och frågar om de har en bredbandsputs. Det är en sådan maskin du beskriver. Det är gjort på ett kick att slipa 60 ytor. Borde inte kosta så mycket heller.
 
Snickeri är ju bra, men jag vill inte använda mig av hantverkare (jag vill ju gärna få det gjort på denna sida sekelskiftet så snickeri är uteslutet...).
 
Ring tidigare nämnda snicker och fråga om du får använda deras bredbandsputs under deras raster mot en ersättning av ca 3-5 längder kaffebröd.
På så vis får du det gjort både billigt och snabbt, själv är som bekant bäste dräng. ;)
 
Att peta in så små bitar i en bredbandsputs är inte helt problemfritt... Lätt att de fastnar och blir fulslipade. Jag röstar fortfarande på handmaskinerna...

Är lådorna ihopsatta? (Ska varje del slipas, eller är det bara bottenbiten?...)
 
Redigerat:
Ja, i så fall återstår väl inget annat för dig än att du köper en egen bredbandsputs. Nu när du vet att det finns sådana maskiner. Här har du en:
http://www.blocket.se/vi/18697650.htm?ca=10_s
Släpa hem den med lastbil och kran, ring elverket och be dem säkra upp till 25 A och kör dina 60 sidor.
 
Pingler skrev:
Ja, i så fall återstår väl inget annat för dig än att du köper en egen bredbandsputs. Nu när du vet att det finns sådana maskiner. Här har du en:
[länk]
Släpa hem den med lastbil och kran, ring elverket och be dem säkra upp till 25 A och kör dina 60 sidor.
Denna ide har slagit mig, men jag har ju dessutom en fru hemma.....
Jag antar att jag får välja mellan en bredbandsputs som kan göra ytor fila och lena och en raspig tant.....
Annars skulle denna http://www.advmachinery.com/default.asp?pg=tws230a funka om den hade varit lite bredare.
Luna maskinen verkar även den klart intressant.
Kom gärna med fler tips!
 
En långbandsputs tror jag blir rätt (inte så liten och smidig, men jag slipper ju även att slipa innerdörrar med handhållen maskin, alltid en bra motivering för inköp...
 
Mikael_L
Jag har iofs för mig att 300 var minsta måttet att köra i bredbandsputsen. (eller var det 400....? :-/ )
Var mitt förslag att muta snickargubbarna på snickeriet med kaffebröd helt uteslutet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.