Ber om ursäkt om detta är fel tråd, hittade inget bättre.

Finns det nån standardtid för när stambyte sker? Vi bor i en tvåa som byggdes 76 och badrummet är riktigt risigt. Vore ju fint om man kunde få fixat gratis :)
 
Det är nog egentligen fel tråd. Här är det en viss typ av vård av vissa typer av byggnader det gäller som jag förstår det. Men frågan är ställd och ska besvaras.

Är det en hyresrätt? Eller bostadsrätt? Skiljer sig lite åt. Men -76 låter ganska nytt för stambyte i mina öron. Lättaste sättet att få reda på om det är nära förestående är förstås att ringa till värden eller föreningen och fråga hur planeringen ser ut.
 
Jaha ursäkta. Är nubie på det här. Det är en bostadsrätt. Innebär stambyte STAMbyte just, alltså förnya själva bygget, det jag tänker på är mer förnya - kakla, lägga klinkers och sånt för badrummet vi har är riktigt sunkigt och vi har en stor reva i väggen så känns inte som att jobbet gjordes jättebra för 32 år sen.
 
Badrum från 76 jag då kan det vara dax att fixa lite. Kolla dock med föreningen om de har några förstående arbeten på gång innnan du börjar, det är ju trista om stammarna ska bytas och de måste bryta upp väggarna i ditt nyrenoverade badrum. Det är alltid bra att kolla med styrelsen om det finns några speciella regler för renovering och du kan säkert få tips om hantverkare odyl oxo. Lycka till:)
 
Stambyte brukar såvitt jag vet betyda att de byter ut alla avloppstammar fastigheten. Det brukar ju resultera att badrummen måste så gott som rivas. Men är huset och avloppsrören från -76 så är de alldeles för nya för att bytas.
 
Min svägerska och henes sambo bor i ett hyreshus från 62, där kommer det snart ske ett stambyte. Nu är det lite i senaste laget vad jag har förstått, det borde ha gjorts för ettt par år sedan.

För deras del så funkar det så att dom får ett par olika val när det gäller kakel, badrumsporslinet får dom inte välja något. Vill dom ha något helt annat kakel få de införskaffa det själva, men det är ju ändå en överkomlig kostnad jämnför med arbetskostnaden, om man nu inte väljer alltför exlkusivt kakel förståss......
Tydligen så kommer dom dra de nya stammar brevid de gammla, så deras badrum blir något mindre...

Så det kan nog dröja ett par innan det händer något om ert hus är byggt 76, men som sagt kolla med föreningen vad de har för planer.

/Pierre
 
Redigerat:
Man kan inte säga att det finns någon standard, men de flesta stambyten sker med 30-60 års intervall. När stammar behöver bytas beror helt på konstruktion, material, användning, slitage etc.

Beroende på konstruktion och möjlighet kan stambytet även ske med hjälp av "lining" som innebär att man enkelt uttryckt trär in nya rör inuti de gamla. Då krävs inte lika stora ingrepp som vid ett "riktigt" stambyte.
 
Hej Martina_m! Bli inte för överraskad om stambytet (dvs avloppsstammen) inte är gratis. Föreningen kommer att ta igen kostnaden på ett eller annat sätt. Ett sätt är genom en engångsavgift, en annan genom hyreshöjning. En möjlighet finns dock att föreningen har god likviditet eller så stora reparationsfonder att den har råd att bekosta stambytet. Ta och hör dig för med föreningen om vilka planer som finns på stambyte så att ni inte renoverar badrummet och något år senare får det förstört på grund av ett stambyte.

Vissa saker kan ju göras ändå, porslinet, blandare och maskinparken mm kan man ju byta om man vill fräsha upp. Revan i väggen låter oroväckande, om den sitter illa till bör den undersökas eller åtgärdas omgående.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.