Intressant att se hur många som gnäller på vår regering som vill ge oss en skattelättnad för om- och tillbyggen. Man kan ju inte tänka på alla som redan har satt igång med sina byggen, det skulle ju inte vara hållbart. Någonstans måste man ju dra gränsen. Vore det inte på sin plats att man vore lite tacksam när de faktiskt inför något som gynnar oss som privatpersoner. Det är helt rätt i tiden och det kommer att vara många som nyttjar detta avdrag.
 
Gynnar det oss verkligen? Kommer det inte bli så att taxeringsvärdet ökar om nu storebror får reda på att vi installerat bergvärme eller renoverat badrummen och byggt ett nytt stort garage?

Om det nu är så bra som det verkar kommer ju varenda husägare öka på sina lån och bygga till / renovera vilket kommer kosta fruktansvärt mycket pengar för staten. Har svårt att tänka mig att de pengarna finns i nuläget, de pengarna måste hämtas in någonstans, varenda Svensson kommer väl knappast att behöva betala för våra tillbyggnader, det kommer nog bli vi själva. Eller?

Mvh Andreas
 
Själva poängen med ROTavdraget är att få folk i arbete. Ja, det kostar pengar i ena änden men staten drar in desto mer i den andra. Det finns pengar för det, oroa dig inte för det.

Höjt taxeringsvärde är väl ett väldigt litet pris att betala om du kan dra av 100000!!!
 
Den stora vinsten tror jag alla är överens om är att svartjobbet minskar.
 
-MH- skrev:
Den stora vinsten tror jag alla är överens om är att svartjobbet minskar.
Japp!

Hur går det med ursprungsfrågan? På vilket sätt tror ni att vi nybyggare kan utnyttja detta? Vi funderar t.ex på att vänta med övervåningen tills efter slutbesiktning och sedan ta in hantverkarna igen för att färdigställa den. Borde väl funka att dra av det?
 
Om vi nu antar att det inte gäller nybyggen. Då lär det ju bli väldigt många nybyggen som är lite lagom ofärdiga vid slutbesiktningen framöver, med lite lagom arbeten för ca 200 000 som återstår innan de kommit upp i den standard beställaren tänkt sig.
 
Jag skulle också tro att det inte gäller nybyggen rakt av, alltså när man beställer ett komplett hus som levereras av en hustillverkare. Men för oss som har tänkt att göra övervåningen själva, bygga en veranda OSV så kommer vi att kunna använda ROT avdraget.

Jag kan i alla fall inte se saken på ett annat sätt. Hela grejen går ju ut på att stimulera användandet av hantverkare och motverka svartjobb vilket är en lysande ide. Jag skulle vilja kalla införande av ROT avdraget för årets julklapp, det slår lätt en upplevelse, eller kan man köpa en upplevelse för de 100 000 som man kommer att spara.....

Måste också passa på att hylla riksbanken och dissa bankerna som inte sänker sin bolåneränta med 1,75 men sänker sparräntan med 1,75......
 
stefan77 skrev:
, eller kan man köpa en upplevelse för de 100 000 som man kommer att spara.....

.
Du kan 'bara' spara 50.000:- per år och ägare. :)
 
K
stefan77 skrev:
Jag skulle vilja kalla införande av ROT avdraget för årets julklapp, det slår lätt en upplevelse, eller kan man köpa en upplevelse för de 100 000 som man kommer att spara.....
Lite offtopic...
En upplevelse för runt 100 000 så skulle jag kunna tänka mig denna:

http://www.liveit.se/upplevelser/10040/?kat=3

men då ingår iofs inte flygresan till och från upplevelsen.
 
-MH- skrev:
Om du inte litar på regeringen har sagt, så kan du alltid vänta tills det är klubbat.
Litar NEJ... och minn renovering startar inte föränn April 2009. Först skall alla offerter komma in sedan skall det fixas annat boende.
 
Ja, då är ju saken löst för dig. Om du inte gillar regeringen, så kan du ju alltid tacka nej till ev. ROT-bidrag för att visa ditt missnöje. :)
 
Redigerat:
För VVS- och El arbeten är ROT-avdraget välkommet, med tanke att (Vi) "gör-det-självare" har tendens att pillra med sånt vi kanske inte bör göra själva. Till alla "Martin Timellare´s" förtret *blink*.
Skämt å sido - att få saker å ting gjord som det ska göras d.v.s fackmannamässigt är väl inte så dumt... :)
 
Om det ändå gick att ta in en rörböjare som bara tar betalt för arbetet vore det ju bra.
Först tar han 500 för bilen även om han bara har ett par km att åka. Sen vill han ju bara göra saker med eget material som han har ett pålägg på 200-300% på.
 
ktm250 skrev:
Lite offtopic...
En upplevelse för runt 100 000 så skulle jag kunna tänka mig denna:

[länk]

men då ingår iofs inte flygresan till och från upplevelsen.
97 lök för att få må illa? nja skulle inte tro det. Muckarflög i en sk60 för ganska exakt 16 år sen och det var en blandad upplevelse. Knappt 5G för en vanlig dödlig är faktiskt ganska mycket...
 
K
Dr.SiC skrev:
97 lök för att få må illa? nja skulle inte tro det. Muckarflög i en sk60 för ganska exakt 16 år sen och det var en blandad upplevelse. Knappt 5G för en vanlig dödlig är faktiskt ganska mycket...
Eftersom jag aldrig gjort lumpen så har jag ju inte haft den möjligheten, men om jag hade haft för mycket pengar över, som bara låg och skräpade, så skulle jag definitivt kunna tänka mig det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.