Håller på att bli tokig på det här området!

Ska försöka fatta mig så kort som möjligt men, varning; det kan bli svårt ;)

Vi köpte ett gammalt "ruckel" för ett par år sedan som hade stått obebott och förfallit i 15 år innan vi tog över. Allt som hade gjorts var en minimal gräsklippning runt själva huset och de övriga 3000 m2 var full av sly och ogräs.

Tomten är L-formad och vi hade en del dispyter med en del av de angränsade grannarna om den delen av tomten (4 grannar/hus) då de använde vår tomt som soptipp. Vi har röjt sly och buskar kapat ner träd och tagit det värsta ogräset eftersom hela tomten var ogenomtränglig och äntligen fått grannarnas respekt trots att vi är långt ifrån klara!

Men nu börjar tydligen problemen om igen. Nya grannar i ett av husen och de kom fram och presenterade sig i slutet av sommaren.

Frun i huset ville att vi skulle ta ner ett par gigantiska granar som stod för nära och vi svarade att det gick visst för sig men först i vår. Tid och pengar saknades.
Hon erbjöds sig att ta ner dem själv med hjälp av bekanta men gick sedan till andra i området och beklagade sig om kostanden och hade tänkte fakturera oss ändå.
Så vi tog ner träden själva ändå.

Hon svarade med att anmäla oss till kommunen för att vi inte tagit ner ogräs och brännnässlor i tid och det såg skräpigt ut. Och hon hade minsann sett en grävling på våran tomt och det var väl vårt ansvar att se till att hennes barn inte for illa när de lekte på på vår tomt?

Den här veckan har jag varit ute i tre dagar för att kånka stockar och ris, bränt hälften av högarna men var tvungen att åka iväg idag till läkaren.
När vi kommer tillbaka får vi reda på att de smitit ut på vår tomt med sina tre barn för att fota "skadorna" för en ny anmälan.

Hur gör man för att hantera dessa människor, hur får man de nöjda?
Och hur hanterar man det här juridiskt?
 
Jag skulle vänligt be damen göra de anmälningar hon tycker krävs för att få saken utredd.

Kommunen kan visst ha synpunkter på vanvård. Men om jag fattat saken rätt har ni från första stund tagit kämpatag för att städa, och ni planerar snarast slutföra återstående upprensning. Om damen inte tycker detta räcker skulle jag - i ditt ställe - föreslå henne att sätta upp ett (prydligt) staket. Erbjud henne delad kostnad.

Och sen var det detta med grävlingen och damens ungar. Jag har svårt att damen på allvar tror på det hon själv säger. Ni har inget som helst juridiskt - eller moraliskt - ansvar för vilda djurs "bestialiska framfart". Jag skulle försöka locka fram ett skratt genom att påpeka att jag inte ens försökt tämja grävlingen.

Eftersom tomterna håller normal villastorlek kan du hävda hemfridsbrott ifall damen låter sina barn leka på er tomt. Om hon tvivlar på den punkten kan du be henne själv kontakta polisen för att få klarhet i saken.

Uppträd korrekt och artigt! Undvik att förolämpa damen, hur hon själv än uppträder.
 
Jag har också brännässlor på min tomt o så vitt jag vet så får jag ha det. Det är skillnad om du har något som de verkligen kan skada sig på, men brännäslor o sly o allt vad du skrev - ingen fara. Precis som herr bäver sa - låt henne anmäla så mycket hon orkar
 
Rent formellt är ni tvungna att hålla fastigheten i rimligt vårdat skick även om ni precis tagit över den, men i praktiken är det förstås inget som helst problem om ni faktiskt kan visa att ni precis köpt och på allvar börjat ta itu med problemen.

Däremot har man inte någon "rätt" att i lugn och ro ta ~10 år på sig att renovera ett ruckel i tättbebyggt område!


 
Brännässlor behövs om man vill ha fjärilar på sin tomt :)
 
Fjärilar är ett försummat släkte. Att de gillar nässelblom visste jag inte. Men lavendel attraherar MÄNGDER av citronfjärilar! Rosenstav lockar kålfjäril. Fråga mig inte varför.

Påtal om denna parentes, alltså.
 
En SÅ galen granne är det nog bara att ignorera, bry er inte. och jag skulle definivt prioritera ner städningen av just den delen av tomten.

Hon har inte en chans med sin anmälan, dom kommer bara att skaka på huvudet på kommunen. I värsta fall blir ni kanske anmodade att svara på hennes inlaga.
 
Tack för era svar!

Igår var rann bägaren helt enkelt över... Alla turer och svängar med denna fröken under hösten har tagit lite på tålamodet.
Jag har försökt att vara tillmötesgående och medgörlig för att inte stöta mig.
Varit ärlig om vad vi kan göra och vad som får vänta tills i vår och som tack för en extra kraftansträngning till röjning nu en vecka innan jul får jag höra att de passat på för ytterligare en anmälan. :(

Visst kan vi säkert ha gjort mer under de år vi bott i huset men ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig. Men numera finns det faktiskt gräsmatta runt i huset, förr kunde man inte går runt alls. Huset är beboligt och alla fyra vattenskador är fixade.  

De andra i området har kommit upp och tackat för att vi gör det vi gör!
Avloppen brast (draget i källarens betong golv) för ett par veckor sedan och vi hade grävare och alla andra grannar slöt upp för att hjälpa till, helt plötsligt hade vi folk, maskiner och hjälpmedel över hela gården här. Kändes så bra att få den uppbackningen och uppskattningen av de andra.
Hon stod och tittade på, väntar tills jag hinner med att påbörja röjningen igen och ställer till det igen som "hjälp". Blir så trött!

Jag funderar på om det är någon ide att gå ner och prata med henne eller om jag bara ska vänta in miljökontoret, men vilket som; tack alla ni!
 
En sådan granne lönar det sig knappast att prata med, man blir bara upprörd.

Däremot så kanske det kan vara bra att se till att få bemöta anmälan hos miljökontoret.

Det kan kanske vara en tanke att (försiktigt) försöka få någon annan granne att prata henne tillrätta. Om du har någon som både du och hon har bra kontsakt med. Risken är ju att den 3e parten helst inte vill ha med er tvist att göra, vara neutral.
 
Jag instämmer i att det säkert ingen nytta gör att försöka tala med granndamen. En anmälan till hälsovårdskontoret föranleder givetvis aldrig åtgärd innan den anmälde fått tillfälle att yttra sig.

På varje svenskt hälsovårdskontor finns en lista över ett antal "värstingtomter". Där hyser ägarna bilvrak och vanvårdad tamboskap, berg av begagnade dagstidningar och möglig ved, hembränningsapparater och illa skötta komposter, nedgrävda kadaver och mera sådant. Till mönstret hör att "värstingen" själv misshandlar och kränker sina grannar och sätter upp jättelika antenner för att "skydda sig mot myndigheternas avlyssning"...

Utan veta mer än vad Ceja redan sagt kan jag omedelbart säga att hennes "fall" inte är i närheten av "problem". Hon kan lugnt invänta ett eventuellt rutinbrev från hälsovården. Då - och först då - ska hon förklara sin inställning i sak och efterhöra myndighetens "råd och anvisningar".
 
:(     Jag har själv problem med grannar och deras anmälningar till Kommunens olika avdelningar. Vad gäller mitt bygglov har de gått till Länsstyrelsen för att överklaga de bygglov jag fått av Kommunen och jag har fått "försvara mig" till dem. Har inget hört sedan dess, cirka 4 månader.

Jag bor i Värmdö och har därför haft kontakt med de "medlare" som Värmdö införde under år 2006. Dessa utttalade sig i TV-nyheterna igår, där det också meddelades att många kommuner tänker införa sådana tjänster hos sig. Ibland hjälper det med denna kontakt.... ibland inte!   :cool:

Kanske kommer det att finnas en sådan i er kommun också !

Jag har också hänvisat till mina grannar, som blivit förhörda per telefon av polisen, men det är ju så att många inte vill dras in i en grannfejd.
Hoppas ni har fotat och skrivit lite dagbok om era rensningar mm, ifall ni ombeds svara på deras anmälningar.    ::)

Lycka till och låt dem inte förstöra er hemfrid  (se min devis nederst)

Helena med
Sverigestugan
 
Äsch, jobbiga grannar kommer det alltid att finnas tuvärr?
Själv köpte jag ett hus som stått tomt i 35 år, givetvis med massor av ogräs, brännässlor, förfallna staket etc och massor med träd, och nu pratar vi inte om små träd! Och för att inte prata om huset: 250 år "gammalt" ruckel tycker vissa som inte vet bättre? En del grannar klagade på det ena och det andra, typ man måste ta bort ogräs, annars får grannen över det på sin tomt. Fullt förståeligt. Men! Man undrar ju hur dom stått ut i 35 år innan jag kom? När man köper ett hus/ tomt som stått så passa länge, klart man prioriterar t ex läckande rör/ tak etc? Så SKIT i grannen just nu, låt henne göra det hon anser vara lämpligt, och gör det du anser vara det. Allting har sin tid. Även att göra snyggt på tomten..Men det tar tid att renovera ett gammalt hus, tack och lov har mina grannar insett det, var mest problem i början. PS; är inne på mitt 4:e år och har fortfarande inte fångat grävlingen vissa grannar misstänker finns! ds
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.