Vi börjar närma oss kontraktskrivning på ett Trivselhus i 2-plan och 225kvm med liggande panel.
En sak som jag funderar lite över är posten "montering" av huset som ligger på 683.000:- vilken vi tycker känns hög.
Då de erbjuder delad entrepenad finns det möjlighet att upphandla detta själv men trivselhus säger att de då inte tar något ansvar längre och de talar hela tiden om för oss att det har "stans bästa hantverkare".
Visst, de är väldigt duktiga då vi sett visningshus i trakten men det finns det andra som är också.

Det vore jätteintressant att höra om någon har erfarenheter av detta och som kanske skött montering och kanske andra saker som målning, tapetsering, kakel, klinker mm. själva.

Tack på förhand!
 
Hade jag vetat hur kåkarna monteras, och hur mycket som ska göras på plats jag kunnat svara lite säkrare, men så himla dyrt var det nog inte, om det blir nyckelfärdigt.

Det tar antagligen längre tid och kan bli lite extra problem om man väljer ett eget lag , som inte är van med just den tillverkaren,

Jag monterar andra märken, och ser vilken misär som kan uppstå när ett nytt lag börjar,
hur duktiga de än är, då det ofta är ganska tajt kalkyl, som bygger på att man kan husen..

Och naturligtvis har dom de "bästa på trakten" det har alla hustillverkare,
Vilket dom ofta kan ha , ibland inte....
 
Tycker inte 683 tusen låter hiskeligt mycket, det är mycket mindre än för vårt hus. Det beror ju naturligtvis på vad det är för hus och vilken standard man ska ha.

Det är ju däremot definitivt en god idé att kolla upp entreprenören i fråga och kanske jämföra med alternativen. Nu säger du ju att de verkar vara duktiga och det är faktiskt värt mycket; min uppfattning är att entreprenörens kunnande och engagemang är viktigare för slutresultatet än vilken hustillverkare du har valt. Ett närliggande exempel är min granne. De har, precis som vi, ett trivslehus som byggdes samtidigt som vårt, dock av en annan entreprenör. De hade 129 anmärkningar i slutbesiktningen och trots att de flesta nu är åtgärade så gör detaljkvalitén på arbetet att huset ger ett billigt intryck. Felgerade lister, sneda dörrfoder, ojämna golv etc och det är bara ytan.. man börjar ju undra hur noggranna de har varit med det som inte syns när det som syns ser för taskigt ut.

Angående att göra detaljarbete själv: Jag skulle hellre spara pengar genom att göra underarbete själv, målning etc är det som syns och det är där hantverkarens erfarenhet verkligen kan betala sig.
 
Tack för svar "Mäster" och BobbyEwing"!

Vi kommer att ta in ett förslag från en annnan byggfirma som har ett gott renommé i branschen men kommer inte vara "dumsnåla" ifall det skiljer lite pengar i slutändan.
Vi ska trots allt bo i huset väldigt lång tid. Kanske resten av våra liv. Vi får se var det landar till slut. Och när... :)
 
rud skrev:
Då de erbjuder delad entrepenad finns det möjlighet att upphandla detta själv men trivselhus säger att de då inte tar något ansvar längre och de talar hela tiden om för oss att det har "stans bästa hantverkare".
Se upp! Om de är delad entreprenad är det inte alls säkert att Trivselhus tar något som helst ansvar om det blir problem under bygget! Om nu säljaren trots allt hävdar detta, begär att få det skriftligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.