Hej,
Vi har ett nästan oanvänt bastuaggregat från Tylö Sport. Men halva verkar inte fungera. Det finns fyra "värmeslingor" på varje sida men bara två av dem blir röda och varma. Vad kan det bero på?
/Emma
 
Har det fungerat tidigare? Omsvar Ja kolla säkringarna, om svar Nej kolla också säkringar men också om någon fas inte är ansluten riktigt.
 
... en dum fråga. Vart sitter säkringarna? Kan jag byta dem själv? Är det säkringarna i aggregatet eller säkringarna i elskåpet (för de funkar).
 
Det finns överhettningsskydd som oftast måste återställas manuellt. Kolla i bruksen om du har den kvar annar kanske de finns att ladda ner hos Tylö?
 
Om överhettningsskyddet slagit in borde väl alla slingor vara döda?
 
Du gav inget svar på om det fungerat felfritt tidigare, för jag lutar nog ändå åt att de är en fas som saknas. Har ni kopplat in det själva?
 
Blir bastun varm ändå?

Reagerade själv ,när jag satt och bastade för ett tag sedan, att mitt aggregat bara körde 1 av 3 slingor. Kollade säkringarna som var hela. Det tog ett tag innan jag hittade "felet". När temperaturen har kommit upp i bastun så stängde termostaten av slingorna i flera steg. Eftersom jag klev in i bastun när den var varm så var det alltså bara sista slingan som kördes för att upprätthålla värmen.

Det var alltså inget fel utan ett rent hjärnsläpp. :surprised: Heller inget som jag själv hade reagerat på under de 13 åren som jag bott i kåken och nyttjat bastun.
 
Intressant det it-snubben skriver; snabbkollade på Tylö och de "vanliga Tylö" aggregaten verkar ha en funktion som;
"Låg energiförbrukning
Delad effekt är ett mångårigt Tylö-patent som innebär att aggregatet med automatik går över i sparläge när önskad badtemperatur
har uppnåtts – och bibehåller denna nivå under hela badet"
Vet ej vad det innebär men kan det vara så att man då bara kör en slinga?
 
Hej Du...
Först av allt. Är det rätt kopplat? Är det 230V framdraget?Har ni kopplat själva?inte bra i så fall,inga garantier gäller om ingen är certad. Finns spar funktionen?Säkringarna? Det kan vara värmeslingorna som gått åt helsike, men dom finns som reservdelar. Ett vanligt fel folk gör är att dom fuskar med att tvätta stenarna innan dom läggs i. Får du stendamm på slingorna, inte bra. Samt att man ofta är lite för brutal när man lägger i sten. Kan skada slingorna.
 
Förtydligande:kolla så det inte är 230V framdraget när det förmodligen skall vara 380V Men själva nyckeln till frågan är om agget alltid varit så eller om det har fungerat ok tidigare
 
Tror Emma redan fått svaret några rader upp. Vissa av slingorna slås av automatiskt när aggregatet nått rätt temperatur. Är man osäker så kan man ju kolla att allt går när man startar aggregatet.
 
Tack för alla tips! Men vart ställer man in önskad temperatur? Vi har på max men jag blir mest rastlös av att basta för det blir och har aldrig blivit mer än 60-70 grader.

Vi har inte installerat det själva utan det gjorde en elektriker för drygt ett år sen, men sen har vi inte satt in bänkarna förrän för ett tag sen så vi testade den aldrig fullt ut när han fortfarande var kvar.
 
Hmm kastar ni inte vatten på stenarna då? 60-70 grader varmt inne i bastun och ånga borde kännas rätt varmt? I vår bastu brukar termometern komma upp i ca 55 innan man är helt röd och det svider ordentligt hehe.
 
Jo, vi kastar vatten och grejar. Men det blir liksom inte tillräckligt varmt, inte som det blir i andra bastus. Och eftersom halva aggregatet inte verkar bli varmt verkar det ju finnas mer krut att hämta i det.
 
Går alla slingor när ni startar aggregatet? Om nej så måste något vara fel, typ en säkring eller ett överhettningsskydd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.