Innan hantverkare anlitas kan det vara bra att gå in på skatteverkets hemsida och läsa på villkoren för att få skattereduktionen. Finns utförlig information (mer fyllig än avsnittet om rot-avdrag) vad gäller hushållsnära tjänster. Samma villkor gäller för detta avdrag.

Ex krävs F-skattsedel, tydligt specificerad arbetskostnad, företaget får ej ägas av närstående m.m.

Nån tidigare i tråden tänkte använda reduktionen vid nybyggnation. renovering om- och tillbyggnad. Dvs skriv avtal om nybyggnation och särskilt avtal med något senare debitering för ex. garage, förråd, solpaneler o.d. - annars går du troligen miste om avdraget.
 
Heitman - det är inget bidrag du söker utan du gör en reduktion av skatten på samma sätt som du får reduktion med 30 procent för ränteutgifter. Någon pott kan inte ta slut. Det är bara skatteintäkterna till staten som minskar. Blir det för dyrt justeras det väl till 2010
 
En annan grej att betänka är att skattereduktioner sker kalenderår.

Anlitas hantverkare som utför arbete nu i december och fakturerar arbete som utförs nu får du avdrag med max 50tkr per person i år och kan använda hela reduktionen nästa år igen.
 
Men skulle inte perioden 8/12 - 31/12 räknas med i nästa års reduktionsperiod?
 
December räknas in i 2009 enligt förslaget. Att försöka hitta hantverkare sista veckorna för att stressa fram något hade skapat totalkaos och en väldig massa fakturering av ogjorda jobb.

I förslaget ingår dock att företaget som utför arbetet ska få ägas av närstående. Det kan till och med vara ens eget företag som utför arbete på mitt hus. Enligt förslaget.

Jag tror inte att politikerna verkligen vill backa från förslaget, men det finns risk för en del modifieringar. Skall man t.ex. få upp till 100.000kr i skattereduktion för att man anlägger en stor pool? Är poolskötarens jobb sedan avdragsgillt om man inte kom upp i 100.000kr i reduktion för anläggandet? Och kan man renovera sin villa på franska rivieran och låta svenska staten betala 100.000kr i skattereduktion för det? Media kommer att jaga politikerna när de läst på vad lagförslaget innebär. Därför kan det bli en del ändringar, som t.ex. om närstående bolag, omfattningen och definitionen på jobb och det ligger väl rätt nära till hands att det kan bli fler saker som kommer att omfattas av dessa avdrag. Bilreparationer är något som nämnts i debatten.
 
jonasdalen skrev:
Hej,

Nu har regeringen lanserat sin paket om bla införande av ROT-avdrag. Är det någon här som vet om det bara gäller för att renovera sitt befintliga boende eller om man även kan göra avdrag för att bygga nytt hus? Avdraget handlar ju om att stimulera byggsektorn, så varför skulle det inte även gälla för nybyggnation?

/Jonas
Någon som vet???? (tror sig veta?)
 
Senast vi hade ROT-avdrag (2004?) gällde det inte för nybyggnad - och anledningen att man kan återinföra det så snabbt är just för att det bara är att ta fram de gamla reglerna.

Tjejen på Skatteverket som jag pratade med sade precis så, att de bara tar fram de gamla reglerna och tolkningarna.

Sen kan det ju förstås alltid ske justeringar efterhand. Men som hon sa, "Det heter ju ROT, inte ROTN"...
 
Kutte Heitmann skrev:
Jaha då skall man gå och undra om det blir något.
Om du inte litar på regeringen har sagt, så kan du alltid vänta tills det är klubbat.
 
Hej!
Är det någon som vet hur stor andel sambon måste äga för att man ska kunna få "två" reduktioner à 50 000:-? Kan man sälja över någon liten procent till honom bara? Står som ensam ägare på vårt hus...
MVH//Malin
 
Om man är två som äger huset och ska renovera badrum för 200 000kr.
Där arbetskostnad blir 100 Kkr och materialet 100 Kkr, så kommer man alltså få göra avdrag för
arbetskostnaden 100 Kkr (50 Kkr + 50Kkr).
I dag betalar man firman (som har F-skatt) 200 000 kr och gör avdrag i deklarationen
för arbetskostnaden (som är specificerad) om 100 Kkr.

Efter 2009 07 01 skulle samma situation innebära att man betalar hantverkaren 100 Kkr
och sedan får hantverkaren begära 100 Kkr från staten.

Någon som känner till om bergvärme berättigar till avdrag?
Känns inte som någon reparation, om- eller nybyggnad däremot som en energisparande åtgärd
om "dom" inte med det menar isolering, fönster mm.
Hittade detta som ändock talar för att avdrag för bergvämre skulle berättiga till avdrag, även om jag kan känna att uttalandet kommer lite väl tidigt.
http://bors.www.dn.se/dn/site/news/...rn:newsml:six.se:20081205:DIR-BN_1754124291:1)))
 
loffes skrev:
Om man är två som äger huset och ska renovera badrum för 200 000kr.
Där arbetskostnad blir 100 Kkr och materialet 100 Kkr, så kommer man alltså få göra avdrag för
arbetskostnaden 100 Kkr (50 Kkr + 50Kkr).
Nej, du får inget avdrag, ni får en reduktion på totalt 50 kkr, dvs ni får 50 kkr mindre skatt att betala.

Så länge arbetskostnaden mindre eller lika med 100 kkr spelar det ingen roll om man är en eller två som äger huset.
 
Gäller ROT-avdraget markarbete som läggning av marksten, gräsmatta etc ? Dvs om man bygger nytt nu under vintern och lägger marksten till sommaren går det att utnyttja avdraget ?
 
fifo115 skrev:
Gäller ROT-avdraget markarbete som läggning av marksten, gräsmatta etc ? Dvs om man bygger nytt nu under vintern och lägger marksten till sommaren går det att utnyttja avdraget ?
Mycket interessant fråga. Är själv mycket nyfiken på svaret då jag planerar lägga marksten till sommaren.
 
Henrik_N skrev:
Mycket interessant fråga. Är själv mycket nyfiken på svaret då jag planerar lägga marksten till sommaren.
Ja, det hade varit mycket intressant. Velar mellan asfalt och plattor och om man skulle kunna få avdrag för plattsättning skulle jag definitivt leja någon för detta. Asfaltering brukar man ju få ett totalpris per kvm och därmed går inte arbetskostnaden att särskilja.
 
Attans, nu måste man säga upp städhjälpen för det blev genast dubbelt så dyrt med tanke på att mitt tak/takkupe projekt troligtvis kommer gå över taken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.