Nån som vet om det går att använda Telias vood 322 för ett "extra" tfnnummer, dvs ett gratisabonnemang typ Orbtalk? Kan det vara så att den är låst till Telia? Går det att konfigurera så den släpper igenom ett sånt abonnemang?

Kjell G
 
Telia kör vad jag vet sin egen version av programvara i den burken och den har en hel del hyss för sig. Jag försökte i tre månader att få den att fungera tillsammans med vår fasta telia prolineanslutning innan jag gav upp. Dvs telias egna produkter funkar inte ihop. Helt hopplöst att få någon hjälp också då det är två olika 'produkter'... det är som maffian ...ingen vet nåt...
 
Problemet är väl att IP-telefoniboxen sitter ju i ADSL-modemet, som har egen styrmjukvara.
 
GoForIt skrev:
Problemet är väl att IP-telefoniboxen sitter ju i ADSL-modemet, som har egen styrmjukvara.
Va? :confused: Vood322 är en dedicerad IP-telefonburk som ansluts till en router eller dylikt.
 
pefo skrev:
Va? :confused: Vood322 är en dedicerad IP-telefonburk som ansluts till en router eller dylikt.
Det är i alla fall samma box, Tiligin Vood322, som används av Telia till deras Bredbandstelefoni via ADSL. Och den sitter ansluten i modemets tredje port.
 
OK, du menar så. Det första man ska göra med IP-telefonburken är att ladda ner telias egen programvara och det funkade för oss. Men sedan var det stopp. Så det är säkert så att ADSL-burken micklar med nånting för att det ska fungera med deras specialprotokoll.
 
Jag har fiber, ingen ADSL-burk mao, däremot ett Zyxelmodem efter accesspunkten(eller förresten kanske det är samma sak?). Nån särskild programvara tror jag inte jag laddat ner, om det nu inte sker automatiskt vid uppstart av abonnemanget.

Just nu ringer jag med headset genom datorn men vill kunna koppla vanlig analog telefon via nätverksuttag (ett gratisnummer). Då behöver jag en ATA, men eftersom vood 322 är just en ATA så tänkte jag använda den. Den har ju två linjer varav den ena är mitt IP/hemnummer. Kommer voodburken att nobba min extralinje?

Kjell G
 
Spontant så tror jag ju att alla boxar du har från Telia är "låsta" för deras tjänster (med egen styrmjukvara).
 
Japp, telia låser ATA-adaptern. Och det är tji att få ut lösenordet för att kunna programmera den. Går ju troligen att factory reset:a den men då fungerar den inte mot Telias IP-telefoni längre.

Framför allt p.g.a. sådana fasoner som jag dumpade Telias IP-telefoni (har också fiber) då jag ville sätta upp en Asterisk-växel hemma. Att jag sedan även fick ner priset ordentligt var bara en bonus. :)
 
Nja, det är nog så att Telias IP-telefoni lösning riktar sig mot den stora marknad som endast vill ha ett telefoniabonnemang som ersätter den tidigare "koppartelefonin" och då enkelt kunna supportera sina kunder. De som själva vill konfigurera sina adaptrar är nog inte deras målgrupp ;)
 
Inte deras målgrupp är med säkerhet en korrekt bedömning. Telias support klarar inte av att lösa problem utan läser bara innantill i installationsanvisningen. När det blir riktiga problem så står man helt handfallna och som kund skickas man bara runt tills man ruttnar på dem.
 
Fast att dom låser boxarna är ju precis som mobiltelefonerna. Dom är ju inte precis ensamma om detta heller. (Själv har jag fiber och en Siemens 675ip med Digisip, så jag vet inte mer om Telia än så)
Sedan tror jag att det är helt rätt som ni säger, att folk i allmänhet inte är intresserade av att trassla med något så basalt som en telefon. Kanske är det därför rätt av operatörer som Telia att helt enkelt strunta i den marknaden.
Själv använder jag telefonen så lite att jag irriterade mig på månadskostnaden, som var mångt större än ringsumman. Nu mår jag bättre... ;-)
 
Att IP-telefon boxar låses är nog inte enbart att låsa kunden till en operatör som med mobilen. Skulle tro att det är för att konfigurationen är utprovad tillsamman med andra delar av telefonilösningen och att då leverera till en massmarknad som oss privarpersoner går inte hantera om alla kan ändra konfigurationen i boxen. Sådana här lösningar brukar vara så standardiserade att all konfigurering och firmware uppdatring bara trycks ut i stora mängder med automatik. Och då blir det lite som "pefo" skriver att kundsupporten inte har en aning om hur det är konfigurerad (kan inte ens se konfigurationen) och man kör vissa frågor och tester utifrån ett standardformulär. Som jämförelse kan du ta det traditionella telefonjacket som hade få fysiska kopplingsmöjligheter och där vi själva kopplade utan koll på vad som gjordes, hur många trådar här inne har inte behandlat ADSL/Telefonistörningar och dess problem.
 
Man skall nog vara glad om man får en helt låst box.

I USA har jag ett IP-baserat PBX-system med Cisco telefoner och en Edgewater EdgeMArc router/shaper. Allt fullkomligt generellt programmerbart med myriader inställningsmöjligheter. Leverantören gjorde MÅNGA besök innan allt fungerade, och det händer fortfarande skumma saker emellanåt.

Dock är det helt suveränt att kunna styra hela PBX-systemet från Sverige via internet. Det finns formligen hundratals användbara funktioner.

http://www.gphone.com/Hosted-PBX/Hosted-PBX.aspx
 
AndersS skrev:
Att IP-telefon boxar låses är nog inte enbart att låsa kunden till en operatör som med mobilen. Skulle tro att det är för att konfigurationen är utprovad tillsamman med andra delar av telefonilösningen och att då leverera till en massmarknad som oss privarpersoner går inte hantera om alla kan ändra konfigurationen i boxen. Sådana här lösningar brukar vara så standardiserade att all konfigurering och firmware uppdatring bara trycks ut i stora mängder med automatik. Och då blir det lite som "pefo" skriver att kundsupporten inte har en aning om hur det är konfigurerad (kan inte ens se konfigurationen) och man kör vissa frågor och tester utifrån ett standardformulär. Som jämförelse kan du ta det traditionella telefonjacket som hade få fysiska kopplingsmöjligheter och där vi själva kopplade utan koll på vad som gjordes, hur många trådar här inne har inte behandlat ADSL/Telefonistörningar och dess problem.
Hm, vilket var ungefär vad jag tyckte jag skrev, fast från ett annat perspektiv. Men man kan väl tillägga att det går att göra det hela enkelt om man bara är intresserad av det, fast det incitamentet finns inte för ISP:er, med sina trippel play drömmar, men det finns (incitamentet alltså) av oberoende leverantörer som Digisip. Fast dom är å andra sidan så mycket mindre än dom stora drakarna, så dom inte har det lätt att supporta alla olika utrustningar av den anledningen. Sen är det ju en mognadsfråga &så, telefonernas inställningar kan ju förenklas, och det sker för varje ny generation, även om de jag testat fortfarande är onödigt trassliga. Känns lite bakvänt att tex Siemens ska lägga in leverantörer i sin telefon, naturligtvis kommer inte nya/mindre leverantörer med i den listan supersnabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.