Tydligen ska man stänga ventilerna på vintern. Då ska de isf vara öppna på sommaren. Innebär det att de ska vara halvöppna på våren och hösten?
 
MathiasS skrev:
För att luften som ventileras in är så fuktig.
Precis, men om det är god ventilation så borde den inte stanna kvar, lr?

Jag kan tänka mig rad saker som bidrar till allt skit i taket på vinden.
  1. Nu ska vi borra för att det ska bli billigare att värma huset (i stället för att elda och det är varmt i skorsten)
  2. Massor med isolering - för att inte "frysa" så vi inte behöver utnyttja bergvermen för fullt
  3. Tätskikt till vinden för att inte fukten sa vandra
( Att elda med ved värmer inte bara en gång :)
  1. Fällning
  2. Kapning och klyvning
  3. Stapling
Delar man sedan upp arbetet på några dagar så är man varm hela tiden). :D

Husen är väl byggda på ett specielt sätt för ett syfte. Är tanken att uppvärmningen ska vara med ved eller olja (varmt i skortenen) så konstruerade man ventilationen där efter. Lika så med isolering. Vill man byta värmesystem så för man göra lite andra saker också. :D

Var det bättre förr?
 
zupermac skrev:
Precis, men om det är god ventilation så borde den inte stanna kvar, lr?
Hmm.... Om luften du ventilerar IN på vinden är ohälsosamt fuktig, hur ska det då bli bättre av att du ventilerar MER? Det går ju inte att bara ventilera UT luft. Ny kommer ju in samtidigt och om den är fuktigare än luften som redan är på vinden så blir det ju inte bättre.

Nr 1 och 2 håller jag med om. Det var inte bättre förr.
 
Vi har också problem på vår kallvind. Fick rådet för ett par år sedan att ta upp fler ventiler på gavlarna, men efter detta blev det inte bättre. Jag har mina funderingar, med den fuktiga luft vi har ute ca 95% RF, kan det inte vara bra med för många ventiler och sedan ha nät vid takfoten, det måste komma in alldeles för mycket fuktig luft som stannar kvar på vinden? Vi vore också tacksamma för råd vad man skall göra.
 
Vad man ska göra? Man ska bygga rätt från början. Det verkar tyvärr som 95% av husen i Sverige är felbyggda med kallvind. De klarar i alla fall inte vårt klimat. Kallvind -> fuktvind -> mögelvind.

Man lär sig mycket som husägare. Nästa kåk ska ha klimatvind så man slipper bagglet på vinden.
 
Consensus skrev:
Vad man ska göra? Man ska bygga rätt från början. Det verkar tyvärr som 95% av husen i Sverige är felbyggda med kallvind. De klarar i alla fall inte vårt klimat. Kallvind -> fuktvind -> mögelvind.

Man lär sig mycket som husägare. Nästa kåk ska ha klimatvind så man slipper bagglet på vinden.
Om jag någongång bygger ett nytt hus skulle jag vilja att det byggdes med isoleringen UTANFÖR takets råspont, direkt undet takpannorna. Vips så är problemet borta.
 
MathiasS skrev:
Hmm.... Om luften du ventilerar IN på vinden är ohälsosamt fuktig, hur ska det då bli bättre av att du ventilerar MER? Det går ju inte att bara ventilera UT luft. Ny kommer ju in samtidigt och om den är fuktigare än luften som redan är på vinden så
blir det ju inte bättre.
Jag tänker att det blir drag ifrån luftspalten i takfoten upp mot gangsterkepsarna vid nocken. Fast det är klart, isolerar vi som f-n blir det lika kallt på vinden som utanför huset och då blir det svårt att få den att vandra upp/ut.
 
zupermac skrev:
Jag tänker att det blir drag ifrån luftspalten i takfoten upp mot gangsterkepsarna vid nocken. Fast det är klart, isolerar vi som f-n blir det lika kallt på vinden som utanför huset och då blir det svårt att få den att vandra upp/ut.
det är små temperaturskiftningar som gör att fukten stannar kvar. Kylls hela vinden på natten och det släps in fuktigare luft på morgonen så kan det hända att en del kondenserar på dom kallare ytor. Det rinner ingen kondens som på fönsterrutor men träytan blir något fuktigare ändå. Blir det inte mycket varmare på dagen så stannar en del fukt kvar och det räcker tydligen att det blir till grågrund för mögel. Hos oss är det mest synligt vid takfoten där den kalla fuktiga uteluften kommer in. Luftströmmen skapar en undertryck på vinden som får luften att röra sej uppåt. På sommaren är luften varmare dagtid och luftar ut den fukt som fastnat innan men på vintern är det ingen stor chans att det kan luftas ut lika effektivt. Det kan bli långa perioder med dåliga fuktförhållanden på en kallvind. Luftas det mycket så kylls vinden också och det värme som kommer från bostaden genom isolering räcker inte att värma och vädra ut fukten . Det blir onödigt stora luftmängder som passerar vinden till mer skada än nytta. Något långsammare luftväxling bör inte skada :). Man får kanske mera hjälp att torka med värmen från bostaden trots att det är minimalt när isoleringen är tjock. Det är så jag tolkar detta ... och täpper till dom flästa ventiler på min kallvind för att se vad kommer att hända... Vår isolering är inte så tjock , moderat isolerat betonggolv, och vi värmer skorstenen en gång per dygn så jag kan inte hitta annan ursäkt till mögel än alltför häftig ventilation.
gaia
 
Jag fick rätt stora fuktproblem på vinden efter en ombyggnad. Jag öppnade för nockventiler, och efter en vecka var problemen ännu större, råsponten var så blöt så det kändes som den legat under vatten och vatten droppar kondenserade på spikar som stack igenom taket. Jag köpte Trygghetsvakten vind (utan värmekabel) och bara ett par dagar efter installationen var det torrt. Då hade jag även fixat till ventilationen i huset som antagligen var det grundläggande problemet.
Jag mätte fuktkvoten i råsponten med en (billig) mätare och den sjönk från 30-40% till under 15%. Ingen riktig mätmetod givetvis men en indikation.
Jag tycker Trygghetsvakten verkar vara en utmärkt produkt. Ventotech verkar vara ungefär samma sak fast med ett motorstyrt spjäll dessutom, Trygghetsvakten har bara en enkel backventil. Enda nackdeleen är väl att den låter lite, står man på utsidan av huset kan man höra ljudet från ventilen när den går för fullt.
 
Bifogar en länk med nyttig läsning nedan. Intressanta jämförelser mellan olika vindkonstruktioner som kan hjälpa till att ta rätt beslut om man har fuktproblem på vinden / funderar på att tilläggsisolera där.

http://www.lfs-web.se/vind fukt.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.