Jag vänder mig till expertisen och hoppas på att någon vet värdet på absolut kvistrent virke.

Jag har 1000 lm 21x120 som det inte finns tillstymmelse till kvist i. Vad kan man ta betalt för sånt? Vägrar att använda sånt till ytterpanel. Sågad yta. Inget bonnsågat.

Tacksam om någon vet vad detta betingar!
 
Furu? Gran? Teak?...
 
Men så korkat....Furu!

Förlåt att jag glömde!
 
Ring till Bröderna Holm och fråga vad det skulle kosta om de hade det, men då får man sen ta med i beräkningen att det virket är torkat och tänka på det. Vilken prisskillnad det gör vet jag inte, men ska man göra möbler så är det ju rätt viktigt att veta om det är klart för användning nu eller om ett år osv.
 
Tack för svaret Handyman!

Jag är tydligen en förmögen man...:) Svaret jag fick var att "Får jag det skapligt billigt så är priset 28-30 kr m + moms"

Otorkat.

Nu ska jag ut o räkna efter HUR förmögen jag är...:):)
 
Kvaliteten beror ju även på hur tätvuxet virket är och hur det är sågat. Är det sågat ur en större stock så att man fått ut hela bredden med stående årsringar är det givetvis mycket attraktivare till snickeriarbeten än om det är från små träd så att kärnan är med i mitten.

Fin snickerifuru har jag för mig brukar kosta lite drygt 5000 kr per kubikmeter torkad.
 
Jag köpte 2,45 m3 kärnvirke (2" x 5") i listkvalité (kvistfritt). Betalade nästan 10000:- inkl frakt på 20 km. Längderna varierade mellan 3,2 - 4,8 m.
Vet inte vad det blir för lm pris.
Fukthalten var 18%.
 
Vad fick du för virket? Borde bli ca 35.000:- enligt min beräkning!
 
djang skrev:
Vad fick du för virket? Borde bli ca 35.000:- enligt min beräkning!

Hm..det kom lite småsaker mellan frågan och svaret. Mitt hus brann ju...

Men nu har jag mer än den där lilla skvätten tråden startade med...har nog 10-15 kubikisar liggande och skräpar..:) plus 300 kubik osorterat virke som ska sorteras igenom och med utfallet på kvistrent hittills så har jag kanske 30-45 kubik.

Vad jag nu ska med det till....det blir mycket att snickra...:)
 
cheesus du har inte lite ek liggandes nånstans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.